La Tenerezza (2017)

Alternatieve titel: Tenerezza: Holding Hands

Italië

geregisseerd door Gianni Amelio
met Elio Germano, Micaela Ramazzotti en Giovanna Mezzogiorno

Het historische centrum van Napels. Een zeventigjarige kankeraar woont alleen in zijn palazzoachtig appartement. Hij is vervreemd van zijn zoon en zijn dochter. Hij is bevriend geraakt met zijn mooie, jonge buurvrouw en haar opvliegende echtgenoot die kennelijk een zwaar trauma torst. De twee gekwetste, broze families komen hierdoor in contact met elkaar.

Het beste onderdeel van deze film is de imposante tour-de-force van Renato Carpentieri als de recalcitrante oude man, die het niet kan vinden met zijn volwassen kinderen, maar een klik heeft met zijn nieuwe, nog jonge buurvrouw. Een dramatisch voorval halverwege zet de film finaal op zijn kop. Daarvoor was het een interessante psychologische studie, maar de nasleep van het drama is veel te vlak gezien de heftigheid van het gebeuren. Daar had regisseur Amelio meer mee moeten doen, want nu roept de film meer vragen op dan er antwoorden zijn.

Het was trouwens best lang geleden dat ik nog een film gezien had van Giovanna Mezzogiorno, een
van mijn favorieten van pakweg een decennium terug. Ze lijkt een beetje uit het zicht verdwenen.