The Darkest (2017)

Frankrijk
Horror

geregisseerd door Robin Entreinger
met Claire Suchet en Valentin Bonhomme

Céline en Christophe proberen hun huwelijk te redden door een kampeertrip te organiseren. Christophe neemt zijn vrouw mee naar een afgelegen grot waar hij als kind altijd speelde. Maar eens daar aangekomen blijkt al snel dat ze niet alleen zijn. Het is pikdonker en de twee zijn ver verwijderd van de bewoonde wereld. Tot overmaat van ramp valt Christophe in een kuil en breekt hij zijn been.

Degelijk horrortje.

Een film die aantoont dat duisternis niet noodzakelijk enger is dan licht. Aardig wat tijd zit je naar een pikzwart scherm te kijken. Dit zijn de rustige stukken. Het is pas wanneer er kleine lampjes, aanstekers en fotoflashes aangaan dat het spanned wordt.

Dat houdt de film een klein uurtje vol. De intro is sowieso een inloopstukje, beetje drama over een koppel dat hun verloren liefde weer wat wil aanwakkeren met een kampeertripje. Wat droge humor en een droge vertelstijl geven een idee wat je verder kan verwachten.

Eens de berg op veel duisternis, want het is nieuwe maan. Wat geknoei met lampjes en wat gegil buiten de tent zorgen voor de meeste spanning, jammer genoeg is de verklaring voor dit alles net wat te min. Het moment dat je weet wat er gaande is, is de spanning ook echt volledig weg.

Op z'n best is het wel leuk. Vooral erg puur. Vooral die scene met de fotoflashes dan. Het is gewoon 99% zwart scherm, maar om de 10 seconden krijg je even een beeldje te zien, waardoor je toch in spanning verderkijkt. Alleen is het net wat te weinig, zelfs voor een film die amper 70 minuutjes duurt.

avatar van Rickyman
Erg donker filmpje inderdaad deze The Darkest.
Het begint al met de vermelding om deze film in het donker te bekijken en als de duisternis eenmaal toeslaat wordt het ook zeer spannend. Jammer dat de clou de spanningen helemaal weghaalt...