ad

Alternatieve titel: Unicorn

Oorsprong: Brazilië

Geregisseerd door: Eduardo Nunes

Met onder meer: Bárbara Luz en Patricia Pillar

IMDb beoordeling: 6,0 (126)

Oorspronkelijke taal: Portugees

Releasedatum: 6 oktober 2017

Over Unicórnio

De dertienjarige Maria woont met haar moeder in een afgelegen huis. De patriarch binnen het gezin, de enige persoon aan wie Maria haar gevoelens kan toevertrouwen, verblijft in een inrichting. Terwijl ze op zijn terugkeer wachten, verhuist een ongemanierde, maar aantrekkelijke man met zijn kudde geiten naar de buurt waardoor Maria's leven voorgoed verandert. De man begint een relatie met haar moeder.

image

avatar van Malick

Malick

Een aspect ratio van 3.66:1, een hallucinerende soundtrack / geluidsband en in de postproductie werden er nog bepaalde delen van de film beschilderd heb je hier echt met iets bijzonders te maken. Regisseur Eduardo Nunes vertelde in de Q&A dat de film gebaseerd was op een Braziliaans boek dat meer poëzie was dan literatuur. Hij heeft de film uiteindelijk geconstrueerd als een soort van stream-of-consciousness sprookje. Waar we eigenlijk de helft van de tijd in het hoofd van het meisje zitten die worstelt met zichzelf, haar moeder / vader, de wereld en God. Verbluffend knappe film. Niet voor iedereen want het verteltempo ligt heel laag en niet alles wordt uitgesproken / verklaard.

Er is momenteel geen groter talent in Brazilië dan Eduardo Nunes. Ik hoop dat de film op de een of andere manier ergens in de Benelux te zien zal zijn. Ga dit op een zo'n groot mogelijk doek ervaren!

avatar van McSavah

McSavah

Ah ja dit is van de Nunes van Sudoeste, met hetzelfde extreem brede aspect ratio. Toen flink gebaald die film in de bioscoop te hebben gemist.

avatar van Malick

Malick

Is Sudoeste ondertussen al ergens in de wereld uitgegeven op BR / DVD?

avatar van tbouwh

tbouwh

Nog een paar dagen hier te zien. Kom er waarschijnlijk niet meer aan toe, maar een ander misschien wel

avatar van John Milton

John Milton

Malick schreef:

Is Sudoeste ondertussen al ergens in de wereld uitgegeven op BR / DVD?

Instituto Moreira Salles heeft een regiovrije dvd uitgebracht, wat ik zo zie

avatar van SimonSav

SimonSav

Malick schreef:

Zéér laag inderdaad. Duurde mij daarom ook net iets te lang. De man naast mij was halverwege al in slaap gevallen Heb hem rustig laten maffen.

Vond dat het al vrij snel duidelijk was hoe de vork in de steel zat. Dus nee, niet alles wordt letterlijk verklaard, maar dat hoefde ook helemaal niet. Het was geen mysterie.

avatar van tbouwh

tbouwh

Een immersieve en vervreemdende kijkervaring, niet in de laatste plaats omdat deze film meer mysteries creëert dan oplost. Een mythisch Braziliaans landschap en een verknipte familie worden gevangen gehouden in een onconventioneel aspect ratio: 3:66:1. De cinematografie (Mauro Pinheiro Jr.) schreeuwt om een zo groot mogelijk scherm, een volle zaal die in duisternis gehuld blijft. Helaas is Unicórnio vrijwel op alle vlakken te ‘ontoegankelijk’, waardoor het (pijnlijk genoeg ook) logischerwijs bij vertoningen in onder meer Berlijn en Turnhout (MOOOV) bleef.