Kamienie na Szaniec (2014)

Alternatieve titels: Stenen voor de Stadswal | Stones for the Rampart | The Battle for Warsaw: Stones for the Rampart

1 stem

Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Robert Glinski
met Marcel Sabat, Kamil Szeptycki en Tomasz Zietek

Rudy, Zośka en Alek zijn Poolse jongeren vol idealen. Ze worden verliefd en willen het maximum uit hun leven halen. Maar op een dag wordt dit beeld verscheurd. Warschau wordt bezet door de nazi’s. De enige keuze die ze hebben is buigen in nederigheid of hun leven op het spel zetten. Ondanks gebrek aan ervaring en wapens, vinden zij de moed en kracht om tegen de Nazi-bezetting in opstand te komen. Ze treden toe tot een groep ondergrondse paramilitairen die zich "De Grijze Rang" noemen. Maar dan wordt een van hen door de Duitsers gevangen genomen en gefolterd. De anderen nemen deel aan een militaire actie om hem te bevrijden.