Tadeo Jones 2: El Secreto del Rey Midas (2017)

Alternatieve titels: Ted & Het Geheim van Koning Midas | Tad Jones: The Hero Returns | Tad the Lost Explorer and the Secret of King Midas | Ted en het Geheim van Koning Midas

Spanje
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Enrique Gato
met de stemmen van Michelle Jenner, Adriana Ugarte en José Corbacho

Tad woont een presentatie in Las Vegas bij van zijn vriendin Sara, een échte archeoloog. Ze heeft een stuk papyrus ontdekt waarop informatie staat over een ketting van Midas, de legendarische koning die alles wat hij aanraakte in goud veranderde. Wanneer Sara wordt ontvoerd door een schurk die de kostbare talisman en de oneindige bron van rijkdom als eerste wil vinden, zet Tad de achtervolging in met zijn hond Jeff en papegaai Belzoni.

Vanaf 14 februari 2018 in de bioscoop (Paramount Pictures)

avatar van tattoobob
Aardige wegkijker maar niet meer dan dat.
Voor kinderen ouder dan een jaar of 8 kunt u deze laten liggen denk ik.
De nederlandse voice overs zijn om te janken vind ik.
Deze is wel wat beter dan het eerste deeltje denk ik...betere animatie en leukere grapjes.

avatar van bombario
Zojuist gezien met de kinderen en zij vonden hem leuk. Net als de rest van de zaal. Het verhaal is niet origineel en de personages zijn karikaturen, maar wat maakt het uit. Hij kijkt lekker weg en vooral in het eerste deel zit veel humor.

P.S. Ik las net wat recensies van volwassenen en die vonden de film matig. Dat pleit er wat mij betreft voor dat zij vooral geen kinderfilms moeten recenseren.

avatar van antilasergun
Hij viel mij reuze mee. Zoon was 11 en vond m ook heel leuk .

avatar van WB
WB
Prima film voor de jongsten. Geen bijzonder verhaal, geen denderende humor, zeer voorspelbaar (ach, het is en blijft ook een kinderfilm), maar het vermaak was prima. Die Nederlandse stem van de mummie vond ik best irritant in vergelijking met de Engelse, maar door de korte speelduur was het vol te houden.

avatar van m1chel
In 2012 verscheen de Spaanse productie Las aventuras de Tadeo Jones, welke werd gebaseerd op de klassieke films rondom Indiana Jones. De film verscheen als Ted & De Schat van de Mummy met redelijk succes in de Nederlandse bioscopen. Vijf jaar later werd het tijd voor een vervolg en dus besloten de makers om de archeoloog Ted, Mummy, zijn hondje Jeff en de droge papegaai Belzoni met een nieuw doldwaas avontuur te laten terugkeren. Het verhaal richt zich hierbij duidelijk op een jong publiek, maar dat wil nog niet zeggen dat je daar als volwassen persoon niet van mee kan genieten. Sterker nog, deze tweede film is lekker luchtig en vooral geschikt voor het hele gezin op een lekkere druilerige dag en daarmee misschien nog wel leuker dan de eerste film.

Dit is vooral ook te danken aan degelijke animatie, waarmee de film niet erg veel onder doet voor de producties van Disney en Pixar. Al moet je het natuurlijk ook geen baanbrekende animatie verwachten zoals van de miljoenenproducties uit die studio’s. Heel bijster origineel is het verhaal overigens niet, maar dit zorgt er juist voor dat de film ook voor de jongsten onder ons prima te volgen is. Naast de degelijke animatie weten de Ted-films vooral indruk te maken door de grote hoeveelheid humor en avontuur en juist dat maakt deze films voor wie avonturenfilms een warm hart toedraagt gewoon erg leuk om te kijken. Met name Mummy is hilarisch, zoals wanneer hij in Spanje aankomt, zich als een Spaanse señorita verkleedt en zijn taxichauffeur halsoverkop verliefd wordt.

Naar het einde toe barst het avontuur los en komen de Indiana Jones-achtige taferelen aan bod. Helaas is jammer dat de Nederlandse stemmencast hierbij met regelmaat te wensen over laat. Dit komt de film vooral voor de volwassen (mee)kijker niet bepaald ten goede. Het hele concept van de film blijft luchtig en grappig, maar door de matige vertaling komen sommige grappen niet helemaal lekker uit de verf. Wat dat betreft doet de Engelse versie beter zijn werk. Maar toch, gezien het feit dat de film zo’n slordige 9 miljoen Euro heeft gekost, kunnen we gerust stellen dat de makers er qua animatie het beste uit gehaald en opnieuw een hoogst vermakelijke film hebben weten af te leveren. We hopen dat we niet opnieuw vijf jaar hoeven te wachten op een vervolg, want een de Ted-films kunnen nog wel eens een hele leuke en vooral spannende reeks op gaan leveren.

Ted en Het Geheim Van Koning Midas is een hele leuke en vooral spannende animatiefilm geworden van Europese bodem. Het is dan ook jammer dat de Nederlandse stemmencast soms te wensen over laat, waardoor een boel grapjes een beetje in het water vallen. Dit is bij de Engelse versie een stuk beter geslaagd, waarbij vooral Mummy de show weet te stelen met zijn grapjes. Hoe het in de originele Spaanse versie overkomt blijft voor ons een raadsel. Toch is de film goed geslaagd en wordt deze naar het einde toe alleen maar spannender. We zien hoe de schurk Jack Rackham enkel uit is op macht en de verliefde Ted enkel het redden van zijn vriendin Sara al doel heeft. Het laat zich raden hoe dit afloopt, maar het levert al met al een geslaagde en erg leuk gebrachte film.