Tandem (1987)

Frankrijk

geregisseerd door Patrice Leconte
met Gérard Jugnot, Jean Rochefort en Sylvie Granotier

Een 'radio-beroemdheid' laat zich overal heenbrengen door zijn chauffeur, tevens huisknecht en kok, die hem (zeer ten onrechte) bewondert. Vernemende dat zijn radio-uitzendingen zijn stopgezet verandert hij zijn gedrag niet, terwijl niets meer gebeurt, want hij is ook de geluidsman en microfoontechnicus. Tenslotte komt de waarheid aan het licht over de bluf van de geroemde 'beroemdheid'. Er blijft niets van hem over.

avatar van Darbie
Lach-of-ik-schietkomedie waarin bovendien veel onnodig werd geschreeuwd.
Jean Rochefort vind ik een uitstekend acteur, en als hij dan eens in zo'n matige film als deze meespeelt, allez..hij zal er zijn reden voor gehad hebben.

avatar van adso
Il mio rifugio

Uitstekende Franse komedie die ook de tragedie van de verliezer inhoudt, de "keeping up appearences" inbegrepen en met effenaf twee verbluffende acts, waarbij "underdog" Jugnot niet moet onderdoen voor klassebak Rochefort.
Heerlijk dialogen met zeer geslaagde mimiek van beide hoofdrolspelers en keurig ingelaste muziek.
Een beste Patrice Leconte.

avatar van adso
R.I.P. JEAN 1930 - 2017