Sayonara no Asa ni Yakusoku no Hana o Kazarô (2018)

Alternatieve titels: Maquia: When the Promised Flower Blooms | Let Us Adorn the Morning of Farewells with Promised Flowers | Let's Decorate the Promised Flowers in the Morning of Farewells | Let's Decorate the Promised Flowers in the Farewell Morning | Sayoasa | Maquia | さよならの朝に約束の花をかざろう

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Mari Okada en Toshiya Shinohara
met de stemmen van Manaka Iwami, Miyu Irino en Yôko Hikasa

Maquia stopt, net zoals de gemeenschap waarin ze leeft, met ouder worden vanaf de puberteit waardoor ze honderden jaren oud kan worden. Ondanks dat het een warme omgeving is op een afgelegen eiland voelt Maquia zich eenzaam. Hun isolatie en rust worden brutaal verstoord door de aanwezigheid van mensen die het geheim achter hun lange leven willen bemachtigen. Maquia slaagt erin uit hun handen te blijven, maar verdwaalt in het woud en vindt er een pasgeboren baby. Ze besluit hem op te voeden als haar eigen zoon en geeft hem de naam Erial.

Fijn.

Redelijk aparte anime die toch vooral opvalt door z'n visuele stijl. De character designs zijn niet geweldig gedetailleerd, maar hebben wel een eigen look en het minder gedetailleerde uiterlijk vertaalt zich ook wel in mooiere animatie. Niet volledig mijn stijl, want wel erg zoet, maar zeker de moeite voor animatieliefhebbers.

Het plot en de setting zijn redelijk zwaar om verteren. 't Is nogal eigenzinnige fantasy met veel lore en een hele geschiedenis die in weinig tijd moet neergezet worden. Iets minder was allicht beter geweest, anderzijds ben ik ook niet zo'n geweldig grote fan van dit type historische fantasy, dus dat hielp ook niet echt mee.

Het is in ieder geval niet enkel fantasy, naar aloude traditie zitten er ook veel onderliggende themas in dit soort animes. Veel gepeins en gepieker over moederrelaties en dergelijke, alleen dan met weinig subtiliteit gebracht. Het entertaint wel, maar ik merk de laatste tijd toch wel dat ik het vaak wat veel vind. Men zou iets gerichter te werk mogen gaan eerder dan zoveel mogelijk in 2 uur te proberen proppen.

Maar geef je ogen de kost en er valt best veel te genieten hier, zeker geen verkeerde film.