The Comedian (2016)

geregisseerd door Taylor Hackford
met Robert De Niro, Leslie Mann en Danny DeVito

Jackie is een oude komiek die zijn beste dagen achter zich heeft. Ondanks verwoede pogingen zichzelf opnieuw uit te vinden wil het publiek hem enkel terugzien als een karakter dat hij jarenlang op televisie speelde. Wanneer hij vervolgens een toeschouwer aanvalt, krijgt hij een taakstraf opgelegd. Tijdens het werk ontmoet hij Harmony, de dochter van een louche makelaar uit Florida, waarmee hij een speciale band opbouwt.

avatar van Roger Thornhill
Jongens... op basis van de trailer... ik durf het haast niet te zeggen... maar volgens mij is De Niro hier eindelijk weer eens in topvorm. Of juich ik te vroeg? Veel bekende gezichten ook... ik ben héél benieuwd.

avatar van Robertdeniro
Dit is de Niro op zijn best. Scherp, grappig maar ook gevoelig. De chemie met de Vito en Keitel is voelbaar. Ook het verschil tussen generaties wordt mooi weergegeven als Jackie ipv voor het geld te kiezen Fuck you zegt tegen de vrouwelijke producer die hij niet mag. Zonder al te veel te verklappen : als je de Niro liefhebber bent... Dan is dit een must!

Toch wel een leuk filmpje door al die oude rotten, ondanks dat bepaald niet elke scene geslaagd is.
En Mann en DeNiro zijn wonderlijk genoeg best ok samen.

avatar van Pazmaster
Redelijke komedie met een vleugje drama over een op zijn retour zijnde comedian. Ondanks de grove, gevatte grappen vond ik het niet zo heel erg grappig, het is het acteerwerk dat de film overeind houdt. Een inmiddels bejaarde sterrencast met een uitstekende DeNiro en Mann, de chemie tussen de twee is ook best goed. Verder komen er veel bekende koppen voorbij zetten met ook nog een leuke rol van Harvey Keitel.

Vooral voor fans van De Niro een geslaagde film. Hijzelf is ouderwets goed op dreef en haal alles uit de kast om een goede karakterrol neer te zetten. Ook een traktatie trouwens dat hij in de kleinste bijrollen word ondersteund door bijna vergeten sterren(Keitel, DeVito, Leachman, Grodin, Lupone, regisseur Hackford) met wie hij vroeger heeft gewerkt, dan wel goede bekenden van hem zijn. The Comedian zelf is een redelijke maar niet al te opvallende film die me door de magnetiserende De Niro geen moment verveelde. Zwak punt is de harde, grove en wat goedkope humor die door de stand up comedians in deze film word gehanteerd. Zal best authentiek zijn, maar ik kon er niet echt om lachen. Als komedie niet echt geslaagd dus, maar dat is volgens mij ook niet het hoofddoel van deze film die vooral een gemoedelijke karakterstudie wil zijn over een wat recalcitrante ster uit het verleden die in het heden het liefst een normaal en een bij voorkeur anoniem leven zou willen leiden(Robert zelf).

avatar van Master Blaster
Best goed eigenlijk.

Roger Thornhill schreef:

Dat was ie zeker Roger

Films met De Niro, je kan er eigenlijk geen bult aan vallen.
Ook in deze rol als wat cynische en grofgebekte stand up comedian zet hij de lijn door die hij al eerder had neergezet in "Dirty Grandpa". Al was die komedie minder onderhoudend en minder leuk dan deze
"The Comedian". Er hangt namelijk een apart en prettig sfeertje rondom het verhaal in deze film.
Ook de chemie is prima tussen Robert de Niro en Leslie Mann die eveneens grof gebekt is.
De bijrolletjes van oude rotten in het film vak Harvey Keitel en Danny De Vito zorgen eveneens voor een extra glimlach. Je haalt een prima komedie in huis met "The Comedian". Aanradertje.

Goeie film over een oudere komiek die eens in een succesvolle tv-serie zat. Op zich stellen het verhaal en de personages niet al te veel voor. Maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt. Ten eerste zijn er meer dan genoeg leuke scenes met scherpe humor en spitse dialogen. Ten tweede is er de sterke cast waarbij het een genot is om Robert DeNiro weer eens in een prima rol te zien. Met gemak 3.5 sterren.

Eindelijk weer eens een een komedie/drama dat me wist te bekoren komt mede door een aanstekelijke DeNiro.

avatar van Iron Maiden
Leuk om De Niro weer eens te zien schitteren, hij speelt zijn rol dan ook met verve. Hij is niet altijd even aardig, maar dit geeft zijn personage een bepaalde geloofwaardigheid. De film zelf is geen hoogvlieger, maar onderhoudend genoeg om 2 uur te vermaken.

avatar van Collins
Een komedie is het zeker. Veel stand up en veel lekkere oneliners. Ook met scherpe en geestige dialoog. Erg ok. De humor voert de boventoon, maar door de komedie heen is de dramatische en somberder ondertoon al meteen voelbaar en zichtbaar aanwezig. In beginsel nog wat bescheiden maar dat verandert. In de loop van de film wordt de ondertoon minder gecamoufleerd door de komedie en krijgt meer speelruimte.
De humor blijft gelukkig wel. De prominente tegenhanger is er een goede voedingsbodem voor. Het maakt dat de film meer is dan een simpele aaneenschakeling van grappige situaties en dialoogjes. De film boort iets dieper dan dat en laat echte mensen in voorstelbare situaties zien. Herkenbaar, inleefbaar en ontroerend.
Al vrij snel is duidelijk dat de personages niet per sé vrolijk of optimistisch door het leven stappen. Het is een overwegend pessimistisch zootje. Teleurgesteld in het leven en teleurgesteld door sombere vooruitzichten. De comedy helpt om met desillusie en uitzichtloosheid om te gaan. Het is een tomeloze uitlaatklep voor de één en een troostrijke voedingsbron voor de ander.
De personages komen goed tot hun recht. Ze zijn menselijk en feilbaar. Prima acteerwerk zorgt voor de geloofwaardigheid. Een goeie de Niro en een goeie Mann. Het sprankelt zelfs af en toe. Zowel individueel en als in de combi.
Tegen het einde sijpelt er helaas wat feelgood door. Bah. Zoetigheid die zo goed werd geweerd krijgt toch nog een kans. Onnodig en niet passend bij de personages en de atmosfeer van de film.
Ondanks de smet, een prima film.

Deze film is duidelijk langs het (grote) publiek heen gegaan en dat is eigenlijk best onterecht. Aan het verhaal is weinig aandacht besteed, het draait om de grove gappen van DeNiro en de voorspelbare soort van romance tussen zijn karakter en Harmony. De grappen leveren regelmatig een glimlach op en de chemie tussen DeNiro, die (zoals gebruikelijk) erg overtuigend speelt, en Mann is geslaagd. Dit levert een film op die vooral erg oppervlakkig blijft en waar zeker meer in had gezeten, maar prima vermaakt.