The Rachel Divide (2018)

Documentaire

geregisseerd door Laura Brownson

Rachel Dolezal haalde de krantenkoppen in 2015 toen haar biologische ouders onthulden dat ze blank was geboren maar zichzelf al jaren als zwart presenteerde. Het schandaal bracht haar ertoe uit haar rol te treden als hoofd van de NAACP. Ondanks de tegenwerking van het publiek en haar broer blijft Dolezal van mening dat zij een "transraciale" zwarte vrouw is.

Clip - YouTube

Vanaf 27 april op Netflix

Identity politics in America.

Maar dan met een twist, want wat wanneer de zwarte bevolking plots niet zo tolerant blijkt tov andere personen. Hier en daar hoor je een vertwijfelde "toppunt van white privilege" vallen, maar de meesten lijken wel te beseffen dat dat stukje hersengymnastiek toch net een brug te ver is.

Rachel is een blanke vrouw die zich zwart voelt. Blijkbaar heeft haar verhaal ooit de media gehoord, maar ik heb er niks van meegekregen. In deze docu zoekt ze die media weer op, want ze heeft een boek geschreven en laat een docu over haar maken. Om wat dingen recht te zetten, maar toch ook vooral om weer onder de aandacht te komen.

Haar jongste zoon is nog de slimste, Rachel zelf is een wat vervelend type die beter niet te lang in beeld is. Maar haar situatie is wel tekenend natuurlijk en de reacties vertellen ook een zeer duidelijk verhaal. Als docu over een wat apart persoon niet zo boeiend, als docu over een persoon die extreme reacties oproept des te meer. De score dan ook maar 50/50