Kings (2017)

Frankrijk / België
Misdaad / Drama

geregisseerd door Deniz Gamze Ergüven
met Daniel Craig, Halle Berry en Rick Ravanello

Los Angeles, 1992. In de wijk South Central voedt Millie in haar eentje een tiental adoptiekinderen op. Jesse, de oudste van het gezin en William, de nieuwkomer, betwisten elkaar de knappe Nicole, die nog maar pas het ouderlijke huis is ontvlucht. Het televisiejournaals berichten ondertussen volop over het proces rond de mishandeling van Rodney King. Die jonge zwarte werd door vier politieagenten zwaar mishandeld. De desillusies die dit drietal op het amoureuze terrein te wachten staan, vermengen zich met de actuele gebeurtenissen die het land in vuur en vlam zetten.

avatar van Koekebakker
Jammer, echt een mislukking dit. Alleen aan de drukke groepsscenes kon ik zien dat dit van dezelfde regisseur als het fijne Mustang is. Totaal ongeloofwaardige 'chemie' tussen Berry en Craig bijvoorbeeld. Craig vond ik zelfs totaal miscast.

Bigelows Detroit (die ik ook al teleurstellend vind) is dan nog beter.

Tijdens de Q&A begreep ik dat Ergüven er al aan werkte voordat Obama president werd, dus wellicht is dit eigenlijk een 'eerdere' film dan Mustang?

kappeuter (moderator)
Vanaf 19 juli in de bioscoop (Imagine)

avatar van Noud
Music by Nick Cave & Warren Ellis. Ga hem niet kijken met zo'n laag cijfer.

avatar van Psycho-M
Wat krijgt deze film slechte recensies zeg.
Gaat Halle Berry ooit nog een goede film afleveren in a leading role?

avatar van mrklm
In 1991 is de spanning tussen de politie van Los Angeles en de zwarte bevolking tot een kookpunt gekomen als gevolg van twee incidenten: de Koreaanse winkelier Soon Ja Du schoot op 16 maart de 15-jarige Latasha Harlins van achter in het hoofd omdat ze dacht dat het meisje sinaasappelsap wilde stelen en kreeg niet meer dan 500 dollar boete en een voorwaardelijke straf. Twee weken eerder werd Rodney King bij zijn arrestatie gefilmd terwijl hij door een aantal blanke agenten in elkaar werd geslagen. "Kings" speelt zich af tijdens de rechtszaak tegen de betreffende agenten. Een rechtszaak die resulteerde in vrijspraak en de grootste rellen uit de Amerikaanse geschiedenis. Centraal staat het gezin van Millie Dunbar [Halle Berry], die kinderen opvangt die onder toezicht vallen van de kinderbescherming. De oudste van de kinderen is Jesse [Lamar Johnson] die zoveel mogelijk probeert te helpen bij het voeden en opvoeden van kids.
Uitstekend geacteerde film waarin Halle Berry eindelijk weer eens kan laten zien waarom ze een Oscar won. Ze is innemend als de moederfiguur en de speelse scènes met de kinderen zijn aandoenlijk en volstrekt overtuigend. Deze film toont ook hoe mensen als Millie lange tijd weten te voorkomen dat de onvrede omslaat in geweld, maar ook hoe zij, op het moment dat de zaak volledig uit de hand loopt, zelf een doelwit worden van de politie en hoe paniek kan leiden tot wanhopige daden. Een uiterst boeiende film, ook al lijkt de rol van Daniel Craig louter bedacht te zijn om een breder publiek te trekken.

avatar van predator
Heel teleurstellend dit. Zonde, want Craig en Berry zijn prima acteurs. En het onderwerp is relevant genoeg. Maar het dient als decor voor een 'sterke' zwarte vrouw die uiteindelijk toch door een blanke man gered wordt. Of zoiets.

Echt heel jammer dit.

Een teleurstellende, zwakke film wat mij betreft. Laat ik beginnen met een positief punt: de rellen in de wijk 'South Central' in Los Angeles in 1992 naar aanleiding van de mishandeling van Rodney King door de politie (en meer nog door het feit dat de betreffende agenten ermee wegkwamen) leverden wetteloosheid en enorme chaos op, waarin het recht van de sterkste gold. Die chaos en constante staat van alertheid bij de bevolking in de wijk wordt goed in beeld gebracht: Kings is een film zonder rustpunten en doet je naar adem happen. Hierin zit tegelijk ook een zwakte van de film, omdat de regisseur op sommige momenten wel een poging lijkt te doen om gas terug te nemen en dan inzoomt op huiselijke taferelen of emotionele gebeurtenissen. Maar dit gebeurt zo kortstondig en oppervlakkig dat de film mij op geen enkel moment wist te raken/ontroeren. Dan Halle Berry en de rol van Daniel Craig: geen moment heb ik het gevoel gehad naar de actrice te kijken die eerder een oscar won (voor haar rol in Monster's Ball). Bizar en onbegrijpelijk ook dat zij haar (jonge) kinderen (pleegkinderen nota bene) constant alleen laat, maar dat terzijde. De scenes tussen Halle Berry en Daniel Craig komen geforceerd over en in die zin onderschrijf ik wat hierboven al ergens is genoemd, namelijk dat de chemie tussen deze twee acteurs ontbreekt. De rol van Daniel Craig als één van de weinig overgebleven witte bewoners van de wijk en tevens buurman van Halle Berry komt bovendien wat karikaturaal over. Dan zijn er nog de nodige clichés die de film opdient en de voor mij onbegrijpelijke karaktermoord op de oudste (pleeg)zoon, Jesse (prima vertolkt door Lamar Johnson). Geen hoogvlieger, deze 'Kings'.

avatar van schumacher
Slappe film.

De macabere gebeurtenissen rondom King hebben destijds enorme impact gehad en blijvende indruk op mij persoonlijk gemaakt, dus juich het toe dat er eindelijk een film hierover verschijnt, maar het is een gemiste kans dat deze Kings behoorlijk oppervlakkig blijft. Een erg chaotisch verslag van Ergüven , mede omdat hij er voor kiest om meteen met de actie te beginnen en vergeet om zijn hoofdpersonages een smoel te geven. Craig toont bij momenten aan dat er een betere acteur in hem schuilt dan de Bond films doen vermoeden, maar met name de arme Berry loopt hier als een kip zonder kop rond te rennen. Weegt allemaal niet op tegen het fatale gegeven dat de makers er hier geen moment in slagen de kippenvel situaties van 1992 te laten herleven, dit stukje geschiedenis had onmiskenbaar een betere behandeling verdiend dan deze gemiddelde actiefilm. Denk ook dat iemand die de jaren negentig niet bewust heft meegemaakt geen affiniteit zal voelen met dit onderwerp en dat is zuur. Mijn geheel vrijblijvend advies is derhalve om deze Kings over te slaan en desnoods maar jaren te wachten op een prent die het onderwerp wat serieuzer neemt.

avatar van Pazmaster
Valt wat tegen. In de nasleep van het Rodney King incident volgen we Millie (Hairy Belly) en haar "adoptiekinderen" in de ghetto van LA. Veel geschreeuw en weinig wol, want het gaat eigenlijk nergens naartoe. Daniel Craig, als boze buurman, is in deze film niet echt op z'n plek.