Batman Ninja (2018)

Japan / Verenigde Staten
Animatie / Actie

geregisseerd door Junpei Mizusaki
met de stemmen van Kôichi Yamadera, Wataru Takagi en Rie Kugimiya

Batman Ninja maakt een reis door de eeuwen heen. Dat gebeurt wanneer de teletijdmachine van Gorilla Grodd veel van de ergste vijanden van Batman naar het feodale Japan vervoert - samen met de Dark Knight en een paar van zijn bondgenoten. De schurken nemen de gedaante over van de feodale heren die over het verdeelde land heersen, waarbij de Joker de leiding neemt tussen de strijdende partijen. Omdat zijn traditionele hightech-wapens vrijwel onmiddellijk zijn uitgeput, moet Batman vertrouwen op zijn intellect en zijn bondgenoten - inclusief Catwoman en de uitgebreide Bat-familie - om de orde in het land te herstellen en terug te keren naar het hedendaagse Gotham City.

avatar van Locutus
Kruising tussen Batman en Japanse Manga. Not my cup of tea. En dat terwijl ik wel hou van beide afzonderlijk.

avatar van jmadejoode2008
Ik hou wel van alternatieve verhalen. Ik kocht vroeger altijd de Batman Elseworlds stories en kan dit ook wel waarderen al had ik graag gezien dat er meer diepte aan het verhaal zou zijn gegeven en niet alleen aan het uiterlijk. Het ziet er fantastisch uit maar het verhaaltje is niet meer dan een gemiddelde tekenfilm aflevering van een half uur. Op een gegeven moment heb je wellicht 1 moment dat je denkt: 'Hey dit is echt interessant!' om daarna weer te vervolgen in een kleurijk en bombastisch spektakel.

avatar van EVIL '84
Ik was wel benieuwd naar deze animatie nadat ik een paar maanden geleden de trailer had gezien. Ik moet zeggen dat ik de animatiestijl niet vond tegenvallen. Hier en daar worden de tekenstijlen afgewisseld, en het ziet er over het algemeen mooi kleurrijk uit. Alle helden en schurken uit Gotham komen voorbij, waarbij de Joker en Batman voornamelijk in de spotlights staan. Had gehoopt dat andere schurken zoals bijvoorbeeld Penguin, Bane of Deadshot wat meer op de voorgrond hadden gestaan, ook jammer dat Nightwing en Red Hood niet meer aandacht kregen. Het verhaal vond ik weinig bijzonders. De film moet het vooral hebben van de vlotte actie, animatie en Batman als ninja in het middeleeuwse Japan. Die grote robots hadden ze wat mij betreft wel weg mogen laten, dat had wel wat origineler en creatiever gemogen.

avatar van Flipman
Ja. Nee. Dit kon gewon al niet veel worden met deze opzet, geen meesterwerk in ieder geval. Maar dit is puur zo'n film die gemaakt is om speelgoed te verkopen.

Begrijp me net verkeerd, de animatiestijl is geweldig! Maar dankzij het platte verhaal en de irritante bijfiguren - dat aapje van Robin, bijvoorbeeld - werd de mogelijkheid om dit hele relaas serieus te nemen direct naar de haaien geholpen. Om nog maar niet te spreken van die debiele gevechtskastelen. Waar is dat in godsnaam goed voor?! Ja, in bepaalde animéfilms past dit wel maar niet in zoiets. Zeker niet als 't zich ook nog 's honderden jaren geleden afspeelt.

En dan dat een heel leger aapjes gecombineerd met een zwerm aan vleermuizen samen een gigantische Batman vormen... je denkt dat 't niet erger kan voordat je dat voorgeschoteld krijgt!

Dit was echt afzien. Niet normaal.

Heerlijk! Zowel de film als de reacties van de Batman fans

Erg best mee vermaakt.

Nu hou ik normaal niet van Batman en ben ik doorgaans wel makkelijk te porren voor een anime film, dus in dat opzicht is dit project wel op mijn lijf geschreven. Het maakt komaf met de serieuze toon van de vele andere delen en maakt er een door en door Japans project van, inclusief maffe mecha-kastelen.

Je zou de Batman personages zo uit de film kunnen strippen, niemand zou er ooit bij stilgestaan hebben dat dit een Batman film had kunnen zijn. Anderzijds begrijp ik het ook wel, want als je dat doet bereik je allicht nog niet 10% van je potentiële publiek.

In ieder geval valt er voor de animatiefan genoeg te genieten. Geweldige art style, technische erg knap uitgevoerd, geweldige designs ook en een paar geniale actiescenes. Dat het verhaaltjes niet veel voorstelt … njah, ik hou het maar bij een slimmer gebruik van het bronmateriaal (ie het is onnozel dus moeten we er ook niet al te gewichtig over gaan doen).

Erg fijne film dit. De liefhebbers van Batman zal er niet veel aan hebben, de animatieliefhebber des te meer.

4.0* en een uitgebreide review

Flipman schreef:
Maar dit is puur zo'n film die gemaakt is om speelgoed te verkopen.

Misschien vanuit oogpunt van DC, maar Mizusaki en z'n team hebben er gewoon hun eigen ding mee gedaan. Vind dat je aan het resultaat echt niet kan zien dat er dikke commerciële overwegingen achterzaten.

avatar van Flipman
Onderhond schreef:
Dit is zonder meer waar.

En misschien meer vanuit een westers oogpunt dan puur DC. Het is namelijk wel typische Anime maar ik kan met het eindresultaat dus helemaal niks. Je kunt het concept Batman onnozel vinden maar dit slaat werkelijk alles.

Nee, een man in een vleermuisje pakje slaat al werkelijk alles. Vanaf dat punt kan je alleen nog maar de onnozelheid aanhouden, het liefst nog wat aandikken.

avatar van Pkunk
Snap het idee van de setting niet zo als er uiteindelijk grote robots tegen elkaar gaan knokken. Had toch gehoopt dat er wat meer geninja-et werd. Animatiestijl is erg vet al is de 3D soms iets te duidelijk te zien wat juist weer afbreuk doet aan de vette stijl. Het verhaal is echt niet boeiend en duidelijk het vehicel om de animatie aan op te hangen. Maar dat heb je na een kwartiertje of drie wel gezien. Niet de Batman meets Samurai Champloo waar ik op gehoopt had.

avatar van 606
It's bad - man anima is goed maar rest is bad

avatar van mjk87
Prachtig getekend, maar 85 minuten duren nog lang. Het verhaal biedt veel potentie en vind ik best geinig ook wel, maar wordt matig uitgewerkt. Halverwege is het verhaal al verteld en daarna is het nog 40 minuten actie die maar blijft doorgaan om de film wat te rekken terwijl de film al lang klaar had kunnen zijn. Dat werd voor mij één lang geeuwmoment. Jammer. Puur voor de prachtige animatie (ook de wat andere stijl met die boer halverwege is geweldig) nog punten. 2,5*.

avatar van Shinobi
Anime Batman.

Naar deze titel was ik al langer benieuwd, vooral vanwege de stijl.

De opzet van Batman die het met zijn kompanen opneemt tegen The Joker en een handvol bad guys in feodaal Japan is een interessant uitgangspunt. De reden hiertoe is een tijdmachine, waardoor iedereen geteleporteerd wordt. Op deze wijze krijgt de - klassieke - vete tussen Batman en The Joker nog eens een verrassende twist.

'Batman Ninja' is een wonderbaarlijke clash tussen het Oosten en het Westen. En daarbovenop hebben de makers nog eens gekozen voor de Sengoku-periode; in deze variant heerst elke bad guy over een ander deel, wat de chaos compleet maakt. Het toffe is dat elk personage voorzien is van een eigen unieke karakteristiek. Takashi Okazaki (bedenker van Afro Samurai) levert hier puik werk af.

Qua animatie valt hier dan ook weinig op af te dingen. Daarvoor heeft de film als geheel een prachtige visuele stijl, die bovendien nog eens vloeiend is geanimeerd. Het stuk waarin Red Hood voor het eerst opduikt kon ik in het bijzonder waarderen. Het is alleen jammer dat de actie op een gegeven moment een hoog Power Rangers gehalte krijgt, want de overige actiescènes zijn gewoon prima.

Al met al een erg gedurfde film waar niet iedereen even gecharmeerd van zal zijn, maar zeker vermakelijk te noemen. Als men iets dichter bij de essentie van Batman was gebleven zou deze adaptatie helemaal geslaagd zijn.

3,0 Sterren.

avatar van Glacius
Begint aardig, maar zakt als pudding in tot het niveau van de gemiddelde Power Ranger aflevering. Jammer, want de animaties zien er verder best goed uit.

avatar van rondh
Wat een stom verhaal zeg! Animaties zijn prima. Maar daar blijft het ook wel bij. Niet mijn ding dit. Terwijl ik Batman, over het algemeen wel leuk vind

Ramon K
je denkt dat 't niet erger kan voordat je dat voorgeschoteld krijgt!

Hoort toch bij de dik aangezette verjapanisering van Batman in deze animatiefilm? Leek me toch duidelijk de bedoeling.... grote forten die transformeren in giant robots, de aangepaste kapsels en kledij van de helden, de cute sidekick (hier een aapje) die zoveel Japanse animatie-films en -series sieren... Dat was een groot deel van de fun juist. Ik heb weinig met Batman, plotje is verder nogal suf en plat, film duurt een kwartiertje te lang.... maar de animatie is gewoonweg verbluffend goed (de scene in het midden met de boer was zelfs nòg vetter geanimeerd dan de rest van de film) en juist de maffe over-the-top elementen in de film zorgden ervoor dat ik het simpele verhaaltje toch met gemak uit kon zitten.

Ik vind een animatiefilm als deze, ondanks de gebreken, nog altijd interessanter dan het gros van de animatiefilms die de laatste 10 jaar uit Hollywood zijn komen rollen.