A Thought of Ecstasy (2017)

1 stem

Duitsland / Verenigde Staten / Zwitserland
Romantiek / Thriller

geregisseerd door Rolf Peter Kahl
met Deborah Kara Unger, Rolf Peter Kahl en Ava Verne

Augustus 2019. Door de publicatie van een nieuw boek herinnert Frank zich zijn vroegere liefde Marie, die 20 jaar geleden uit Duitsland naar Amerika is verdwenen. Hij gaat in de Verenigde Staten op zoek naar zijn oude vlam, een reis die hem door de woestijn leidt. Het Amerika van 2019 lijdt aan een overweldigende hittegolf en wordt gekenmerkt door wantrouwen en politieke paranoia. Die 13e augustus schrijft ook geschiedenis als de warmste dag ooit.

Persoonlijke zoektocht van acteur/regisseur/theatermaker Rolf Peter Kahl ('Bedways') naar zijn alter ego Frank en een verloren gewaande vriendin, na het lezen van haar dagboek/roman, zich voornamelijk afspelend in de woestijn van Californië, op wat de heetste dag allertijden blijkt te zijn. Bij vlagen is de film wel intrigerend, de fotografie prachtig en de locaties vervreemdend. De roadmovie door de woestijn wordt afgewisseld door diverse ontmoetingen met vrouwen, waarbij de seksueel expliciete beelden niet worden geschuwd, zonder dat die nu direct erotisch of opwindend voor de kijker zijn.

Toch kon ik niet zo veel met deze film. Er blijft teveel 'in de lucht hangen'. Ook voor de kijker blijft het een soort zoektocht door een doolhof van beelden en indrukken zonder dat zich een synthese aftekent.