Jet Pilot (1957)

Actie / Drama

geregisseerd door Josef von Sternberg
met John Wayne, Janet Leigh en Jay C. Flippen

De Russische straaljagerpilote Anna en de Amerikaanse luchtmachtkolonel Shannon voeren, gesteund door de geheime diensten van hun landen, een kat-en-muis-spel waarin ook plaats is voor liefde.

avatar van Brix
John Wayne in een liefdesdrama met (veel)comedy elementen?
Ja, echt waar, en het werkt ook nog heel aardig.

De chemie tussen Wayne en de zéér sexy Janet Leigh is duidelijk aanwezig.
Leigh speelt sterk en scoort de meeste punten, al kan Wayne het nog aardig volgen.
Op z'n minst verrassend, hoe onwaarschijnlijk het verhaal ook mag zijn.
Alle Russen spreken uitstekend Engels.

De film lijkt gesponsord door de tabaksindustrie want er wordt weer eens heel wat afgepaft.
Iedere gelegenheid is goed genoeg om er weer een op te steken.
Had Wayne toen geweten waar dat later toe zou leiden....

De vliegtuigscènes zijn mooi gefilmd, maar tegen Leigh kan niets of niemand op

Vermakelijk is het zeker wel.
De Universal DVD ziet er ook nog schitterend uit, haarscherp beeld en volle kleuren.

avatar van Dogie_Hogan
De hele film staat op Youtube: YouTube - Jet Pilot

avatar van Querelle
Vanwege heel wat politieke spanningen, die jaren bleven aanhouden, werd deze vrolijke spionage film met anti-communist Wayne, die verliefd wordt op een Russische spionne, jarenlang op de plank gehouden. Pas nadat McCarthy in diskrediet was gebracht en RKO van eigenaar wisselde werd deze film pas na 7 jaar uitgebracht door Universal. De technologie waar Howard Hughes in 1950 mee had willen pronken was in 1957, helaas voor hem, al verouderd.
De film oogt goed en wordt vlot vertelt, en is goed te genieten als je je niet al te zeer aan gelijkhebberige Amerikaanse propaganda ergert. Maar behalve de scenes in de lucht en de tieten van Janet Leigh is er ook weinig waar de film in uitblinkt. De touch van Von Sternberg kon ik hier niet zo goed ontdekken eigenlijk. Misschien omdat het zijn enige(?) kleurenfilm is.