L'Heure de la Sortie (2018)

Alternatieve titel: School's Out

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Sébastien Marnier
met Laurent Lafitte, Luàna Bajrami en Victor Bonnel

Pierre Hoffman is leraar Frans die een baan aanneemt bij een prestigieuze universiteit. Daar merkt hij meteen iets vreemds op bij zijn leerlingen die vijandig en gewelddadig gedrag vertonen. Komt het doordat ze nog in shock zijn nadat hun vorige Franse leraar zich uit het raam gooide? Of zijn ze bang voor de toekomst die onder meer de ecologische dreiging met zich meebrengt? De nieuwsgierige Pierre poogt hun geheimen te weten te komen, maar nieuwsgierigheid neemt al gauw plaats voor obsessie.

avatar van tbouwh
Zo'n beetje de laatste film die ik voor zou schotelen aan liefhebbers van duiding en uitleg. De referenties naar de literatuurgeschiedenis zijn expliciet, maar Marnier rekt hier de boel nog verder op door meer met sfeer en tijdsgeest te werken dan met plotlogica (als je daar überhaupt al van kunt spreken). Het gros van de scènes is ambigu en laat je denken/werken. Zo'n soort film verdeelt publieken in velden: ben je gefrustreerd, gefascineerd of begeef je je ergens daar tussenin? Zelf zag ik ondanks de vele vragen allesbehalve willekeur, en dus ben ik blij dat ik dit meer suggestieve broertje van L'Atelier ('17) een kans gegeven heb.