Wo Hu Cang Long (2000)

Taiwan / Hongkong / Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Ang Lee
met Yun-Fat Chow, Michelle Yeoh en Ziyi Zhang

Li, een groot strijder, wil de rest van z'n leven in rust doorbrengen. Hij besluit zijn beroemde, krachtige zwaard aan een oude vriend te geven. Deze wordt echter gestolen en Li moet samen met de krijgster Yu achter het zwaard aan. Tussen de twee krijgers bestaat al geruime tijd een onuitgesproken liefde.

avatar van wwelover
Aardige actiefilm. Vond het verhaal niet zo spectaculair en zo nu en dan ook nog saai. Daar hadden ze meer van moeten maken, of minder uit moeten rekken. Gelukkig wordt de film gered door de mooie muziek en de uiterst verzorgde beelden. En natuurlijk de geweldige actie. Ja de actie is echt van zeer hoog niveau, vond het erg leuk om te zien. Tuurlijk is het onrealistisch maar dat hoort bij de film, maar het zag er zeer gelikt uit. Chapeau daarvoor!

Cast is wel aardig, met name Yun-Fat Chow valt op, is gewoon een goede acteur. Maar ook Michelle is erg goed.

avatar van Malli
Mooie decors, uitstekend acteerwerk en gevechtsscènes die je mond doen openvallen (echt prachtig). Het rommelige scenario zorgde er helaas voor dat het geen volledig bevredigende kijkervaring werd

avatar van dvd-me
mooie film, leuk gedaan allemaal. De filmgame was ontzettend goed.

Je moet de film in zijn tijd plaatsen.
Crouching tigers is een klassieker die in slaagde WuShu te combineren met drama en diepgang. Wong Kar Wei had dit daarvoor ook geprobeerd in Ashed Of Time maar Ang Lee is hier veel beter in geslaagd.

Het verhaal, de acteerwerk en regie zijn erg goed. De liefde tussen Chow Yun Fat en Michelle Yeoh die onbeantwoord bleef, meesterlijk verfilmd.

Na het succes van Crouching Tigers volgde andere grote Chinese regiseurs, zoals Zhang Yimou en Cheng Kaige.

avatar van Metalfist
A sword by itself rules nothing. It only comes alive in skilled hands

Ik had de film vroeger blijkbaar eens gratis bij het magazine Humo gekregen. Het was een versie die qua grootte de helft is van een echte dvd maar er zat een boekje en soundtrack bij. Maar juist omdat het zo'n raar formaat is was ik de film compleet vergeten en vond ik hem pas gisteravond terug ergens opzij in mijn dvd-kast.

Visueel is Crouching Tiger, Hidden Dragon een waar spektakel. De gevechten zijn ontzettend goed ingestudeerd en vormen dan ook zonder twijfel de hoogtepunten van de film. Het is alleen zo verschrikkelijk jammer dat er weer gebruik gemaakt moet worden van vliegende mensen die zomaar opeens een halve kilometer in de lucht vliegen zonder aanloop of iets dergelijks. Ik weet het, dat vliegen was deel van de Wudang stijl (want Lo kon het niet) maar dan zie ik toch veel liever gewone martial arts gevechten à la The Heroic Ones of Five Venoms. Vooral ook omdat het hier zo verschrikkelijk duidelijk was dat ze aan touwen werden voortgetrokken.

Het verhaal is niet meer een standaard, wat in het episch getrokken, wraak verhaaltje maar het is niet omdat het zo gewoon is dat het niet boeit. Ik had soms wel vrij veel last om de namen te onthouden en er vooral een juist gezicht aan te plakken. Het beste deel van de film was eigenlijk vooral nog de flashback die ongeveer een twintig minuten duurt. Het is alleen spijtig dat de climax zo kort is. Je zit eigenlijk bijna twee uur te wachten maar uiteindelijk is het op een paar minuten echt gedaan. Het was me trouwens ook wat te dramatisch met Li Mu Bai die sterft en nog zijn laatste liefde aan Yu Shu Lien wilt tonen.

Chow Yun Fat kan ik me eigenlijk alleen maar in twee films herinneren. Deze Crouching Tiger, Hidden Dragon en Pirates of the Caribbean: At World's End waarin hij er in slaagt om twee totaal verschillende rollen zeer sterk tot goed weet neer te zetten. De twee vrouwen van dienst, Michelle Yeoh en Ziyi Zhang acteren beide ook vrij goed al werd er hier ook soms wat teveel nadruk gelegd op de dramatische kant van hun personage, vooral bij Zhang. Chen Chang moet eigenlijk toch ook nog een vermelding krijgen, hij komt er niet echt lang in (ergens in het begin en de flashback) maar zet zijn rol als 'Dark Cloud' uitstekend neer.

Crouching Tiger, Hidden Dragon staat ook bekend om zijn geweldige soundtrack maar daar heb ik nu niet echt veel van gemerkt. Oké, er zitten aan aantal leuke deuntjes in maar om er nu een hele cd van te maken gaat mij toch wat te ver maar ik kan me wel voorstellen dat hier liefhebbers van zullen zijn.

Vermakelijk standaard sprookje met uitstekende gevechten.

deze film is geweldig!!!!
De beelden waren gewoon adembenemend ik keek en betrapte me er meerdere malen op met open mond te kijken. De vechtscenes zijn erg lang maar vervelen niet door de grote variatie in de gevechten. Het vliegen vond ik eerst wel vreemd maar kon er snel aan wennen. Het verhaal was niet echt bijzonder maar opzich gewoon goed.

Ik vind deze film wel een must see

Goede film.....toppertje!

avatar van gjnt
Mooie film met prachtige beelden en goede actie, het verhaal vond ik wat minder. Als ze het verhaal hadden verteld in 90 minuten in plaats van de huidige 120 minuten was het voor mij een top film geworden. Nu was het op sommige punten zoet en langdradig.

avatar van Vinokourov
Dit trok me niet zo. Was volgens mij een grote hype negen jaar geleden door die Chinese coole vechtscenes. Toegegeven, dat ziet er ook hip en mooi uit, maar dat was het dan ook wel.

AddictedToMovies
In mijn zoektocht naar films buiten Hollywood, heb ik deze ook maar geprobeerd. Wat misschien niet een hele goede keuze was, want het was redelijk Hollywood-achtig. Natuurlijk niet de gevechten of de landschappen, maar de verhaalopzet -wraak met liefdesverhaal- en dialogen konden toch zo uit Hollywood komen. Maar goed, het blijft natuurlijk Aziatische cinema. Ik had eigenlijk iets verwacht als House of Flying Daggers of Hero, maar dat viel dus wat tegen. De gevechten waren ijzersterk, maar voor de rest heeft de film me niet echt weten te pakken. Het acteerwerk is redelijk goed, er zijn mooie plaatjes, maar het verhaal raakt kant noch wal. Zeker een goede film, maar geen meesterwerk als verwacht.

Mooie locaties, flitsende vechtscenes en zeker geen onaardig acteerwerk!

Mijn waardering komt echter niet boven de 3 stemmen uit, omdat het verhaal toch wat tegenviel. Het verhaal hield me na het einde van de film niet meer bezig en het bleef me niet achtervolgen. Voor mij is dat geen goed teken...

Ziyi Zhang en vooral Michelle Yeoh blijven de twee grote pluspunten van deze film!

avatar van Apollinisch
Vond het de eerste drie kwartier nog enigszins meevallen. Ergerde me weliswaar aan de idioot saai in beeld gebrachte dialogen, maar een beetje geduld kan ik best opbrengen. Daarna, met de komst van het vriendje van Yu, gaan de personages een grotere rol spelen en kon het me allemaal niks meer schelen. Dat de gevechten, met het te trieste gevlieg, dan ook de sporadische hoogtepunten vormen zegt volgens mij wel genoeg. Vreselijke film.

avatar van Jiv
Jiv
Malli schreef:

Compleet mee-eens.

avatar van Jiv
Jiv
Apollinisch schreef:
.... Dat de gevechten, met het te trieste gevlieg, dan ook de sporadische hoogtepunten vormen zegt volgens mij wel genoeg. Vreselijke film.

Voor jou zeker Rambo ofniet?

Nomak
het te trieste gevlieg

Dat hoort bij dit soort wuxia films. Als je dat niet kan waarderen raad ik je aan om dit soort films dan in het vervolg te vermijden. Want met jouw trieste uitspraak beledig je een hele cultuur.

avatar van Apollinisch
Voor jou zeker Rambo ofniet?
ja lekker knaleh hou ik wel van

Want met jouw trieste uitspraak beledig je een hele cultuur.
Welke cultuur kan er vliegen dan?

Maar serieus, wat kan mij het nou schelen of dit "erbij hoort". Het ziet er niet uit en daar beoordeel ik het op. Zou je ook moeten doen.

Nomak
Welke cultuur kan er vliegen dan?
Het heeft met oosterse mythologie te maken. Ik ken de specifieke verhalen en personages natuurlijk ook niet allemaal. Maar dit is hetzelfde als een Aziaat die onze westerse mythologie belachelijk gaat maken.
Apollinisch schreef:
Het ziet er niet uit en daar beoordeel ik het op. Zou je ook moeten doen.
Ik vind net dat het er prachtig uitziet, vandaar mijn cijfer.

Een prachtige film. Mooie gechoreografeerde gevechten, een boeiend verhaal en een indrukwekkend decor. Niet voor niets 4 Academy Awards gewonnen, waaronder voor beste buitenlanse film.

avatar van Renee28
Erg mooie film! Prachtige beelden, goede acteerprestaties en mooie muziek. Was alleen een beetje teleurgesteld door het einde.

Helemaal in mijn straatje. Goede choreografie in de gevechtscenes. voor de gene die van martial arts films/aziatische houden een aanrader

avatar van tal1b
Welke cultuur kan er vliegen dan?

laatst nog gezien, bedoel de film dan kunstzinnig mooie film, af en toe wat langdradige drama (ben geen fan van chinese drama.. gaaaap) mocht van mij wel wat korter, zodat de mix met MA scenes beter zijn

avatar van maxcomthrilla
De afgelopen periode heb ik flink wat martial arts films gezien, maar een van de bekendste films onder hen, daar was ik nog niet aan toegekomen, wel nu:

Wat een portie melodrama! Zelfs Almodovar zou zich nog uit de voeten maken, als hij met zo `n valse opstapeling van drama geconfronteerd zou worden.

Ang Lee had zich voorgenomen om een van de beste martial arts films te maken, maar veel verder dan vliegende personages die via een tokkelbaan naar beneden suizen komt hij niet!

Het gevecht in het restaurant en het gevecht in de boomtoppen torenen nipt uit boven de andere duffe gevechten, die ofwel onderbelicht zijn, danwel een gebrek aan personages bevatten met een soepele gevechtstechniek. Het ziet er bijna allemaal zó nep uit!

Dat is te danken aan Ang Lee, die voor ogen had om personages te casten die kunnen vechten èn kunnen acteren, zodat 2 uur droog Chinees melodrama wat gemakkelijker te behappen is, maar wij geen specialisten op martial arts vlak aan het werk zien, waarvan acte.

Ik heb mij echt stierloos lopen ergeren aan het saaiige maar pompeuze drama tussendoor. De hele film is in de ban van een ongelofelijke grafstemming die Ang Lee zorgvuldig creëert. Een van de vervelendste scenes is nog wel de uitgebreide(!) scene in de woestijn waar 2 krijgers langzaam naar elkaar toe groeien, hoezo langzaam?, zeg maar gerust: liefde op het 4de gezicht......En dat in een film die martial arts een warm hart toe zou moeten dragen.....Flauw, voorspelbaar, tijdrovend......Braak!

Ang Lee preekt voor zijn eigen parochie door er een goedkoop liefdesverhaal door te gooien en tè rekken. Ik heb sterk het gevoel na het zien van 2 films van deze man, dat hij totaal onbeholpen is op het gebied van: een integere relatie tussen 2 mensen schetsen.

Rest mij nog om te melden hoe belachelijk die Indianennamen waren die iedere strijder met zich meedroeg, het maakte de boel alleen maar serieuzer en de film was al zo `n opgeklopte saaie meuk. Maar goed, de zelfrelativerende noot in deze film was gelukkig wel aanwezig, aangezien de personages in het script soms ook raar opkeken van al die lange, belachelijke bijnamen van hun tegenspelers, daartegenover stond dat anderen sidderden bij de naam van die oude mevrouw Vos.

Deze film is een van de bekendere martial arts films, maar gelukkig weten de intimici, dat er op het vlak van martial arts tighonderd betere producties voorhanden zijn. Een 1*!

Ramon K
Dit is dan ook een martial arts film in de stijl van King Hu en niet in de stijl van de Shaw Bros, Golden Harvest, the New Wave etc.

King Hu was 1 van de grondleggers van het martial arts genre, en hij vertelde vaak dramatische verhalen met af en toe wat swordplay er in. Dat model heeft Ang Lee gevolgd en hij slaagt wat mij betreft met vlag en wimpel (al vind ik ook dat sommige gedeeltes wat traag zijn).

Bijnamen zijn ook gewoon common binnen het genre. Ik kan weinig met je kritiek.

Ik herken er toch heel wat in. Zowel op martial arts (de weinige die er in zit) als qua dramatiek valt deze film aardig door de mand.

avatar van rokkenjager
Vooral qua dramatiek. Al is het wel jaartje of 3 terug dat ik de film voor het laatst zag.

Onderhond schreef:

Ik vind dat de martial arts er goed uitzien en ik vind dat de hoofdplot (Yeoh/ Chow Yun-Fat) heel aardig uit de verf komt. Film kent verder echt wel wat mankementen (dat zal ik niet ontkennen), maar het pak slaag dat de betreffende user in zijn review uitdeelt verdient de film echt niet.

Een film als House of Flying Daggers volgt ook een beetje dat oude King Hu model en daar werkt het drama wat mij betreft zelfs een stuk minder dan hier. En die film kent ook weinig actiescenes. Dat hoeft ook niet per se. Volgens mij kent een King Hu film als Raining in the Mountain zelfs maar twee actiescenes op 120 min. Geen probleem. King Hu wordt eerder vergeleken met Akira Kurosawa, dan met Cheh Chang of Sammo Hung.

Het wordt inderdaad pas problematisch als je de film gaat vergelijken met de Jet Li's en Chan's van deze wereld. Daar wordt de plot echt rondom de martial arts gebouwd.

Het verschil met Zhang is dat die visueel enorm sterk uit de hoek komt en dat de martial arts die hij in z'n film steekt veel sterker uitgewerkt wordt.

Dramatisch is Flying Daggers misschien nog minder sterk dan deze, maar je moet al van serieus goeie huize komen (ik denk niet dat ik één film kan noemen) om in een setting als deze een dramatisch boeiende film te maken.

Ang Lee hangt overal wat tussenin met z'n film en weet uiteindelijk nergens te overtuigen.

Ramon K

Ik vind juist dat ie wel overtuigt met zijn conventionele stijl hier. Wong Kar Wai en Zhang Yimou hebben ook King Hu als uitgangspunt gepakt, maar ze hebben inderdaad hun stempel gedrukt op de visuele stijl. Dat heeft Ang Lee niet gedaan, maar hij heeft wel een degelijke film afgeleverd.

Ik vind de martial arts in Lee's film ook niet minder, maar ze zijn wel conventioneler in beeld gebracht. Dat zou voor andere users een doorn in het oog kunnen zijn.

Maar van die review van maxconthrilla snap ik niets: Yeoh en Cheng Pei-Pei (acteerde nB in films van King Hu) zijn ervaren martial arts sterren (vechten EN acteren), bijnamen komen heeeel vaak voor bij personages in het kungfu/swordplay-genre, en vele martial arts films kennen geen humor en richten zich op melodrama. Dan ben je gewoon niet goed geinformeerd. Simpel zat.

En dit slaat al helemaal nergens op. Ben je dan uberhaupt in-crowd? Niet omdat je de film niet goed vindt, maar vanwege de rare argumenten die je gebruikt?

avatar van Prudh
Ik vind Zhangs visuele stijl in Flying Daggers zo opzichtig dat het zijn doel juist voorbij schiet. Er zit duidelijk teveel denkwerk in. Doe mij dit maar, met de decors meer op de achtergrond.

Ramon K
Cheng Pei-pei's personage in Hu's Come Drink with Me heet trouwens Golden Swallow. In CTHD Jade Fox. Dus ik snap die kritiek niet.