Der Bunker (2015)

Duitsland
Komedie / Horror

geregisseerd door Nikias Chryssos
met Pit Bukowski, Daniel Fripan en Oona von Maydell

Een rustige, veilige, bij voorkeur saaie studentenkamer. Dat is het enige wat een jonge student zoekt. Hij denkt deze gevonden te hebben bij een gezin dat in een omgebouwde militaire bunker woont. Met vader en moeder en de jonge Klaus lijkt alles wel goed te zitten. Lijkt.. Achteraf gezien had het feit dat de familie in een bunker woont namelijk een belletje moeten laten rinkelen.

avatar van Corcicus
Potentie.

avatar van perceived
Bij mij rinkelt ook een belletje dat dit goed kan gaan uitpakken.

avatar van perceived
Na het zien van de trailer rinkelt dat belletje toch iets minder... Ben nog steeds benieuwd, maar verwacht er toch iets minder van. Komende week is in ieder geval de DVD verkrijgbaar!

avatar van DjFrankie
Aparte film, maar blijft wel hangen.
Horror is trouwens absoluut niet aan de orde hier.

lezertje
Het etiket horror wordt maar al te vaak op films geplakt, vaak onterecht: Maar horror verkoopt. Dat is ook het geval met ‘Der bunker’, die hier het etiket horror/komedie krijgt opgeplakt. Ook dat komedie wringt behoorlijk. Duitsers en humor? Vaak komt dat niet veel verder dan wat boertige onderbroekenlol. Het pleit voor regisseur Nikias Chryssos, die hiermee zijn speelfilmdebuut maakte, om het over een geheel andere boeg te gooien, met een humor die te bizar is voor woorden, die zelfs de humor van de Japanners naar de kroon steekt. Echt grappig wordt de film niet, hooguit wat grimlachjes en Chryssos weet samen met hoofdrolspeler Pit Buwolkski als de naamloze leraar/student niet aannemelijk te maken waarom laatste blijft bij dit toch wel behoorlijk gestoorde gezin, waar ook hij lijfstraffen in ontvangst mag nemen. Qua sfeer kan ‘Der Bunker’ nog het beste vergelijken worden met David Lynchs “Erasehead’(1977). Maar waar gaat deze film over : De eeuwige jeugd, opoffering, liggen er bijbelse motieven ten grondslag. Voer voor de puzzelaars. Voor de liefhebbers dus.

avatar van joolstein
Voor de duidelijkheid als je liefhebber bent van gore of een goede jump-scare, zelfs als je liefhebber bent van een verhaal die shockt naar een twist, dan is dit misschien niet de film die je zoekt. De genre-aanduiding is namelijk nogal onduidelijk er had ook SF kunnen staan? Maar wat is het wel? Tja het is een goede film, echter kan ik niet goed omschrijven waarom. Het zit vol met absurdistische humor. En ja die is goed! Maar er is niets schokkends aan de film, we zien wel een paar druppels bloed en een borstvoeding scene. Echter ook die zijn redelijk mak en gebeuren gewoon. Regisseur Nikias Chryssos doet daarom met de film iets goeds want ondanks er niets, of dan ook maar iets gebeurd blijft je gebiologeerd kijken. Dat is natuurlijk ook te danken aan de vier (of vijf ) acteurs. Verder moet de film het vooral hebben van het absurde "verhaal." Het laat zich misschien nog het meest vergelijken met de film "Dogtooth" Als je alleen al de zeer markante acteur Daniel Fripan, in de rol van Klaus, zie spelen: en vol-overtuigen zeggen dat hij de president van Amerika wordt. De film is met zijn absurdistische goede grappen en verhaal een entertainende leuke film geworden.

avatar van Baboesjka
Aparte film. Ik bleef geboeid kijken. Het werd nergens saai. Ik had 'm al lang in de bibliotheek gezien en ik twijfelde of ik het wat zou vinden. Ik ben blij dat ik 'm nu eindelijk gezien heb. De film heeft een bizar en creepy sfeertje, de acteurs zitten goed in hun rol en het verhaal kijkt vlot weg. Qua humor en horror valt het mee, ik zou het ook niet 1,2,3 een komedie/horror noemen, al vond ik het soms best grappig en spannend. Als je van absurdistische films houdt, is het een aanrader. 4*