Eldorado (2018)

Zwitserland / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Markus Imhoof
met Robert Hunger-Bühler en Caterina Genta

Toen Markus Imhoof nog een jongetje was in Zwitserland, namen zijn ouders de jonge Italiaanse vluchtelinge Giovanna in huis. Maar de wereldwijde politiek maakte abrupt een einde aan de vriendschap tussen de twee kinderen. De herinneringen van de regisseur aan die gebeurtenissen hebben hem ertoe aangezet het huidige vluchtelingenbeleid van Europa aan te pakken. Een Italiaans marineschip voor de kust van Libië neemt 1.800 bootvluchtelingen aan boord, die geen enkele kans hebben legaal Europa binnen te komen. Vanaf het schip worden ze meegenomen naar een vluchtelingenkamp waar ze gemiddeld tussen de acht en vijftien maanden doorbrengen. Voor degenen die ervoor kiezen het kamp te verlaten, is vaak de enige optie illegaal te werken: vrouwen worden gedwongen tot prostitutie en mannen worden ingehuurd om te werken op tomatenplantages.