Slender Man (2018)

Horror

geregisseerd door Sylvain White
met Joey King, Annalise Basso en Javier Botet

Op een druilerige vrijdagavond laten vier tienermeiden zich verleiden tot het bekijken van een internetvideo waarmee ze Slender Man kunnen oproepen, een demon die door veel kijkers verantwoordelijk wordt gehouden voor de verdwijning van kinderen en het geestelijk verval van alle anderen die hem zien. Aanvankelijk nemen de meisjes het niet al te serieus, maar wanneer één van hen spoorloos verdwijnt beginnen ze langzaam maar zeker te beseffen dat de video geen grapje was.

avatar van Shadowed
Matig.

Ik wist al van de recensies en reviews dat ik hier niet zo van zou opkijken, maar ik vind het niet zo slecht dat het flopniveau aan het worden. White is een regisseur die het achteraf volgensmij niet echt in zich heeft en kan dus beter stoppen met het regisseren van horrorfilms.

Slender Man probeert een sfeer te creëren, maar faalt hier voor een deel in. Soms zit er nog wel een stijlvolle scene in, zoals de bibliotheek scene en de stijvolle ziekenhuis-hallucinatie scene. Maar qua spanning faalt de film voor een groot deel. De "Slender Man" ziet eruit als een voetbalhooligan met een sok over zijn kop. Niet echt angstaanjagend dus..

CGI faalt voor een groot deel, en de acteurs en actrices krijgen vooral een script waar ze zichzelf niet echt mee kunnen bewijzen en daarom krijgt het een groot tienergehalte. King en Telles redden de film nog enigzins, maar krijgen toch echt veel te weinig om zichzelf mee te bewijzen.

Geen echte dreiging, geen echte sfeer en weinig echte spanning. Soms een leuke droomachtige scene, redelijk acteerwerk en krijgt daarom nog een 2,0*.

avatar van Graaf Machine
Aardige film. Jammer dat die Slender Man niet gewoon een lange slanke vent zonder gezicht is, maar dat hij ook nog vangarmen uit zijn rug kan laten groeien en in een soort spin of boom kan veranderen. Dat maakt hem niet enger natuurlijk, maar wel lachwekkender.
Wat sfeer betreft was het mij wel ok. Ik houd wel van kale lege bossen in horrorfilms. Verder natuurlijk een hoog tienergehalte, dat is dan weer wat minder.
De hallucinaties waren wel leuk, en de speelduur niet te lang. Ik heb me fijn vermaakt.

avatar van schumacher
Ik vond hem niet goed, mijn genre niet, teveel saai gedoe ook.

Na alle reviews te hebben gelezen besloten om destijds niet naar de bioscoop te gaan.
Nu Lekker thuis gekeken met lage verwachtingen, maar sorry hoor onbegrijpelijk die lage scores! Ik zou er inderdaad niet voor naar de bios zijn geweest daar blijft hij voor een horrorfilm iets te braaf voor, maar qua thriller/mystery vind ik hem wel goed. De steeds terugkomende bos scenes vond ik echt een eng sfeertje creeeren. Vaak vind ik dit soort films wat langdradig maar deze totaal niet. Omdat hij te weinig horror elementen bevat krijgt hij geen hoog cijfer maar dit was echt wel vermakelijk!

avatar van mixmaster
Wat een tegenvaller, veel geschreeuw en enge kraak geluiden maar amper wat zien gebeuren.
Nee niks aan, niet mijn soort horror film.

avatar van john mcclane 2
Je kan met het moderne internet fenomeen veel doen.
Dit ook , en dat is inderdaad niet zo best .
Laat ik wel even voorop stellen dat meningen hier o.a doen alsof het een mega K films is een beetje overdreven .
De muziek is best oké , en het is best mooi in beeld gebracht .
Ik denk alleen dat de doelgroep meisjes van een jaar of 15 is tijdens een sleep over .
De rest kan dit wel links laten liggen .

avatar van Kondoro0614
Zo’n hele slechte film vond ik het bij lange na niet, en ik schrok dan ook wel wat voor een gemiddelde deze film krijgt hier op MovieMeter. Slender Man is de online hit van een paar jaar geleden, ik weet nog ontzettend goed dat ik toen der tijd met een goeie vriend het spel op één of andere illegale manier te pakken hadden gekregen en het gingen spelen. Super eng natuurlijk maar over het algemeen was je er snel op uit gekeken. Dat de film nu komt was wel deels te verwachten, een populisme van toen dat haalt natuurlijk wel wat bezoekers naar de bioscopen. Toch maar goed dat we deze film nooit in de bioscoop hebben gezien. Ook best raar om te denken dat twee meisjes in het echte leven zich aangeroepen voelden door de Slender Men, en toen een vriendinnetje van hun dood staken met vijftien messteken, hierover kun je wel meer online vinden qua informatie. Was toen nog wel een dingetje maar goed.

De film was over het algemeen vrij simpel. Een groepje vriendinnen wouden lekker eng en spookachtig gaan doen en dachten even leuk iets op te zoeken via internet. Echter na het bekijken van een mysterieuze videofragment worden de dames dusdanig psychologisch beschadigd dat ze constant vreemde dingen zien maar ook een monster achter zich aan krijgen: Slender Men. Ze proberen hem te ontwijken wat nauwlijks lukt en hij pakt ze op een gegeven moment stuk voor stuk.

Vond zelf dat er een aparte en leuke sfeer in de film hing maar echt eng werd het nooit. De speciale effecten zagen er leuk uit en ook de monsterlijke praktijken van de Slender Men zagen er goed uit. Voor de rest hoeft de film eigenlijk niet uitbundig behandeld te worden, vrij standaard horror filmpje waarbij tienermeisjes het doelwit zijn van een eng monster. Leuk maar, niets bijzonders!

avatar van umbra
Had mijn verwachtingen niet te hoog gelegd na het zien vd lage scores hier en op IMDb en zelfs die kon deze niet echt inlossen. Gewoon enorm saaie bedoening en de film kreeg me nooit echt mee, was de tijd gewoon aan het aftellen...deed mij zowat denken aan crooked man, die ook al teleurstellend was.

avatar van John Milton
Dat zelfs een film als dit, waarvoor praktisch geen reclame is gemaakt (in Pathé heeft wel een tijdje een poster gehangen, meen ik) toch zijn budget meermaals heeft terugverdiend.

Geen grote campagne, extreem slechte reviews en toch 40 miljoen box office. Het is een interessante conversation starter voor een groepje Horrorfans, vind ik. Wat zegt dat?

Ik vrees dat ze Sylvain White probleemloos weer geld geven voor een prutfilm.

Naar mijn idee een veel te lage score, ik heb me best wel vermaakt. Prima film om mee te nemen.

Te doen.

Op zich is het niet eens zo'n heel slecht horrortje, maar blijkbaar heeft het de hype tegen. Daar heeft Sony ook wel grotendeels zelf voor gezorgd natuurlijk. Wanneer je een basic horror filmpje als dit probeert de verkopen als een groots bioscoop event dan moet je niet verbaasd zijn wanneer mensen er veel meer van verwachten.

Er hangt natuurlijk ook een hele internetlegende achter, die zijn al lastig naar het grote scherm te vertalen want zoiets leeft toch vooral viraal, niet zozeer bij de gratie van één of andere enorme firma die er geld uit wil slaan. Wanneer de eerste trailer (achteraf nog even gekeken) dan ook nog eens heel wat meer belooft dan de uiteindelijke film weet te bieden ... tja.

Maar zonder achtergrond is het verder gewoon degelijke horror filler. Beetje hetzelfde concepts als Candyman, maar dan met wat invloeden van Ringu. Acteerwerk is degelijk, visueel ziet het er wel oké uit en hoewel het tempo niet erg hoog ligt weet het toch wel sfeervol te zijn. De film moet het ook daar echt van hebben, want echt spannend of smerig wordt het niet.

Voor een keertje best te doen dus, maar da's gezien de Slender Man legacy niet genoeg voor velen.

avatar van ikkegoemikke
Those who hear the three bells toll, accept his invitation.
When you hear the first, you must close your eyes, keeping words unspoken.
If one wants to hear, you must listen closely, for they are soft and distant.

Ik was echt benieuwd naar deze film. Niet dat ik iets spectaculair verwachtte. Maar ik vind de foto’s met deze cultfiguur die het internet overspoelden nogal intrigerend. Niet echt afschrikwekkend maar wel mysterieus. Een gezichtsloze figuur met buitenproportionele ledematen die op de achtergrond verschijnt en spelende kinderen observeert. Een soort rattenvanger van Hamelen die onschuldige kinderen meelokt en doet verdwijnen. Dat deze creatie het resultaat is van een internetcompetitie is alom geweten. Ik was alleen benieuwd of deze figuur tot zijn recht zou komen in een horrorfilm. Tja, echt vernieuwend is het niet. Dezelfde clichés zie je de revue passeren. Dezelfde stupiditeiten en debiele beslissingen worden weer genomen door diegenen die dreigen het slachtoffer te worden. En dezelfde trucjes uit het handboek “Horror for dummies” worden toegepast.

En toch vond ik het helemaal niet zo slecht. “Slender man” is zeker niet zo’n groot fiasco als je zou denken. Zo rampzalig als de commentaren die je her en der kan lezen, is het nu ook weer niet. Het zal niet de geschiedenis ingaan als één van de meest angstaanjagende of bloederige horrors aller tijden. En het duister en donker beeld zorgt dan wel voor een passende sfeer maar zorgt er dan ook voor dat je geen barst ziet grotendeels van de film. En toch voelde ik die constante dreiging en de angst bij de vier tienermeisjes. En nee ik zal niet direct paniekaanvallen krijgen als ik het geluid van krakend hout hoor. Maar deze geluidseffecten zorgden wel voor een creepy sfeer.

Normaal gezien ben ik zo’n persoon die zanikt over het feit dat er te weinig achtergrondinformatie wordt gegeven. En dus tast je een beetje in het duister (wat dan wel weer toepasselijk is voor deze film) wat betreft oorsprong en ontstaan van het griezelige fenomeen. Bij “Slender Man” vond ik dit echter niet zo noodzakelijk. Het maakte deze opduikende figuur nog mysterieuzer. Het oproepen van kwaadaardige demonen is ook niet bepaald iets nieuws. Nog maar recent zag je in “Pyewacket” hoe een gefrustreerd tienermeisje met behulp van een occult ritueel iets gelijkaardigs opriep. En in lang vervlogen tijden zorgde het afspelen van een tape in “The Evil Dead” ervoor dat Kandarian geesten de boel kwamen verpesten. Dat in “Slender Man” de oorzaak van al de ellende te vinden is bij het afspelen van een YouTube filmpje, kan misschien wel passen in deze tijd, maar is dan ook hetgeen me het meeste stoorde. Men trachtte het te hip te maken. Zeker als naderhand deze oeroude legende ook nog eens weet heeft hoe de technologie van een mobiele telefoon werkt.

Misschien zit daar wel het probleem van deze film. Men focuste zich meer op het voortzetten van de internet-hype en men trachtte er een moderne horror van te maken. Het concept van een goed in elkaar zittende horror werd uit het oog verloren. Misschien past het wel perfect bij het leven dat de vier tienermeisjes Wren (Joey King), Hallie (Julia Goldani Telles), Chloe (Jaz Sinclair) en Katie (Annalise Basso) leiden. Een groepje zorgeloze tieners die van een bepaalde populariteits-status genieten op school (zoals in zovele Highschool films) en een alledaagse affiniteit met de huidige moderne technologie tonen. Ze hebben meer affectie voor hun smartphone dan voor hun medeleerlingen. Er straalt een soort arrogantie uit van deze meiden. In zulke mate dat ze de waarschuwingen voor het bekijken van het filmpje gewoon langs zich neerleggen. Totdat er eentje plotsklaps verdwijnt en ze beseffen dat ze misschien wel gestakeld worden door deze lugubere figuur.

Mijn conclusie achteraf was dat de hele legende die gecreëerd werd rond Slender Man veel interessanter was dan de film an sich. Al bij al was het niet echt origineel en zag ik niets verbijsterends nieuw in deze film. Maar toch vond ik bepaalde scenes wel geslaagd. Zoals die in de bibliotheek waarbij men gebruik maakte van psychedelisch aanvoelend beeldmateriaal. En doorheen de gehele film zitten er nog van die hallucinante beelden. Ook vond ik het acteren niet zo slecht. Ok, soms deden de vier meisjes nogal kinderachtig tijdens betekenisloze conversaties. En ja, sommige van hun beslissingen waren ronduit stupide. Maar dat paste wel bij deze jongeren. En tenslotte vond ik het acteren van de mysterieuze figuur Slender Man ook redelijk geslaagd. Hij blende perfect met de achtergrond waardoor je het gevoel had dat hij elke moment weer ergens tevoorschijn kon komen. Het is weer Javier Botet die zijn eigenaardige lichaamsbouw ten dienste stelt voor het spelen van dit akelige personage. Net zoals hij deed in “Mama”, “Don't knock twice” en “Mara”. Neen, rampzalig was het niet maar doorgewinterde horror-fanaten zullen er nogal meewarig naar kijken. Beginnelingen daarentegen vrezen misschien dat deze gezichtsloze figuur wel eens zou kunnen opdagen. Ze hebben tenslotte een groot deel van de illustere video gezien. Niet?

avatar van Daan258
Nope!

Nadat ik heel wat maanden geleden de trailer zag verwachte je echt een spannende horror film. De trailer zag er dan ook echt niet verkeerd uit maar de film zelf is een grote teleurstelling. Ze hadden echt een gave film kunnen maken over zo'n urban legend. Want het fenomeen slenderman is zo slecht nog niet. Helaas weet de film nergens spannend te worden en is het verhaal heel matig. De meeste scenes wat soort van "spannend" moeten zijn waren ook veel te donker waardoor je bijna niks kon zien.

Helaas een 1,5*
De trailer is vele male spannender dan de film zelf.

avatar van N00dles
Zeer zwakke film gebaseerd op een inmiddels wat oudere 'urban legend' internetcreatie. De Slender Man game was nog best spannend, maar voor een film heeft het weinig om het lijf. Misschien een uitgelezen mogelijkheid om een 'eigen' invulling te geven aan de urban legend. Helaas is de filmmaker daar niet in geslaagd.

Het eerste dat opvalt is het gebrek aan filmlogica. Na het zien van een 'summoning video' op internet verdwijnt Katie spoorloos maar de manier waarop de meisjes en medeleerlingen daarmee omgaan is ronduit vreemd. Er is amper politie aanwezig, op school heeft niemand het er echt over. De meisjes kunnen zonder problemen midden in de nacht op 'onderzoek uit' in een donker bos. Waar zijn de ouders die hen verbieden naar buiten te gaan, laat staan een ingestelde avondklok wegens een potentiële kidnapper of seriemoordenaar 'on the loose'? Hallie die na twee vermissingen gezellig op date gaat met Tom alsof er niets aan de hand is? Er wordt amper een geloofwaardige wereld geschapen waarbinnen dit zich afspeelt.

Het horrorelement is (op 1 of 2 scènes na) eveneens erg matig. Veel afgezaagde horrortrucjes (jump scares, cgi vervormde gezichten, donkere ruimtes) en elk beetje onderhuidse spanning wordt teniet gedaan door corny dialogen.
Er is ook een aantal onafgeronde ploteindjes, waaronder die van de personages Chloe en Tom. Er wordt bovendien niks gedaan met die mysterieuze persoon in de chat. Blijkbaar is in de montage een hoop materiaal gesneuveld, want de trailer bevat scènes die niet in de film te zien zijn. Wat overblijft is een film die rommelig, slecht gemonteerd en onlogisch aanvoelt.

avatar van Phantasm
Tegenvaller, hoezo horror??? Het heeft meer weg van een thriller. Over het geheel gewoon saai.

avatar van ziggy06
Met meer bekruipende scénes of beter uitgewerkte jumpscares mbv geluid/camerawerk was deze film al een stuk beter geweest. Als het script voor deze film al zo clichématig is, moet je iets extra's brengen wat hier niet gebeurt...

avatar van Noodless
Saaie horrorprent met tal van clichés , chaotische montage, onlogische belevingen en vooral een horror die geen spanning of jumpscares weet te bieden. En dan dat slot... 3/10

avatar van XanderJ
Geen topper, maar wel een te lage score

avatar van jeroentjuhhhhh
Boven verwachting solide 'internet-myth-horror' die zichzelf allereerst in een (iets te) vertrouwd / veilig mal giet en zich daar vervolgens met vlagen dapper aan ontworstelt. Snap alleen de timing van de film niet zo. De hele Slenderman-hype lag toch al aardig wat jaren achter ons en om er dan meteen een bioscooprelease aan te hangen... niet heel tactisch. De verwachtingen van bioscoopgangers zul je er absoluut niet mee waarmaken, getuigen ook de lage score. Gevalletje slechte marketing.

Maar dwalend in de middenmoot van het genre doet het 't op de meeste vlakken gewoon bovengemiddeld. Fijne visuals (met name op de hyperediting momenten, maar ook de meeste encounters zijn óf subtiel genoeg om creepy te zijn óf juist lekker overdreven lawaaierig), opvallend strak sounddesign ook wat dat betreft. Onterecht afgeschoten.

avatar van WMiltenburg
Goedemorgen,

Samen met mijn broer deze film mogen bekijken in Pathé Leidsche Rijn..
In het donker kregen we echt de perfecte 'horror-sfeer'. Maar kijk je deze film thuis achter je laptop dan kan je wellicht teleurgesteld worden.
Ik vond het plot een beetje simpel uitgewerkt en niet echt vernieuwend ten opzichte van andere Slender man verhalen die verfilmd zijn. Deze creepypasta is natuurlijk een verhaal op zich maar heeft wel ruimte voor verbetering en modernere verfilming. Vond de special effects niet bijzonder..

Leuke avond gehad!

avatar van bjerik76
wat een lage score, de trailer ziet er toch wel goed uit, dus ik ga me er toch wel aan wagen

avatar van bjerik76
begon wel aardig, vond het niet te tienerig , maar vond het allemaal wel vrij tam.
Echt spannend of vulgair werd het helemaal niet.
Ook was het toen ik hem keek nog licht buiten, en dat zorgt denk ik ook wel dat het allemaal minder spannend overkomt in de huiskamer, dan als je dit in het donker kijkt.

Wat ook minder was, was het geluid/muziekje wat erin gemonteerd werd als die Slenderman in beeld was.
Niet die bel, wie die klepel elke keer sloeg ( en vooral de laatste..)....geen idee, maar de muziekvoorkeur was gewoon komisch.

en dan het eind, tja... als dat gewoon in het begin verteld werd, had ik de hele film al niet gezien.
gemiste kans.

avatar van Chelsea94
Ondanks alle slechte review wilde ik deze toch eens bekijken en vanavond gezien met vriendinnen. De lage ratings snappen wij niet echt want het was een prima filmpje waarbij we ons niet hebben verveeld, leuke hallucinaties en een fijn sfeertje. Door de lage ratings erin gestapt van nou, het zal wel niks worden, maar blij verrast.

avatar van leatherhead
Visueel soms nog wel aardig, met name een aantal snel gemonteerde sequenties sprongen er positief uit. Jammer genoeg is Slenderman zelf absoluut niet eng, stellen de horrormomenten geen zak voor, zitten de jumpscares er compleet naast en is het acteerwerk té slecht. Matig horrortje dus, dat enkel niet op een complete ramp afstevent vanwege een spaarzame sfeervolle scene. 2*.

avatar van princesspeach
Ik vond de special effects matig, maar goed geacteerd en had een aantal schrikmomenten.
Al met al voldoende.
1.98 * vind ik een veels te lage rating.

avatar van horizons
Veel leuker dan het gemiddelde doet verwachten.