The Lego Batman Movie (2017)

Alternatieve titel: De Lego Batman Film

Verenigde Staten / Denemarken
Animatie / Komedie

geregisseerd door Chris McKay
met de stemmen van Will Arnett, Ralph Fiennes en Michael Cera

'The Lego Batman Movie' volgt het eenzame leven van Batman in zijn batcave. Hij kent maar een betekenisvolle persoon in zijn leven, namelijk zijn butler Alfred. De komst van twee figuren, Dick Grayson ofwel 'Robin' en 'Batgirl' Barbara Gordon, zullen zijn wereld echter op zijn kop zetten.

Aardige film waarin batman het als superheld in zijn eentje opneemt tegen alle schurken. De zelfbewuste humor, verwijzingen naar andere films en de zelfingenomenheid van het hoofdpersonage zorgen voor flink wat grappen. De nogal bonte bedoeling (vol actie, een druk scherm en een flink tempo) weet niet te maskeren dat het verhaal nogal mager is en in herhaling valt. Maar vermakelijk is het wel. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van BlueJudaskiss
Had makkelijk tien minuten of een kwartiertje korter gekund maar mensen... wat een feestje dit! Een tempo dat geen moment inzakt, geen moddervette moraal (ja er wordt kort iets gezegd over familie maar daar blijft het in feite bij), ontzettend kleurrijk (alsof ik naar een Guardians of the Galaxy film zat te kijken) en de zelfbewuste humor vond ik juist wel ontzettend grappig. Eindelijk weer een leuke Amerikaanse animatiefilm.

Een leuke film

avatar van K. V.
Deze film ook eens bekeken en het was wel een vermakelijke film. Wel minder sterk dan The Lego Movie, maar verder weer een kleurrijke film, met heel wat humor en actiescènes.
Leuk om gezien te hebben, maar minder memorabel als z'n voorganger.

avatar van huiguh
Snap niet waarom netflix niet (ook) de Nederlandstalige versie toevoegd. Leek me leuk om samen met mijn zoontje van 5 jaar te kijken. Maar helaas alleen engelstalig, en de ondertiteling lezen kan hij nog niet.

Niet best.

Het is erg makkelijk om cynisch te doen over een film als deze. Een bekend speelgoedmerk en een grote comic franchise die de handen in elkaar slaan om samen nóg meer geld uit de fans te slaan. Daarbij komt het originele idee voort vanuit een soort van fanliefde, maar is het ondertussen hopeloos vercommercialiseerd. Anderzijds is het een redelijk originele combinatie en werkt het ook wel redelijk.

Jammer genoeg zijn de film zelfs van een redelijk laag niveau. De grappendichtheid en het tempo liggen inderdaad erg hoog, maar dat blijkt uiteindelijk alleen maar zo te zijn om het gebrek aan kwaliteit te verbloemen. Bij films met een hoge grappendichtheid kan je niet verwachten dat elke grap vol raak is, maar net die mindere grappen verdwijnen een beetje doordat je snel weer bij een leuke grap uitkomt ... behalve dan wanneer er eigenlijk helemaal geen leuke grappen zijn.

De humor is zo makkelijk, zo voorspelbaar dat het echt amper leuk is. Flauwe referenties, beetje makkelijk lachen met clichés en grapjes die al 100 keer eerder gemaakt zijn. Nochthans begon het wel goed, de intro was zowaar echt grappig ... maar vanaf er snelheid inkwam, verloor de humor aan scherpte en bleef er niet zo heel veel over.

Visueel was het af en toe nog wel leuk. Editing en camerawerk blijven pover, maar de CG/Lego look is bij momenten wel tof, waardoor er in ieder geval nog een reden is om een beetje de aandacht erbij te houden. Maar verder een film die je makkelijk kan skippen, want ondanks alle drukte en al het tempo, is het een saaie film.