Runaway Bride (1999)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Garry Marshall
met Julia Roberts, Richard Gere en Joan Cusack

Ike, een columnist, hoort het verhaal van Maggie Carpenter, een vrouw die altijd op het laatste moment haar bruidegommen in de steek laat. Ike schrijft een kwetsend stukje over de vrouw zonder goed research te doen. Ike wordt hierdoor ontslagen, en besluit een grondig artikel te schrijven over het aanstaande huwelijk van Maggie. Zij heeft echter vanzelfsprekend niet zo'n hoge dunk van Ike op.

Een beetje saai, maar toch wel leuk dat ze uiteindelijk samen trouwen en zij haar sportschoenen aan hem geeft , dat maakt alles goed !

avatar van palaver
films met julia roberts zijn altijd wel leuk

avatar van *film fan*
leuke film.

avatar van missl
Leuk meidenfilmpje waarbij je van mijlenver al ziet wat eraan komt. Maar dat maakt bij sommige films niet uit. Gemiddelde score, al was het personage van Gere soms echt verschrikkelijk.

avatar van Fran
Jammer hoor. Ik vond de chemie tussen Gere en Roberts in Pretty Woman zo sterk maar in deze film vind ik het helemaal niks. Verder vind ik het verhaal ook behoorlijk saai verlopen. En ik ben toch best wel een fan van dit soort films. Helaas heeft deze mij niet zo kunnen bekoren.

avatar van Hankert
HannahMontana schreef:

Ja hoor ook heeeeel leuk dat je het hele einde verklapt nu, en bedankt! Hoef ik dus niet meer te kijken. Voortaan zulke dingen verbergen aub!

avatar van DragQueen
Leuke Romantische Komedie, met een vrij voorspelbaar verloop. Toch is de uitvoering van het verhaal onderhoudend. De hoofdrollen worden leuk ingevuld door Gere en Roberts. De chemie tussen hen is ook prima. 2,5 Ster.

Wat een bagger film. Diverse mislukte grappen en totaal niet realistisch. Het blijft fictie, maar een journalist die gepast en ongepast bij je op de deurmat staat gaat er echt niet in.

Matige film waarin een bruid al drie keer voor het altaar rechtsom keert maakte. Min of meer een follow up van Pretty Woman, alleen niet verhaaltechnisch. Alleen haalt deze film het bij lange na niet bij die romcom. Vooral omdat de romance hier nogal geforceerd is en zelfs ongeloofwaardig. Ook is de humor wat aan de flauwe kant.

avatar van IH88
“Is there one 'right' person for everyone?”
“No, but I think attraction is mistaken for rightness.”

Het is jammer dat Richard Gere en Julia Roberts het met zo'n matig en clichématig script moeten doen. Want net zoals in Pretty Woman is er chemie, maar in tegenstelling tot die film heeft Runaway Bride voor de rest weinig te bieden. Het is vooral zeer saai, en de acties van de personages slaan soms echt nergens op. Daar kunnen zelfs Gere en Roberts niets aan veranderen.

grappige film

avatar van Black Math
Ik zag jaren geleden deze voordat ik Pretty Woman voor het eerst zag; ik had geloof ik niet eens van die film gehoord. Het eerste dat bij me op kwam was dat Gere er wel erg grijs uitzag voor Roberts. Later begreep ik dat als je Pretty Woman hebt gezien, het wat makkelijker moet zijn om te zien waarom ze bij elkaar passen; er is immers een precedent.

Pretty Woman, die ik op dezelfde dag herzien heb als Runaway Bride, wordt door velen hier gezien als de betere film en daar ben ik het ook wel mee eens, maar zo groot als menig kijker het ervaart vond ik het verschil nu ook weer niet. Runaway Bride is een stuk minder geloofwaardig, maar heeft wel momenten die ik een stuk grappiger vond dan de beste momenten uit Pretty Woman zoals het bruidsjonkertje dat meegesleept wordt als Roberts' personage probeert weg te rennen.

Wat onwaarschijnlijk is, is natuurlijk in de eerste plaats Roberts' personage, die natuurlijk in therapie zou moeten, maar kennelijk moet Gere daarvoor aan de pas komen. Het is leuk dat ze technisch onderlegd is en behoorlijk onafhankelijk, wat het vreemd maakt dat ze uiteindelijk toch valt voor Geres personage, die toch behoorlijk een male chauvinist pig is. En dan, als ze elkaar net ontdekt hebben, en bewust van haar huwelijksfobie, besluiten ze al twee dagen later te trouwen!

Dit is natuurlijk net als Pretty Woman een sprookje, maar die film slaagt er beter in het geloofwaardig te laten lijken. De film mag qua humor iets beter scoren (doch ook geen dijenkletser), uiteindelijk kom ik toch op een halfje minder uit dan Pretty Woman. 1,5*.