The Major and the Minor (1942)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Billy Wilder
met Ginger Rogers, Ray Milland en Rita Johnson

Susan Applegate heeft het een jaar geprobeerd maar nadat ze op de eerste dag van haar zoveelste baantje een wat al te opdringerige klant van zich af moet schudden heeft ze het helemaal gehad met New York. Ze besluit terug naar huis te gaan in Iowa. Ze heeft hiervoor een jaar geleden al $27.50 opzij gelegd in een envelop maar heeft geen rekening gehouden met inflatie. Ze kan voor dit geld alleen nog maar een kaartje voor een 12 jarige kopen. De conducteurs ruiken onraad en ze komt te schuilen in het compartiment van Majoor Phillip Kirby. De situatie wordt gecompliceerder door de aanwezigheid van Kirby's verloofde en haar zuster.

Voor de liefhebbers is Billy Wilder's The Major and the Minor op 26 december 2006 uitgekomen op DVD, regio 2. Het betreft een dubbel-DVD met daarbij ook de film Bachelor Mother uit 1939. Het is dus een soort Ginger Rogers-special.

IQ160
Zojuist gekocht bij play.com, voor € 11,50.
Bedankt voor de tip.

(verwijderd)
Het is dat deze in DVD box-set zat anders had ik hem overgeslagen. Komedie is niet helemaal mijn genre ... hoewel er uiteraard uitzonderingen zijn, zoals Being John Malkovich en As Good As It Gets.
Toch bleef ik geboeid het zotte verhaaltje volgen, vooral vanwege het uitstekende acteerwerk. Humor en ... liefde, maar helaas nergens een serieuze knipoog naar de duistere lagen van het bestaan.
Kortom, een platte recht toe recht aan, maar prima vertoonde komedie.

avatar van Chr.s
Matige Wilder. Ongeloofwaardig en niet grappig.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ginger Rogers is toch wel erg charmant als "12-jarig" meisje met vlechtjes, al zal Judy Garland met vlechtjes altijd wel charmanter blijven, maar goed. Het hele feit dat Ginger Rogers natuurlijk niet echt geloofwaardig is als 12-jarige doet de film inderdaad geen goed - althans zeker niet over de hele speelduur. Maar er zitten best vinnige en humoristische dialogen in. Wilder komt zo in zijn eerste Amerikaanse film toch behoorlijk uit de startblokken. Al is dat grotendeels op het conto van de mij onbekende Rita Johnson te schuiven, vond haar behoorlijk sterk al had ze ook een dankbaar geschreven rol.

Ondanks de voorspelbaarheid toch een prettige film, waar de hand van Wilder al goed te zien is. En als je over het feit heen stapt dat Garland nooit echt een meisje van 12 lijkt te zijn, valt er genoeg te genieten. Maar vooral leuk voor de Wilder liefhebbers.

Dick2008
gotti schreef:
dat Garland nooit echt een meisje van 12 lijkt te zijn

Rogers

Right. Zal door het bericht van Mochizuki Rokuro komen.

Dit Hollywood debuut van Billy Wilder als regisseur valt niet mee. Voornaamste probleem van deze one-joke film is dat de grap veel te lang wordt volgehouden, terwijl die vrij snel aan slijtage onderhevig is. Het hele gedoe op de militaire academie is gewoon niet leuk. Daarnaast past een stijve hendrik als Ray Milland voor geen meter bij de fruitige Ginger Rogers.
Billy Wilder heeft een aantal erg mooie films op zijn conto staan. Deze hoort daar zeker niet bij.

avatar van mjk87
Matig. Dat komt vooral door de gimmick waar de film op teert, maar die gewoon te lang duurt en ook nergens echt geloofwaardig wordt. Als geheel is het dan ook wel een beetje saai soms. Het idee verder is wel geinig, net als dat al die militairen helemaal idolaat zijn van Rogers. Het is dan wel jammer dat er tussen Rogers en Milland geen enkele vonk te bekennen is. Rogers zelf straalt wel en is perfect in haar rol, al zie je dat ze al ruim 30 was. 2,5*.

avatar van Ramon K
Best smerig ook deze film; Milland wordt verliefd op een 11jarig meisje. Daar zal zelfs de Wilder fan toch niet zomaar overheen stappen?

Ramon K schreef:

Vrij snel eigenlijk...

gotti schreef:

Vrij snel eigenlijk...

Vind ik echt onbegrijpelijk. Milland geilt op (want hij weet niet dat ze een volwassen vrouw is) een meisje van 11, beschrijft in een scène zelfs haar glanzende haar, haar mooie ogen en haar lange benen en jij vindt dat ergens niet bezwaarlijk? En Milland krijgt het meisje uiteindelijk ook nog! Zou de film nu gemaakt worden (maar dat zou nooit kunnen gebeuren), dan belandt de regisseur in de gevangenis en wordt de film uit de bioscoop gehaald denk ik. Foute film dit. Pedofilie als uitgangspunt voor een romantische feelgood komedie.... best eng hoor.

avatar van mjk87
Misschien valt Milland wel op haar omdat het nu eenmaal een volwassen vrouw is. Je kan je nog zo goed kleden en voordoen alsof je jong bent, uiteindelijk straalt je leeftijd door die façade heen. Omgekeerd, een meisje van elf dat zich kleed als dertigjarige zal je waarschijnlijk dan niet op vallen.

Ik heb eigenlijk ook geen moment die associatie gelegd.

mjk87 schreef:

Ik heb eigenlijk ook geen moment die associatie gelegd.

The Major weet echt van niets. Hij denkt dat Rogers een kind is en voelt zich aangetrokken tot haar. Dat is het concept dat Wilder ons in deze film voorschotelt. Er zijn geen verzachtende omstandigheden. Ik hoopte juist dat het script uiteindelijk een oplossing zou 'vinden' voor dit probleem door bijv Milland op het einde van de film te laten onthullen dat ie Rogers' facade al vanaf het begin had doorzien, en dat ie het spelletje (om wat voor reden dan ook) de hele tijd meespeelde, maar nee.... op het einde van de film heeft the major 't uberhaupt pas door; hij reist af naar dat dorpje, ze kussen op het station en .... The End..

Dat jij dan die associatie niet legt vind ik een beetje vreemd. Dat wij als kijker niet in de facade trappen staat los van het gegeven dat het karakter van Milland er wel degelijk intrapt. Toch? Hij valt voor een heel goedgebouwd kind van 11 (bijna 12 jaar zoals Rogers meerdere malen aanhaalt).

Met een dikke korrel zout te nemen natuurlijk dat van het zich voordoen als een 12-jarig meisje, alsook de naïeviteit van het niet te merken.
Het is evenwel bedoeld als komedie en als we over de absurditeit van het gegeven heen stappen, dan blijft er toch wel wat over om van te genieten, zoals de grappige woord- en toespelingen. "How do you do, Sousou ?" - "So, so"... Ook het spel van Ginger Rogers (even weg van een muzikale dansfilm, al hebben ze toch gezorgd dat ze af en toe toch de benen kon strekken) en ook Ray Milland vond ik zelfs, wat me verwonderde eigenlijk, best goed in zijn rol van vaderlijke "uncle Phillip".
Ook dat het eindigt zoals iedereen verwachtte, heb ik me laten welgevallen.