Fire in the Night (2013)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Anthony Wonke
met David Ferguson, Christian Nash en Brian Neave

Op 6 juli 1988 stierven 167 van de 226 mensen op het booreiland Piper Alphis in de Noordzee als gevolg van een serie explosies. 25 jaar later vertellen verschillende bemanningsleden over wat zij zagen op het booreiland. Hoe ze wisten te overleven en hoe ze hebben leren leven met het feit dat zoveel collega's om het leven kwamen.

avatar van mrklm
Indrukwekkende combinatie van interviews, foto's, nieuwsbeelden en reconstructies aan de hand van het relaas van enkele van de 59 overlevenden van een explosie op Piper Alpha, een booreiland in de Noordzee, waarbij op 6 juli 1988 167 mensen om het leven kwamen. De film richt zich volledig op de ervaringen van de bemanningsleden zelf, die openhartig spreken over wat ze zagen, hoe ze wisten te overleven en hoe ze hun traumatische ervaring in de 25 jaar sinds de tragedie hebben verwerkt. Boeiende documentaire is prima gemaakt, zonder het wiel opnieuw uit te vinden en is een waardig monument voor de overlevenden, de slachtoffers en hun nabestaanden.