Wajib (2017)

Alternatieve titels: Wajib - The Wedding Invitation‎ | Duty | واجب

Palestina / Frankrijk

geregisseerd door Annemarie Jacir
met Rana Alamuddin, Mohammad Bakri en Saleh Bakri

Abu Shadi is een 65-jarige gescheiden leraar die woont in Nazareth. Hij bereidt de bruiloft van zijn dochter voor. Over een maand zal hij alleen wonen. Shadi, zijn zoon, die al jaren architect is in Rome, komt een paar dagen terug om hem te helpen de huwelijksuitnodigingen van hand tot hand te verspreiden, zoals het de Palestijnse gewoonte is van Wajib. Terwijl ze vrienden en familie bezoeken, komen de spanningen tussen vader en zoon naar boven en testen ze hun uiteenlopende opvattingen over het leven.

avatar van mjk87
Mooie film die helemaal mijn smaak is. We volgen een zoon die terugkomt uit Italië naar zijn geboortegrond voor de bruiloft van zijn zus die samen met hun vader een dag rondrijdt door Nazareth om naar gebruik de uitnodigingen voor het feest persoonlijk rond te brengen. Dat is voer voor grootse dramatiek maar behoudens een vals stukje sentiment aan het eind, waarvan je aan alles voelt dat het en keer komt en dat is gewoon jammer, is dit een heerlijke genuanceerde film. Pa en zoon hebben zo hun onderlinge verschillen, maar dat wordt enorm naturel en op een heel bescheiden manier gebracht en komt voort uit de situaties en voelt nergens gescript. Zo gaan die twee personen echt leven net als hun onderlinge band, die is levensecht. Het tempo is heerlijk, door de vele bezoekjes die vaak zomaar worden afgekapt met montage blijft de pacing goed en verveel je je als kijker geen moment. Fijne kabbelende stukjes met autoritjes, prima sfeervolle beelden en inhoudelijk genoeg moois. Het eind is heerlijk klein gehouden en past daarmee perfect. 4,0*.