The Prison (2017)

Zuid-Korea
Actie / Misdaad

geregisseerd door Na Hyun
met Seok-Kyu Han, Woong-in Jeong en Rae-won Kim

Een voormalige politieagent en nu veroordeelde voegt zich in de gevangenis bij een geheim misdaadsyndicaat. In de nacht verlaten de gevangenen de nor om perfecte misdaden te plegen. De gedetineerde Ik-ho voelt zich koning te rijk in de cel en heeft de absolute macht in handen. Yoo-gun is een groentje dat veroordeeld werd voor onder meer vluchtmisdrijf. Als beroemde ex-rechercheur trekt hij de aandacht van Ik-ho en treedt hij toe tot het misdaadimperium van Ik-ho, om van binnenuit een groot deel van de wereld te beheersen.

avatar van Arnie
Welgeteld één vrouw in de hele film. Ik laat het aan anderen om te bepalen of dit de film een aanrader maakt of niet

Verder redelijk enthousiast, een zeer degelijke misdaadfilm. Het verhaal is weliswaar niet heel origineel (undercoveragent in de gevangenis), maar wordt schitterend uitgevoerd. Met name in de tweede helft, als de zaak op gang begint te komen, wint de film erg aan kracht met onder meer goeie interactie tussen hoofdpersoon en de drugsbaas, en enkele prachtige shots (de drugsbaas die voor het brandende gevangenisgebouw langsloopt!). Seok-Kyu Han als gangleider was erg sterk.

Wat de filmbeleving verder nog gedenkenswaardig maakte is dat ik hem in de bios zag tijdens het Brussels International Fantastic Film Festival (BIFFF) - dit is kennelijk een vrijbrief voor het Brusselse publiek om luidkeels te joelen en te klappen bij elke dooie, jolig te klappen bij elke nieuwe acteursnaam in beeld bij de aantiteling (in het Koreaans), of om droge opmerkingen te maken op spannende en doodstille momenten. Bizar, maar bij deze film mocht het. Oja, en de regisseur zong een liedje op het podium na het interview vooraf.

Sterk debuut in elk geval van Na Hyun.

avatar van Filmkriebel
Uiteindelijk niet zo sterk als ik dacht. Teveel personages, veel gevloek en boze blikken maar bijzonder weinig actie. Damn, dan vloek ik eens hard. Al zijn er wel een paar bikkelharde scènes en is de apotheose het wachten wel waard. Met twee uur is dit een veel te lange film, zeker omdat verloop en afloop aan de voorspelbare kant zijn. De twee hoofdrolspelers zetten hun rollen met veel talent neer. Zeker de psychopathische gangleider (toprol van Han), die een hele gevangenis van binnenuit controleert, is ijzingwekkend.