Gringo (2018)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Komedie

geregisseerd door Nash Edgerton
met David Oyelowo, Charlize Theron en Joel Edgerton

Harold Soyinka is een zachtaardige Amerikaanse zakenman die een belang heeft in een farmaceutisch bedrijf. Hij staat op het punt dit publiek te maken als zijn leven op zijn kop komt te staan door een incident in Mexico. Harold raakt verstrikt in een web van dubieuze zakenpartners, Mexicaanse drugsbaronnen, internationale huursoldaten en de narcoticabrigade. Terwijl hij probeert te overleven op een van de gevaarlijkste plekken op aarde, blijft de vraag: zit hij tot zijn nek toe in de problemen of is hij iedereen twee stappen voor?

Vanaf 22 maart 2018 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Rvdz
Ik wil Nash Edgerton best het voordeel van de twijfel geven, maar dit ziet er echt bijzonder vervelend uit.

avatar van elayz
Zojuist gezien in de bios, erg leuke film. Lekkere Spanning afgewisseld met wat komedie. Prima vermaak en de 110 minuten is prima vol te houden.

avatar van hendrikjanjansen
Bij vlagen zeer vermakelijk. Met name door Charlize Theron. Maar daar tussendoor helaas zeer middelmatig tot op het saaie af. En veel te lang. Zo'n simpele actie/komedie hoort niet langer dan 90 minuten te duren.

avatar van mrklm
Een heerlijke komische thriller met als fundament een subliem script dat tot op het laatste moment blijft verrassen. De film begint wanneer Harold Soyinka [David Oyelowo] zijn baas en goede vriend Richard Rusk [Joel Edgerton] belt met de mededeling dat kartelleden hem hebben ontvoerd en 5 miljoen dollar eisen. Dan springt de film twee dagen terug in de tijd en ontdekken we langzaam maar zeker dat de situatie heel anders in elkaar zit dan die openingsscène doet vermoeden. Een keur aan karakters komt langs in verhaallijnen die steeds dichter bij elkaar komen en uiteindelijk op slimme en vooral vermakelijke wijze bijeen komen. De actiescènes zijn fraai gefilmd en gemonteerd, de cast (met Oyelowo als uitblinker) is perfect en regisseur Nash Edgerton houdt het tempo hoog in deze bijzonder prettige achtbaanrit.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een film die allerlei lijntjes uitgooit maar daar amper iets mee doet, bijna iedere keer als het verhaal interessant lijkt te worden of spannend dan switchen we over naar een rustige scene en een ander personage in een ander verhaal, die allemaal wel iets met elkaar te maken hebben maar tegelijkertijd weinig overtuigend blijven.

Eigenlijk is het grote positieve pluspunt in deze film dat er gelukkig wel degelijk geacteerd wordt en dat een aantal scenes nog best vermakelijk zijn! Het laatste half uur probeert het tempo op te voeren en slaagt hier deels in. Het personage van de broer maakt nog het 1 en ander goed, maar de film is als geheel te rommelig en helaas te oninteressant door personages waar je als kijker geen band mee kan opbouwen.

avatar van nathaniel177
Deze film leek mij best wel interessant. Je ziet ook allemaal posters van deze film door de hele stad heen. had van deze film meer verwacht. Alles is heel warrig. En er zijn een paar hele overbodige rollen. Wel nog goed geacteerd. Soms ook nog een paar geslaagde grappen, maar niet genoeg om deze film te redden.

avatar van Shadowed
Teleurgesteld.

Aangezien de poster verwachtte ik een vlotte actiekomedie. Natuurlijk is het eigenlijk een Misdaadkomedie met Thriller en Actie stukjes. Maar ik vond het eigenlijk toch wel wat aan de saaie kant. Ondanks heel zelden wat humor heb ik niet meer kunnen uitbrengen dan een paar kleine glimlachjes.

Kan ook liggen omdat mensen bij mij in de bioscoopzaal bijna gingen vechten, in Pathe De Kuip. Leid ook weer af. Het is niet zozeer de acteurs die het slecht doen, alleen vond ik dat de rol van Copley iets beter uitgewerkt had moeten worden.

De film is saai, duurt echt een half uur te lang en of het nou zo grappig is? nee. Helemaal geen aanrader, een van de mindere films die ik in de bios zag.

bombario
mrklm schreef:

Ik had niet verwacht het nog eens met je eens te zijn, maar hier sluit ik me volledig bij aan Ik vond dit een onverwacht leuke en chaotische film. Het script schiet alle kanten op en er komen een hoop poppetjes voorbij, maar uiteindelijk valt alles op zijn plek. Ik vond de acteurs ook prima gekozen en overtuigend. Met name de sullige David Oyelowo die tegen wil en dank uitgroeit tot held. Heb er echt van genoten en liep met een grote glimlach de zaal uit.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

Een van de beste actie/ komedie die ik al heb gezien met een goede afwisseling van een goed verhaal en spanning met komische scenes de acteurs speelde het allemaal fenomenaal goed dus een dikke aanrader

Dikkertje Dap
De film had sterke momenten vooral qua sfeer en dat waren voornamelijk de scenes met Charlize, ben minder gecharmeerd van David en vond de film af en toe wat langdradig.

avatar van max cady
Aardig filmpje voor tussendoor. Meer niet.

Was prima vermaak.

avatar van schumacher
Speciaal filmpke, niet top maar ook niet slecht. Eens goed om gezien te hebben, meer niet.

De zoveelste criminele comedy of errors. Maar best vermakelijk voor een keertje.

Wat moeilijk te plaatsen film maar toch wel leuk. Voor een misdaadfilm eigenlijk wat te luchtig, had rauwer mogen zijn. Voor de komedie die het ook pretendeert te zijn dan toch wat weinig goede grappen, en die paar gewelddadige scenes verwacht je ook niet in een prent die bedoeld is om te lachen. Verre van perfect dus, maar toch werkt het wel. Het lome verhaal is intelligent geschreven, de verschillende verhaallijntjes komen aan het slot bevredigend bij elkaar. Bijna onmerkbaar goed acteerwerk van de geroutineerde cast, met name Oyelowo zet een prima typetje neer, je zou willen dat dit echt was. Wellicht als ik Gringo over een aantal jaren weer zie, me afvraag hoe ik deze ooit drie en een halve ster heb kunnen geven en er een hele ster van af haal, maar voor nu zeg ik dat dit geen straf was om te kijken. Ik ben een tevreden mens.

avatar van james_cameron
Beetje gevalletje vlees noch vis, deze wat ongemakkelijke mix van zwarte komedie en aktiefilm, maar best onderhoudend en voorzien van een meer dan degelijke cast. Voornaamste probleem is dat de plot nooit echt op gang komt en de personages niet weten te boeien, terwijl de cast toch prima werk levert. Vooral Charlize Theron lijkt zich opperbest te vermaken en zorgt op hilarische wijze voor plaatsvervangende schaamte, met een heel arsenaal aan ultrafoute uitspraken. De film ziet er verder fraai uit en steekt vakkundig in elkaar, maar uiteindelijk maakt alles toch niet de benodigde indruk.

avatar van filmkul
Gemiddelde actie komedie. Het verhaal lijkt in het begin vernuftig in elkaar te zitten, maar al snel is alles duidelijk en dat is oom het grote prolbleem van deze film. De film begint voortvarend met een leuk lijkend plot en een aantal geslaagde grappen. Maar al snel gaat het bergafwaarts, wordt de film voorspelbaar, met het afgeraffelde einde als dieptepunt. De chemie tussen de acteurs is prima, hoewel Seyfried en haar partner wat rond lijken te dolen. Nog net uit te zitten. 2.5

avatar van m1chel
Nash Edgerton had een carrière als stuntman en maakte in 1996 de film The Square, om vervolgens niets meer van zich te laten horen. Gringo is dan ook pas zijn tweede speelfilm en naast zijn broer Joel Edgerton pakt hij uit met een aantal grote namen voor de film. Zo wordt de hoofdrol gespeeld door David Oyelowo, die al een aantal indrukwekkende rollen speelde in het verleden in films als Selma, Queen of Katwe en A United Kingdom. Daarnaast zien we Charlize Therone, Sharlto Copley, Amanda Seyfried en Paris Jackson (jawel, de dochter van Michael). Op basis van het verhaal en de trailer lijkt het erop dat de film een volbloed komedie is, maar na het zien van de film blijkt het een stuk lastiger te bepalen welk genre de film verkiest. Zo zijn er komische elementen, maar is ook de actie volop aanwezig en weet de film zich uiteindelijk te ontpoppen tot een aardige thriller. Het maakt het dat Gringo een aparte film is geworden, die desondanks zeker een kijkbeurt waard is.

Als we kijken naar de acteerprestaties speelt vooral Theron een hele vreemde rol. Als Elaine Markinson, zakenpartner en hatelijke vrouw, doet zij er werkelijk alles aan om de boel te manipuleren. Daarbij schuwt ze het niet om haar seksuele charmes constant in de strijd te gooien. Het is Elaine dan ook die vanaf het begin Harold uit het bedrijf wil werken. Uiteindelijk krijgt Harold steeds meer door wat er gaande is en denkt hij te weten dat het bedrijf verzekerd is voor eventuele ontvoeringen. Hij besluit zichzelf te ontvoeren en 5 miljoen Dollar te eisen, maar komt er al snel achter dat er helemaal geen verzekering is. Naïef als Harold is mengt hij zich onder de lokale bevolking, waar het drugskartel waar het bedrijf van Harold zaken mee doet denkt dat hij de grote baas is. Het leidt tot een poging om Harold te ontvoeren. Voor wie moeite heeft deze gang van zaken te volgen en dit wat onnodig ingewikkeld vindt; dat is het ook wel een beetje. Je moet dan ook goed bij de pinken zijn om het verhaal te kunnen volgen, vooral als het bedrijf erachter komt dat er toch een verzekering is die Harold dood meer waard maakt dan levend.

Uiteindelijk stuurt Mitch, de grote baas, zijn broer en tevens huurmoordenaar Mitch op pad om Harold weer terug naar Amerika te begeleiden. Vanaf dat moment schakelt de film een flink tandje op qua tempo en wordt het geheel zeer vermakelijk. Mitch wordt gespeeld door de Zuid-Afrikaanse Copley, die opnieuw behoorlijk zijn best doet om zijn Zuid-Afrikaans accent te verhullen. Het acteerwerk is dan ook het sterkste punt van de film, waarbij de makers er wellicht beter aan hadden gedaan om het concept een duidelijke richting mee te geven. De humor is misschien niet al te origineel, maar wel gevat en dat is dan ook waar de kracht ligt. Toch zijn ook de actie en vooral de spanningsopbouw prima uitgewerkt. Het maakt dat Gringo goed is voor een fijn avondje vertier door net iets meer te bieden dan veel vergelijkbare genre genoten. Met iets meer richting had er alleen vast nog veel meer in ingezeten.

Gringo is een prima film die onnodig veel lijdt onder het gebrek aan keuzes van de wat onervaren regisseur. Het maakt dat de film een klein beetje kampt met een identiteitscrisis. Zo pretendeert de film een komedie te zijn, maar is deze weinig constant aanwezig en lijkt de film soms meer op een actie-thriller. Constanter van niveau is het acteerwerk, waarbij Charlize Theron opvalt met een eigenaardige rol als zakenvrouw die haar seksuele charmes op elk front in de strijd gooit en ze soms letterlijk over lijken lijkt te gaan om haar doel te bereiken. Gringo is soms wat voorspelbaar, maar is wel een typisch voorbeeld van een film die met wat meer aandacht misschien nog een flink stuk beter had kunnen zijn. Uiteindelijk is Gringo toch zeker de moeite waard en zal deze garant staan voor een avondje goed vermaak.

Redelijke film waarin een man te horen krijgt dat het bedrijf waarvoor hij werkt op het punt staat om overgenomen te worden. Een vlotte misdaadkomedie die vooral onderhoudend is vanwege de leuke ontwikkelingen die elkaar blijven opvolgen (ook al hangt het wel vaak van toevalligheden aan elkaar). Van de cast valt Charilze Theron in positieve zin op.

avatar van Corcicus
Inderdaad een redelijke film. Het budget zit wel snor en er wordt behoorlijk geacteerd, zeker door Charlize Theron en Joel Edgerton. Daarnaast gebeurt er ook voldoende. Er is heel wat op til met verschillende personages, verhaallijnen en motieven. Zeker de moeite waard om eens te bekijken, maar ook niet meer dan eens.

avatar van kissyfur
Niet mijn ding. De humor in deze film is van die Comedy Central humor: situational en veel te subtiel. De rest, de actie en het verhaal is allemaal al eerder gedaan. Blijft over: Charlize Theron. Zonder haar werd het een dikke onvoldoende, nu een onvoldoende.