The Island of Dr. Moreau (1977)

Avontuur / Horror

geregisseerd door Don Taylor
met Burt Lancaster, Michael York en Nigel Davenport

Braddock lijdt schipbreuk op een eenzaam eiland. Op het eiland woont een gestoorde wetenschapper, die het gelukt is een soort halfmens-halfbeest te creëren. Braddock probeert het eiland te verlaten wanneer hij dit ontdekt.

avatar van psycholamp
Net op het MGM-kanaal, maar ik heb 'm niet kunnen uitkijken.

Heel lang geleden gezien. Vond hem toen wel eng.

heb 'm gisteren gezien. Vond de diergevechten best wel mooi in beeld gebracht voor de tijd van toen. Schrikelementen à la horror ontbreken wel een beetje, maar het is voor mij dan ook meer een cult film dan pure horror. Hoe dan ook, nog wel goed vermaakt, al is het natuurlijk geen hoogvlieger qua acteertalent ed.

ipman-99
"The Doctor Is ... In-Sane.'' ... '' !!!

Fantastische klassieker met Burt Lancaster !!! Geweldige klassieker die een flinke dosis cult met zich meedraagt ! Het verhaal op het eiland vond ik heerlijk .... neigt naar die andere klassieker "Planet Of The Apes" (1968) ! Toch is het anders met een opbouwende spanning en enkele hele mooie dierengevechten ! De Make -up voor de soort mensen/apen vond ik echt geweldig gedaan en blijft na al die tijd moeiteloos overeind ! Opvallende rol ook voor Barbara Carrera ("Lone Wolf McQuade", "Never Say Never Again") !

Wat ik recent nog zag met Burt Lancaster !!! Burt Lancaster onderwierp ik recent aan volgende Heropfrissingen : "The Professionals", "The Train", "Birdman Of Alcatraz", "Apache" en nu dus "The Island Of Dr. Moreau" !!!

avatar van baspls
"Are we not men?"

Goede film. Deed me een beetje denken aan The Planet of The Apes ook wel een beetje aan King Kong (1974) maar deze is grafisch (en qua verhaal) vele malen beter.

Ze hebben het verhaal van H.G. Wells beter gevolgd. In ieder geval qua tijdsperiode. Het boek was namelijk geschreven in 1896 en dat klopt hier wel zo ongeveer. De andere film speelt zich af in 2010 wat ik dan totaal niet vind kloppen.

De dierengevechten in de film zijn erg goed en lijken erg echt. Hoe ze een tamme tijger op een stunt man storten en het volgende shot een dode namaak tijger neerleggen is knap gedaan. De mens-dieren doen me erg denken aan de apen in The Planet of The Apes en deze zijn ook erg goed gemaakt.

Burt Lancaster doet het voortreffelijk als Dr. Moreau. Hij is ook de enige acteur in alle verfilmingen die voldoet aan de beschrijving in Wells' boek. Michael York is een goede hoofdpersoon. Barbara Carrera, die een verschillende cult-films speelt, doet het ook erg goed als Maria. Nigel Davenport, die erg vaak een soortgelijke rol speelt, deed het ook wel goed. Richard Basehart was ook erg goed als de aanvoerder van de mens-dieren, Zijn stem lijkt een beetje op die van John Huston.

Erg mooi Sci-Fi/Thriller verhaaltje over de psychotische doctor. Er zit ook wel een moraal achter maar die licht er niet te dik op. Ik vind wel dat je in sommige dialogen kunt merken dat in die tijd er nog niet de zelfde dierenrechten waren als nu. Wel ben ik er van verzekerd dat erg voor het maken van de film geen dieren zijn verwond of gedood.

De muziek van Laurence Rosenthal, die ook de muziek van Clash of the Titans en The Young Indiana Jones componeerde, is erg goed en geeft een erg mysterieus effect.

avatar van dionj
Best aardig. Goed camerawerk mooie locaties, sterke make up-effecten en spectaculaire gevecht met een echte (!) tijger.

Lancaster en Carrera spelen zeer degelijk; York is wat houterig.
Muziek is soms erg over the top, maar past wel in het sfeertje. Doet regelmatig denken aan Planet of the Apes.

Redelijk goede avontuur-horrorfilm.
Met voor die tijd zeer goede make-up van de dieren/mensen.
Ook de vertolkingen waren goed, met als uitblinker toch Burt Lancaster in de hoofdrol.
Heb me geamuseerd met deze klassieker.

avatar van joolstein
Iedere fan van films zal het wel herkennen, van die films die je al heel lang op je lijstje heb staan maar waaraan je nooit toe komt om te kijken. Dit was er zo één van mij. Nadat ik, in dat jaar van uitkomen, de popcorn-verfilming The Island of Dr. Moreau (1996) had gezien was ik reuze benieuwd naar de versie met Burt Lancaster. Nu stamt het tijdloze verhaal al uit 1896 en is van de Britse schrijver H.G. Wells. De eerste verfilming ervan was Island of Lost Souls (1932). Dat oorspronkelijke verhaal van Wells ging over het ontleden van levende dieren, maar in de film heeft de vivisectie nu plaatsgemaakt voor genetische manipulatie. Dit levert natuurlijk wel minder horror op! Cel-manipulatie met een injectie is nu eenmaal minder angstaanjagend dan het creëren van mensen uit dieren door middel van knip-en plakwerk. Toch heeft het plot maar weinig ingeboet aan de actualiteit en dat terwijl de film alweer enkele tientallen jaar oud is. Alhoewel dat plot natuurlijk nu wel bekender is geworden, door de films die er hun inspiratie uitputte. De acteerprestaties zijn zonder uitzondering ijzersterk. De make-up van de beestmensen komt duidelijk uit de jaren '70 en oogt vooral Planet-Apish. Maar ondanks dat de film dan misschien niet helemaal goed de tand des tijds heb doorstaan, is het wel een film waarvan ik heel erg heb genoten.