The Mountain between Us (2017)

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Hany Abu-Assad
met Idris Elba, Kate Winslet en Dermot Mulroney

'The Mountain Between Us' volgt twee vreemden van elkaar, een begenadigde chirurg wiens vlucht is geannuleerd en een bruidsfotojournaliste die op weg is naar een aankomende bruiloft. Gezien de noodzaak hun eindbestemming bijtijds te halen besluiten de twee ondanks waarschuwingen betreffende het weer een klein vliegtuig te charteren. Als dit vliegtuigje echter neerstort, moeten de twee samen zien te overleven in de wildernis.

• vanaf 21 februari te koop op dvd en blu-ray
avatar van mixmaster
Ik heb me er redelijk mee vermaakt, het is allemaal erg voorspelbaar en soms duurd het allemaal wat te lang.
Er zitten toch ook wel genoeg vermakelijke scenes in die wat spanning brengen, maar de romantiek heeft duidelijk de boventoon in deze film.

avatar van IH88
“We might die together and I don't even know you.”

Door de schitterende natuurbeelden, de indrukwekkende landschappen en Winslet en Elba zakt The Mountain Between Us nog net niet door z'n hoeven. Het is een leuk niemendalletje, maar wie een keiharde survivaltocht verwacht zal van een koude kermis thuiskomen. Dit is meer een romcom met twee mensen die overleven in de wildernis als klein ongemak zien. Gelukkig zijn Winslet en Elba sterk op dreef. Geen 'I'm the King of the World' niveau, maar ze doen hun best. Bij het einde vroeg ik me wel af wie dit anno 2017 nog bedenkt, maar het is dan ook een boekverfilming.

iamwhoiam schreef:
Echt wel genoten van deze film !
Prachtige fotografie !
Goed acteerwerk van beiden !
Het romantisch gedeelte is volledig menselijk en begrijpelijk .
De film is niet perfect of altijd correct maar wėl vermakelijk en intrigerend.
Aangename entertainment en bioscoop avond.

Hier kan ik me goed in vinden met de opmerking dat Kate Winslett een van mijn favoriete actrices is.

wat een tegenvaller, zit helemaal geen gevoel in

avatar van Frank Slade
kijkt redelijk leuk weg, maar niet meer dan dat. mooie natuurbeelden in het begin, verder redelijk nep en ongeloofwaardig bij tijd en wijlen. ook niet echt chemie tussen de 2 hoofdrolspelers. je mist er niet veel aan als je deze overslaat

avatar van demonski
hoe kun je een vuur maken in een bijna tot geen ventilerende ruimte ? denk toch dat je het van de rook begeeft !

Daar waar ik gehoopt had dat dit een beetje een spannende Drama / Romantiek film zou zijn, blijkt dit toch gewoon een langdradige, saaie en zoetsappige Drama / Romantiek film te zijn en dat is niet echt weggelegd voor mij. Omdat Kate Winslet één van de hoofdrollen vertolkt in deze film, had ik nog de hoop dat het misschien wel een aardige film zou kunnen zijn, maar eerlijk gezegd heb ik me er nauwelijks mee vermaakt en vooral aan geërgerd en geïrriteerd en helaas ook aan haar.

In dit verhaal draait het om Alex Martin (Kate Winslet) en Ben Bass (Idris Elba) die elkaar niet kennen, maar door een storm op een vliegveld (waar passagiersvliegtuigen niet meer vliegen) noodgedwongen een klein vliegtuigje charteren, waarmee ze crashen op een afgelegen met sneeuw bedekte berg. Als ze erachter komen dat niemand hen komt redden, moeten ze beginnen aan een tocht van honderden kilometers door de met sneeuw bedekte wildernis. Ze vragen het uiterste van elkaar om te overleven, waardoor er onverwachts een aantrekkingskracht wordt aangewakkerd tussen de twee.

De besneeuwde omgevingsbeelden van Canada (daar is de film grotendeels opgenomen) zagen er best fraai uit en dat is eigenlijk ook het enige mooie in deze clichématige film, die me nauwelijks wist te vermaken of te boeien en echt geloofwaardig vond ik het ook allemaal niet. Het verloop van het verhaal is zeer voorspelbaar (waarbij uiteraard ook iemand door het ijs zakt) en flauw en mede daarom vond ik het ook een langdradige bedoeling.

Er zit ook nul komma nul spanning in het verhaal (alleen de scène met de poema is nog een beetje spannend) en eerlijk gezegd vond ik dat ze vrij makkelijk van de berg afkwamen (waarbij ze ook nog eens een houten huisje vinden, waar ze natuurlijk clichématig en voorspelbaar voor het eerst met elkaar vrijen) en in veiligheid weten te geraken (komen terecht bij een houtfabriek en worden daarna overgeplaatst naar een ziekenhuis en dat mede omdat ben in een dierenval stapte). Nadat ze beiden in veiligheid zijn, gaat het verhaal ook nog eens onnodig lang (circa 15 tot 20 minuten) door, waarna ze uiteindelijk in het laatste shot van het verhaal naar elkaar toe rennen (waarbij ze eigenlijk van elkaar wegliepen) en dat leverde bij mij bijna een braak moment op.

De cast in deze film is vrij beperkt (is eigenlijk op één hand te tellen) en bestaat eigenlijk alleen maar uit Kate Winslet (in de rol van Alex Martin, die op het punt staat om te trouwen en die fotografe is van beroep en tijdens de crash raakt ze gewond aan haar been en raakt ze buiten westen), Idris Elba (in de rol van Ben Bass, die een neurochirurg is en wiens vrouw door ziekte is overleden) en een hond. De hond is overigens van de piloot, te weten Walter (Beau Bridges), die tijdens de crash met het kleine vliegtuigje overlijdt. Het kleine vliegtuigje crasht overigens omdat Walter tijdens het vliegen een beroerte krijgt en niet door de storm (dat was dan misschien nog het enige verrassende in deze film).

De twee hoofdrolspelers hebben gelukkig wel een klik met elkaar en dat is o.a. goed te zien bij momenten van toenadering als wanneer de twee elkaar in de haren vliegen (niet letterlijk overigens) en dat laatste is vooral na de crash op de berg. Op het einde zien we ook nog even de vrij bekende acteur Dermot Mulroney (in de rol van Mark, waarmee Alex eigenlijk wilde gaan trouwen in Denver, maar dat gaat dus uiteindelijk niet door en dat was dus ook voorspelbaar) in beeld.

Al met al was deze Drama / Romantiek niet aan mij besteedt en heb ik me op de mooie besneeuwde omgevingsbeelden van Canada er ook nauwelijks mee vermaakt, waarbij toevalligheden en klef gedoe (niets voor mij) het verhaal vooral domineren. De film duurt met circa 105 minuten eigenlijk niet echt lang, maar had naar mijn mening makkelijk kunnen zijn afgedaan met circa 90 minuten, want de laatste 15 zoetsappige en sentimentele minuten van het verhaal vond ik totaal overbodig.

Mja. Het is me een raadsel wat zulke goede acteurs in zo'n standaard RTL niemendalletje doen.

Heel makkelijk over te slaan dit.

avatar van rondh
De film was best ok. Acteerwerk was matig en het verhaal standaard. Toch wel het aankijken waard, omdat de beelden best mooi waren. De film was wel erg voorspelbaar. Het laatste kwartier had zeker niet gehoeven. Dat was mij te zoetsappig en past helemaal niet bij het verhaal. Ik zat ineens naar een romkom te kijken ofzo. En als ik ergens een hekel aan heb.

M.b.t. de vrijscène tussen Idris Elba en Kate Winslet in deze film, is de filmtitel best dubbelzinnig

avatar van Zwolle84
Ik vroeg me al af hoe je iets seksistisch over een avonturenfilm kunt zeggen, maar hij krijgt het zowaar weer voor elkaar. Indrukwekkend.

Zwolle84 schreef:

Natuurlijk, wat toch ook niet zo moeilijk. Was echt een inkoppertje

avatar van Zwolle84
Voor iemand met de focus van een zuigeling wellicht.

Mooi taalkundig gesproken als moraalridder

avatar van Teekay
Leuke film maar niet heel bijzonder, einde was voorspelbaar

avatar van filmkul
Vrij standaard survival drama met wat romantiek. Het verhaal is doorsnee en wordt wel goed opgebouwd. Eenmaal neergestort volgen er wat spannende momenten, hoewel niet alles even geloofwaardig is. Het grootste probleem van de film zijn Winslet en Elba. Het acteerwerk is matig en er is nauwelijks chemie tussen de twee. De hele film lijken het vreemden van elkaar te zijn wat niet ten goede komt van de romantiek. Het einde is daarmee ook bijna lachwekkend. 2.5

avatar van james_cameron
Fraai in beeld gebracht overlevingsdrama, met sympathieke rollen van Idris Elba en Kate Winslet. Al te dramatisch wordt het overigens niet; de nadruk ligt duidelijk op de romantische aspecten van het gebeuren. Maar goed, de mooie plaatjes helpen flink en gaandeweg wordt één en ander best meeslepend.

Hond die the dog speelt verdient een oscar.

Film die het vooral moet hebben van de zeer fraaie besneeuwde bergtoppen en landschappen.
Verder is "The Mountain Between us" een combinatie van ramp, survival,drama en jawel romantiek.
Het klinkt als een veelzijdige film maar dat is het niet helemaal.
Slecht en vervelend wordt het nooit maar het blijft allemaal toch wat oppervlakkig.
"The Mountain Between Us" pakt de kijker nergens in en zorgt eveneens niet voor dat je als kijker betrokken raakt bij de personages in het verhaal. Ondanks een heftig thema kijk je de film vrijwel emotie loos uit. En dat is jammer.

avatar van Brabants
Deze film blijft me bij met z'n adembenemende cinematografie en twee zeer fijne acteurs waarbij de chemie goed voelbaar is. Het verhaal wat draait om twee personen die vanuit een uitzichtloze situatie ontdekken wie ze zijn en hun angsten overwinnen was voor mij prachtig uitgebeeld. Je durven kwetsbaar op te stellen sluit naadloos aan bij de romantiek en voelt voor mij levens echt aan.

Voelbare chemie?? really?

avatar van Zwolle84
Inderdaad. Als ik ooit twee in een romance verwikkelde hoofdrolspelers minder chemie zag hebben kan ik het me niet meer herinneren.

kos schreef:
Voelbare chemie?? really?

Really! Wat is jouw onderbouwing?

Zwolle84 schreef:

Stam jij nog uit het tijdperk van de titanic?

Brabants schreef:

Stam jij nog uit het tijdperk van de titanic?

Heb je nog meer van die oneliners die kant noch wal raken?

Zwolle84 schreef:
Heb je nog meer van die oneliners die kant noch wal raken?

Ik vond hem zeer passend. Dat jij dit niet snapt is jouw probleem.

avatar van JanLo
mixmaster schreef:
Ach ja, maar het woord voorspelbaar komt ook het meest voor in recensies! Ik zou eigenlijk willen zeggen dat de meeste recensies voorspelbaar zijn!

Toch wel stiekem beetje genoten van deze survivaltocht. Tijd vliegt, is al weer twintig jaar geleden dat ik op het puntje van mijn zitbank zat bij The Edge(die met Liam Neeson van een aantal jaar geleden was trouwens ook goed te doen) , dus werd weer eens tijd om zo'n type film te zien. Het niveau van die films wordt hier niet gehaald, maar op zich prettig toeven, vooral door de schitterende beelden van die twee nietige mensen in dat prachtige immense landschap. Acteerwerk is gedegen, maar niet spectaculair, beide hoofdrolspelers kunnen beter. Vooral Elba blijft wel echt erg koel voor een man die de dood in de ogen kijkt, maar we zullen maar zeggen dat dit komt omdat zijn personage chirurg van beroep is en dan kun je ook geen zenuwpees zijn, lijkt me. Winslet is beter, maar zodra het op de romantische toer gaat, zet ze te veel een Titanic imitatie neer, het gaat net niet irriteren. Beste acteerwerk komt van Raleigh als Dog, maar wel een kritische noot voor zijn vakbroeder Austin want als die deze rol overneemt is het verschil in motoriek, stijl en talent toch schrijnend. Tsja, en dan die slotscène....hoe durf je, had graag vier sterren willen geven, maar door deze move gaat er zonder wroeging een half sterretje af. Abu-Assad kent zijn klassiekers blijkbaar niet, een dergelijk verhaal moet geen gelukkig einde hebben , alleen dan heb je kans dat je iets gedenkwaardigs aflevert. Nu is het uiteindelijk wat te vluchtig, en moet je de film, net als deze recensie, niet heel erg serieus nemen, dan werkt ie het beste.

Aardige film die goed gedragen wordt door de kwaliteit van de hoofdrolspelers. Beetje langdradig

vandaag om 18:18 uur