The Mountain between Us (2017)

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Hany Abu-Assad
met Idris Elba, Kate Winslet en Dermot Mulroney

'The Mountain Between Us' volgt twee vreemden van elkaar, een begenadigde chirurg wiens vlucht is geannuleerd en een bruidsfotojournaliste die op weg is naar een aankomende bruiloft. Gezien de noodzaak hun eindbestemming bijtijds te halen besluiten de twee ondanks waarschuwingen betreffende het weer een klein vliegtuig te charteren. Als dit vliegtuigje echter neerstort, moeten de twee samen zien te overleven in de wildernis.

avatar van mnrk
The heart's nothing but a muscle.

Deze film van Hany Abu-Assad is in orde...

Het verhaal is goed te doen maar soms ging het allemaal wel iets te makkelijk en wat te voorspelbaar. Als hier iets meer aandacht aan was besteed, was het absoluut een nog betere film geworden...

Maar Idris Elba en Kate Winslet zijn wel gewoon twee top acteurs en dat is wel terug te zien in deze film. Maar de (2) honden waren toch wel de toppers in deze film , wie hoopte nu niet dat hij het zou overleven?

avatar van Michel Vaillant
Een overlevingsdrama waarvan je een uur vantevoren al de climax ziet aankomen.
Helaas, te voorspelbaar allemaal.
Wel fraaie shots van de natuur en best aardig geacteerd. Geen hoogvlieger.

avatar van Metalfist
The heart's nothing but a muscle

Bij het uitkomen van The Mountain Between Us overheerste er eigenlijk vooral één vraag bij mij: hebben we echt nog nood aan opnieuw een film waar een vliegtuig crasht en de overlevenden in barre omstandigheden thuis moeten zien te geraken? De wondere wereld van de cinema heeft ons al veel van zulke films gegeven (zowel recentere films met onder andere The Grey met Liam Neeson maar ook rampenfilms uit de oude doos zoals Islands in the Sky met John Wayne) en er was maar één manier om daarachter te komen: de film te gaan kijken!

Het interessante aan The Mountain Between Us is dat regisseur Hany Abu-Assad besluit om het verhaal net iets verder uit te werken dan je in eerste instantie zou verwachten. Ben en Alex zijn sneller dan verwacht terug onder de levenden en dan volgt er nog een klein halfuurtje waar ze zich terug proberen te integreren in hun omgeving. De relatie van Alex die op de klippen gaat, Ben die niet weet hoe hij met zijn gevoelens voor Alex moet omgaan en natuurlijk de verplichte 'we lopen van elkaar weg met tranen in de ogen om daarna al rennend in elkanders armen te vallen' einde. Abu-Hassad mijdt de clichés dus niet en toch geeft juist net deze insteek de film een bestaansrecht ten opzichte van andere soortgelijke films. Dat, en een behoorlijk vlotte regie trouwens. Zo is de crash van het vliegtuig aan het begin van de film in één vloeiende beweging opgenomen en dat zorgt voor een indrukwekkende scène. Gelukkig wordt er ook gekozen om zoveel mogelijk in echte natuur te filmen, dus geen green screens bijvoorbeeld, en ook dat geeft net een beetje extra authenticiteit aan de film.

Altijd handig natuurlijk wanneer je ook nog eens een degelijke cast ter beschikking hebt en bovendien kan rekenen op een duo dat een goede chemie met elkaar deelt. Met Kate Winslet en Idris Elba was dat wel te verwachten natuurlijk, maar je weet maar nooit. Twee compleet verschillende personages en toch beginnen ze op den duur geloofwaardig naar elkaar toe te groeien. Zeker Elba is uitstekend op dreef (zelden een acteur gezien die zo expressief kan zijn met zijn ogen) maar ook Winslet mag zeker en vast gelauwerd worden. In dit soort films is er meestal een erg kleine cast qua bijrollen en dat is hier niet anders. De enige noemenswaardige bijrol is Beau Bridges, de minder bekende broer van Jeff 'The Dude' Bridges, en die balanceert wat op het randje. Niet direct een slechte acteur hoor, maar hij is zeker geen Jeff en voelt bovendien wat misplaatst aan ten opzichte van Winslet en Elba.

Alleen blijft het jammer dat er bij dit soort films zo weinig aandacht wordt besteed aan de continuïteit. Ben loopt met een paar gebroken ribben zo fris als iets rond en hij moet blijkbaar een trimmer op een erg sterke batterij meesleuren, want zijn baard blijft perfect in vorm. Het zijn kleine hekelpunten in een voor de rest vermakelijke film. Een mooie regie en een degelijke cast redden dit van de ondergang.

Kleine 3.5*

avatar van Filmkriebel
In de laatste vijf minuten dacht ik bijna: "once you go black...", zo weinig overtuigend vond ik dit gesprek in de bar ... en Bah wat een zoetsappig en voor de hand liggend einde ... . Geen slechte film eerlijk gezegd, maar het ontbrak de film aan intensiteit. De focus ligt méér op de romantische band die ontstaat tussen mensen in een noodsituatie dan op het survival aspect; en dat werkt op de zenuwen. Wie een tweede "Alive" verwachtte komt er bekaaid van af. En ikzelf verwachtte toch ook wat meer aftakeling. Overstijgende gedeelde ervaringen scheppen een stevige en intieme band, maar ik kreeg net te vaak het gevoel dat ze niet genoeg aan het afzien waren om die band te rechtvaardigen.

avatar van Diederik58
Langdradig en voorspelbaar.
De muziek was mooi en sfeervol.
Verder geen film om te onthouden.

avatar van Redlop
Ik probeer bij dit soort films net als regisseur zo min mogelijk aan de logica te denken. Mobieltje met bijna lege batterij gebruiken om voice mail en muziek af te luisteren ...

Het acteerwerk en de omgeving maakt het nog net de moeite waard.

avatar van Noodless
De mooie locatie en de acteurs weten er nog iets van te maken, maar het verhaal zelf is een slappe hap en je krijgt nergens het idee van een echte overlevingstocht. Spannend is het allerminst. Het laatste gedeelte ( wanneer ze terug thuis zijn ) is er echt teveel aan en op een gegeven moment echt flauw uitgewerkt. 5/10

avatar van Boneka
Prima dramafilm met een fantastische locatie in the Rocky Mountains. Daarbij vond ik vooral de rol van Kate Winslet uitstekend uit de verf komen. Goed geacteerd onder barre omstandigheden. Even de feiten op een rijtje. Er is gefilmd op locatie zonder trucage met temperaturen van -38 graden. De echte ijs wak met
-20 voor Kate in het water. Soms wat langdradig, maar zeker niet vervelend. Natuurlijk ook kleine minpuntjes. De twee vonden elkaar wel erg snel. De blokhut verwacht je zeker niet in zo'n gebied en die hond vond ik wat lachwekkend. We zien er twee lijden, maar de hond blijft vrolijk rondspringen. Vond de crash mooi in beeld gebracht, inderdaad in een shot. Ook het laatste half uurtje vond ik zeker niet vervelend. Vond het wel mooi dat dit ook eens werd belicht i.p.v. van een happy end en dat was het dan. Nee the day after werd hier ook goed vormgegeven. Je kan het klef noemen in de laatste minuut ik vond het een prima slot. Misschien voorspelbaar, wel mooi gebracht. Voor een romantisch dramafilm zeker een kijkbeurt waard. Alleen al the Rocky Mountains zijn werkelijk oogstelend in beeld gebracht!

avatar van Baboesjka
Helaas, deze film heeft geen indruk op mij gemaakt. De natuur is mooi en het acteerwerk vind ik oké, maar het verhaal vind ik voorspelbaar en het werd steeds minder interessant voor mij. Het eind vind ik zoetsappig en te makkelijk. Erg spannend vind ik de film ook niet. De manier waarop het gebracht wordt raakte mij nauwelijks. De emotie voelde niet intens genoeg en het sleepte mij niet mee. Daarom geen hoge score. 2,5*