La Gifle (1974)

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Claude Pinoteau
met Lino Ventura, Annie Girardot en Isabelle Adjani

Komedie over een generatieconflict. Alles gaat mis voor Jean Doulean, aardrijkskunde leraar in Parijs. Hij moet zijn baan opzeggen nadat hij 2 politiemensen heeft geslagen. Gedoe met zijn vrouw en zijn minnares en dan is er nog zijn 18 jarige dochter. Ze wil haar studie opzeggen en verknalt haar examens.

Wat een heerlijk irritante naam om uit te spreken!

Wat denk je van 'De Oorvijg' ?

Best een redelijk aardige film trouwens. Adjani was nog jong (18 of 19) en ze speelde al grote rollen bij de Comédie Francaise. En Ventura mag ik altijd graag zien.
Annie Girardot wil nog wel es irriteren, met die begrijpgrage blik.

Jaren gezocht naar deze film vanwege de allereerste hoofdrol van de toen nog piepjonge Isabelle Adjani, die in elke scene waarin zij voorkomt zeer nadrukkelijk aanwezig is. Film is op zich niet erg bijzonder, maar telt toch wel een aantal grappige momenten. Trouwens ook een vroeg bijrolletje van Nathalie Baye als Adjani's vriendin.

Een krokant jonge Isabelle Adjani eist hier toch wel de meeste aandacht op, lang voordat ik ze voor het eerst bezig zag in "L'Été Meurtrier" en ze toen de spreekwoordelijke pannen van het dak speelde, nu in deze speelse relatiekomedie die zeker niet boven de middelmaat uitgroeit.
Daarnaast is Lino Ventura in goede doen, in een film die luistert naar de naam "La Gifle", hij die in zijn ganse carrière zo veel meppen heeft uitgedeeld, en nu, stomverbaasd als hij is hoe het jonge volkje met voor hem gevestigde waarden omspringt.
Francis Perrin is, zoals in nagenoeg al zijn jonge rollen : een lichtzinnige flierefluiter.

avatar van 93.9
Onderschatte Franse film.
Beetje melancholisch en mooie rollen.
Film ziet er niet gedateerd uit, als je zou zeggen dat het een nieuwe film is die zich afspeelt in de jaren 70, dan zou je dat kunnen geloven.