Shinobi no Kuni (2017)

Japan
Actie / Romantiek

geregisseerd door Yoshihiro Nakamura
met Satoshi Ohno, Satomi Ishihara en Ryôhei Suzuki

Mumon is lui, maar hij is ook de beste shinobi uit de provincie Iga. Op een dag vermoordt hij een shinobi van een andere familie voor een beloning. Mumon is zich er niet van bewust dat zijn acties zullen leiden tot een dodelijke strijd tussen het shinobi-korps van de provincie Iga en het korps van Nobukatsu Oda in Ise.

Zoals zovele Nakamura films.

Wel leuk, niet super. Hij maakt eigenlijk zelden een slechte film, geregeld is het erg vermakelijk, maar hij mist ook duidelijk iets wat zijn films boven de middelmaat uittilt. Ook deze Mumon is daar een goed voorbeeld van. Geen seconde verveeld, maar een favoriet zou ik het zeker niet noemen.

Ninja film met een zekere luchtigheid gebracht. Zit wel wat actie in, een échte comedy zou ik het niet willen noemen, maar het is toch vooral die luchtigheid die de film kenmerkt. Vooral ook Mumon's personage, de wat atypische ninja die ondanks zijn makke houding toch de held wordt van de film.

Het ziet er best netjes uit, ondanks de lange speelduur zakt het nergens echt in en hier en daar zit ook wel een geslaagde gag. Maar tegelijkertijd is er ook niks dat er echt bovenuit steekt. Geen echte scenes of momenten die blijven hangen, geen magnifieke shots of een stukje soundtrack dat echt wat bijdraagt. Geen acteurs die wat meer doen met hun rol.

Maar als tussendoortje is het zeker wel geslaagd. Valt genoeg lol te beleven met deze film, alleen is er niks wat echt heel lang zal bijblijven.