• 8.613.297 stemmen

Joshua: Teenager vs. Superpower (2017)

Documentaire | 78 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Joe Piscatella

Met onder meer: en Joshua Wong

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Joshua: Teenager vs. Superpower

In deze documentaire probeert de tiener Joshua Wong zijn vaderland te redden wanneer de Chinese Communistische Partij de autonomie van Hongkong bedreigt. Hij krijgt duizenden jongeren op de been, die spijbelen van school en de straten bezetten. Zonder een langetermijnplan, maar met heel veel passie wordt hij een onwaarschijnlijke oppositieleider in Hong Kong. De documentaire is een kroniek van een jongeman die met gevaar voor zijn eigen toekomst strijdt voor het algemeen belang. Een opmerkelijk portret van moed, veerkracht en de voortstuwende kracht van jeugdig idealisme.

image

kappeuter (crew films)

Netflix Original documentaire. Vanaf vrijdag 26 mei te zien op Netflix

Onderhond

Niet oninteressant.

Daarvoor is Joshua Wong een te puur figuur. Eigenlijk een heel simpele jongen die op z'n 14de met een beweging begon die uiteindelijk leidde tot de Umbrella revolution. Ik heb er toen via Facebook wel wat over meegekregen, maar heb het niet echt van nabij gevolgd.

Jammere is wel dat dit weer een docu is die maar een half verhaal vertelt. Het is wel duidelijk waar Wong tegen vecht, maar die kant van het verhaal krijgt absoluut geen stem in deze film. Er hangt een "het is China/het politieke systeem dus is het bij voorbaat al slecht en meer hoeven we er niet over te zeggen". Jammer toch, voor een film die over "kritische noten" gaat.

Verder is het wel een aardig relaas over de opstanden daar, iets waar we in het Westen toch niet zo heel veel van meegekregen hebben. Ook best leuke interviews, vooral omdat de hoofdrolspelers allen zo'n jonge mensen zijn. Je herkent er ook echt wel die Hong Kongse mentaliteit in, redelijk bruut en open naar elkaar, maar vaak met een lach.

Had zeker beter gekund, maar de figuur Joshua redt het wel. Vraag me wel af of deze docu veel meerwaarde heeft voor mensen die de gebeurtenissen wel van nabij gevolgd hebben. Voor mij was het nog wel informatief genoeg, maar ik wist er dan ook zeer weinig van.