Atrapa la Bandera (2015)

Spanje
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Enrique Gato
met de stemmen van Dani Rovira, Toni Mora en Carme Calvell

Het verhaal speelt in op een hardnekkige legende die nog steeds bij sommige mensen leeft: dat de maanlanding in 1969 niet echt was. Om te bewijzen dat alles nep was en om de maan voor zichzelf op te eisen, plant miljonair Richard Carson een eigen ruimte-expeditie. Daarop schakelt de Amerikaanse president de hulp in van NASA-astronaut Scott Goldwing: hij moet met zijn team de vlag terughalen die daar door Neil Armstrong geplant werd bij de eerste maanlanding. De sportieve, twaalfjarige jongen Mike (de zoon van astronaut Scott) houdt zelf ook wel van een vlaggenrace.

Van de regisseur van Las Aventuras de Tadeo Jones (2012)

Vanaf 20 januari 2016 in de bioscoop (Universal)

leuk onderhoudend verhaal op een grappige manier gebracht

lezertje
Ondanks dat dit een Spaanse productie is, is het doorspekt met de Amerikaanse sentimentaliteit inzake familiewaarden en staat de film bol van Amerikaans patriottisme. Voeg daar een engelenkoor op de soundtrack bij en het eindresultaat is werkelijk züm kotzen.

avatar van Antonev
Tegenvaller. Het verhaal is nog aardig bedacht, de uitvoering is echter 'cheesy' te noemen. De humor komt nergens echt uit de verf en het is wat mij betreft te ingetogen. Jammer.

broncode
Het verbaast me dat dit een Spaanse productie is want het leek me een totaal Amerikaanse film.
Heb me overigens samen met mijn zoon van 8 gekeken en zijn ervaring was buitengewoon positief, en dat is toch het belangrijkste.
Als je een beetje de geschiedenis van de maanlanding kent is het ook zeer interessant, want ze hebben op een slimme manier bepaalde aanwijzingen verpakt in de setting van de film (bv een zekere geniale regisseur een rolletje gegeven).

avatar van arno74
broncode schreef:
Dat doen ze wel vaker, puur omdat veel mensen alleen naar Engelse films durven kijken. Planet 51 (2009) is ook zo een. Voorbeelden zat, ook het Franse Le Petit Prince wat The Little Prince (2015) moest worden. Alles moet in het Engels tegenwoordig, anders blijft het publiek weg.

avatar van knusse stoel
arno74 schreef:

Eigenlijk een krankzinnige situatie, mensen willen niet kijken omdat het niet van Amerikaanse of Engelse komaf is. En de taal moet meestal ook van die twee landen afkomstig zijn anders vinden velen het niet interessant. En dat terwijl er sterke films en series uit Scandinavische landen ("The Killing" en "Borgen") of Japan ("Desu Nôto") komen en dan heb ik het nog niet over al het andere goede en uitstekende materiaal uit andere landen!
En Jammer!, want zo mis je heel wat kwaliteit en stukjes cultuur die je wel meekrijgt als je iets meer open zo staan voor wat anders dan altijd Engels en Amerikaans.

En dan deze film, Spaans fabrikaat met Engelstalige "acteurs/actrices en de kameleon Igor die in gebaren spreekt. Wij vonden hem grappig, humorvol en helaas ook de "tranentrekkende" op Amerikaanse voet gelijkende scènes. Zo van: "jouw familie is het belangrijkste in jouw leven".
Maar toch een mooie film waar je met "de hele familie" naar kunt kijken!

avatar van tattoobob
Aardige animatie die redelijk vermakend is....visueel niet slecht naar kan natuurlijk niet mee met de top.
Hier en en daar best leuke grappen en grollen te bekennen.....leuke wegkijker.

avatar van boemboem27
hele leuke animatiefilm die jong en ook wat ouder zal boeien
ik heb er zeker van genoten

avatar van Decec
Een leuke animatie/avontuur/komedie film...
Leuk verhaal...
Leuk gemaakte animatie...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van m1chel
Regisseur Enrique Gato kwam in 2012 al met de zeer vermakelijke animatiefilm Ted & de Schat van de Mummy dat onder de jonge kijkertjes toch best wel goed werd ontvangen. Nu, vier jaar later, is de Spaanse regisseur terug met Atrapa la Bandera, of beter bekend in Nederland onder Race naar de Maan. Met deze animatiefilm over het onderwerp dat de maanlanding een hoax zou zijn, is het feitelijk de tweede film dit jaar die hierover gaat na Moonwalkers. In Race naar de Maan reizen Mike en zijn vriendinnetje onder begeleiding van zijn opa naar de maan om de duivelse miljonair Richard Carson een halt toe te roepen. Een erg leuk avontuur waar de jongste onder on zeker van zullen genieten.

Buiten het feit dat de animatie erg goed oogt, is het verhaal ook nog eens bijzonder leerzaam. Zo leren de kijkers over de beroemde maanlanding waar Neil Armstrong zijn eerste legendarische stappen zette op de maan. Dit wordt verpakt in een doldwaas avontuur dat eigenlijk geen seconde verveeld. De vader van surfer Mike is Scott Goldwin, die al jaren niet meer tegen zijn vader (de opa van Mike) praat. Toch lijken de twee weer op elkaar aangewezen als de president van Amerika besluit om weer terug naar de maan te gaan, om zo Richard Carson te dwarsbomen in zijn snode plannetje. Bij een testvlucht gaat het gruwelijk mis, waardoor Scott niet meer de ruimte in kan. Als door een ongelukje opa, Mike en zijn vriendinnetje de ruimte in worden geschoten, zit er niets anders op voor de president om het lot te leggen in de handen van de drie.

Toch is de film vreemd genoeg doorspekt met Amerikaanse propaganda, iets dat de volwassen kijkers op den duur nog wel eens kan gaan storen. Het vele vlaggengewapper en de bij tijd en wijlen bombastische soundtrack geven je af en toe het gevoel alsof je naar een film zit te kijken die zo geregisseerd zou kunnen zijn door Michael Bay. Niet zo gek als je eigenlijk bedenkt dat de technische adviseurs van de film niemand minder waren dan astronauten Alan Bean en Miguel López-Alegría. Bean was de vierde man die op de maan liep in 1969 en López-Alegría was de eerste Spanjaard die op de maan liep. Wat weer een grappig detail aan de film is, is dat de theorie dat Stanley Kubrick de maanlanding geregisseerd zou hebben ook weer aangekaart worden net als in Moonwalkers.

Race naar de Maan is een erg leuke animatiefilm geworden van Spaanse bodem dat vreemd genoeg toch doorspekt is van Amerikaanse propaganda. De jongste kijkers zal dit niet interesseren en krijgen een spannend avontuur voorgeschoteld waar ze zeker ook nog iets van zullen opsteken. De film voelt gelukkig nergens te lang aan en zal een herkijk zeker waard zijn.

Heel aardige animatiefilm. Normaal zijn dit type films zo degelijk gemaakt rondom de regels van dit genre, dat ik het altijd een beetje saai vind, maar deze doorbreekt dat patroon enigszins. Ook al omdat er sluiks aardige humor in zit en het verhaal wat meer pit heeft dan normaal, waardoor dit ook voor volwassenen een genietbare film is geworden. Sterker nog er vallen doden en ernstig gewonden, dus is maar de vraag of je dit aan de allerkleinste kinderen moet laten zien.

avatar van ratatouille
Onderhoudende animatie, met leuke ‘rolletjes’ zoals de hagedis en de roodharige kluns.
Komt helaas niet heel origineel over. Qua muziek en sommige scenes was het net Deep Impact/Armageddon.
Een voldoende voor deze Spaanse animatie film.

avatar van Captain Proton
Schitterende animatiefilm. Weinig humor, maar heb me goed vermaakt. Leuke personages, prima verhaal. Met de hagedis en roodharige nerd werd het juist leuk. Hij deed me wel even denken aan de film Space Cowboys, maar dan voor kinderen.

avatar van huppelepup
Ongelooflijk dat dit een Spaanse productie is. Het is dat sommige visuele teksten in het Spaans zijn, anders zou men zweren dan het uit de USA komt. Het patriotisme, de typisch Amerikaanse formule-muziek, het overdreven Amerikaanse familiegevoel, alles wijst op Hollywood.
Desalniettemin een redelijk onderhoudende animatie voor het hele gezin, zij het spanning- en humorloos.