• 8.303.616 stemmen

La Femme la Plus Assassinée du Monde (2018)

Biografie / Mystery | 102 minuten

Met onder meer: André Wilms, Anna Mouglalis en Jean-Michel Balthazar

Oorspronkelijke taal: Frans

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot La Femme la Plus Assassinée du Monde

Wie was de meest vermoorde vrouw ter wereld? Die twijfelachtige eer komt toe aan Paula Maxa, begin jaren dertig de steractrice van het Grand Guignol-theater in de Parijse wijk Pigalle. Zij stierf in totaal meer dan 10.000 keer op de planken. In deze gedramatiseerde filmversie maken we kennis met een onverstoorbare vrouw die een vreselijk familiegeheim verbergt. Ze staat onder de controle van schrijver en regisseur André de Lorde, bijgenaamd 'de huiverprins', die haar met de hulp van een psychiater achter slot en grendel houdt. Tot een jonge journalist een reportage maakt over de beroemde toneelplek en al snel het verband legt met een reeks gruwelijke moorden in Pigalle. Hij wordt hopeloos verliefd op Paula en ontdekt ook haar pijnlijke verleden. Zal hij haar kunnen redden uit de klauwen van de duistere figuren die haar omringen?

image

Onderhond

Fijne film.

Niet de eerste film die horror en theater bij elkaar brengt, ik moest af en toe een beetje denken aan The Wizard of Gore. Maar deze film is geen zielloze remake, wel een film over Paula Maxa, actrice die berucht werd door haar werk in het Grand Guignol-theater, waar het (nep)bloed rijkelijk vloeide.

Verwacht geen typische biografie, het is meer een genrefilm die een verhaal bouwt rond bestaande setting and personages. Een duister, mysterieus maar ook wel sappig en vlot filmpje waarin Maxa uit de handen moet zien te blijven van een ripper-achtige killer.

Audiovisueel mooi verzorgd, waardoor er absoluut geen gebrek aan sfeer is. Setting draagt daar uiteraard ook aan bij en acteerwerk is verder ook op niveau. Het is dat het hier en daar een échte uitspatting mist en het ondanks een creatieve aanpak toch redelijk voorspelbaar is, maar verder weinig tot niks aan te merken op deze film.

Geen pure horrorfilm, maar voor liefhebbers van het genre toch wel een aanradertje.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Onderhond schreef:

Fijne film.

Niet de eerste film die horror en theater bij elkaar brengt, ik moest af en toe een beetje denken aan The . Maar deze film is geen zielloze remake, wel een film over Paula Maxa, actrice die berucht werd door haar werk in het Grand Guignol-theater, waar het (nep)bloed rijkelijk vloeide.

Fijne maar nu en dan ook een vreemde film waarbij ik nu en dan de weg even kwijt raakte in het verhaal. Zal wel aan mij hebben gelegen door het nachtelijk uurtje en de vermoeidheid die nu en dan eventjes om de hoek toesloeg. Toch was de film interessant genoeg om door te kijken en hoe verder het verhaal liep, hoe mooier de film werd. Ook humor speelde nu en dan een rol, dus voor de liefhebber van horror en nu en dan een vleugje humor en drama een prima film!

Waardering van ons is gelijk aan die van "Onderhond", een 7!

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Nee hoor knusse stoel, het lag niet aan jou dat je af en toe de draad van het verhaal kwijtraakte: ik vond dit ook soms verduveld ingewikkeld en ik heb met het einde volgens mij nog steeds niet alle plotlijnen samen weten te krijgen. Het leek alsof er té veel werd geprobeerd met het verhaal, dat het van alles en nog wat was en daarom niet consistent: heel af en toe wat horror, dan weer een drama, dan weer een thriller, dan weer een biografie - het was van alles wat en lang niet alles kwam uit de verf.

Absoluut een aangenaam Netflix-drama en met 3,0* zit ik misschien wat te laag, maar om te zeggen dat het me de hele speelduur boeide: nee. Leuk om een keer iets te zien rond dat Grand Cuignol theater, ik wist ook niet dat de actrice in kwestie echt bestaan heeft.

Sfeervol, maar naar mij idee onsamenhangend en onnodig ingewikkeld.

avatar van wednesday

wednesday

Ook ik vond de film regelmatig verwarrend. Ik denk dat het verhaal als miniserie beter tot zijn recht gekomen zou zijn.