Invitation to a Gunfighter (1964)

Western

geregisseerd door Richard Wilson
met Yul Brynner, George Segal en Janice Rule

Matt Weaver heeft tijdens de Amerikaanse burgeroorlog voor het zuiden gevochten en als hij terugkeert naar huis ontdekt hij dat zijn huis verkocht is door bankier Brewster en dat zijn vriendin Ruth met een ander is getrouwd. Als de nieuwe bewoner van het huis Matt naar het leven staat, doodt hij deze uit noodweer. Brewster wil Matt nu uit de weg ruimen en huurt een moordenaar in.

avatar van Jan met de pet
Deze film heeft mij aangenaam verrast, goed verhaal en een zeer mooie Mrs Adams : 3.5

Een uitstekende Brynner in een goed, origineel gebracht, verhaal over vooroordelen en discriminatie.
Niet overdreven veel actie, maar de scène waarin Brynner als een dolle de stad overhoop gooit is erg goed, erg bedreigend.
Naarmate de film vordert wordt er ook beter geacteerd door de bijrollen.
Toch wel een aanrader wat mij betreft.

avatar van Justinw
Een opvallende western, met een wat dieper verhaal dan normaal gesproken. Toch zat er niet altijd evenveel vaart in. Maar het is wel eens wat anders.

avatar van trebremmit
Mijn eerste western waarin ik Brynner goed vind, wat een prachtige rol.
Verder wel veel gepraat en weinig mooie beelden, deze western moet het hebben van karakterontwikkeling en sociale kwesties en dat is ook wel eens fijn, prima film!

Aardige film waarin een huurmoordenaar op zijn eigen manier de opdracht invult, als hij wordt ingehuurd door een western-stadje. Een stadje waar, na de Amerikaanse burgeroorlog, nog steeds verdeeldheid heerst. Naarmate je de personages leert kennen en waar ze voor staan, wordt de film steeds boeiender. Helaas duurt dit nogal even.

avatar van keimpeS
Hij viel mij tegen, de eerste paar minuten dan denk je van dit gaat wel wat worden, maar dan is het één lange saaie zit waarin voor mij te weinig gebeurde. Vooral de overacting (dat was destijds misschien ook wel een beetje de stijl) stoorde me wel, ik heb wel betere films gezien van Yul Brynner. De laatste 12 minuten van de film werd het voor mij wel weer interessant!

avatar van Dogie_Hogan
Momenteel op AMC.

avatar van clubsport
Yul Brynner speelt een beetje de rol van coole gunfighter in de geest van clint eastwood en dat doet hij best aardig .
Het verhaal is verder boeiend genoeg voor de volle anderhalf uur .

avatar van W.V.
Ik vond dit dus een tegenvaller, ik moest moeite doen om de film uit te zitten. Eigenlijk is het gegeven van de film best interessant, maar de uitwerking schort aan alle kanten.
Een terug kerende veteraan van het zuidelijke leger ontdekt dat zijn boerderij door een louche notabele is doorverkocht. Wanneer hij verhaal gaat halen stuit hij op tegenstand uit het hele stadje. Op zich wel een leuk gegeven voor een western, de tegenstellingen na de oorlog tussen noord en zuid.
Maar dan de uitwerking van dat gegeven, op zijn zachtst gezegd, rommelig, onduidelijk en soms met geweldig over acting. De enige dingen die in mijn ogen nog genietbaar waren was de rol van Segal en de muziek.
Bryner speelt hier denk ik een van zijn slechtste westernrollen.
Er is geprobeerd om psychologische diepgang aan de film te geven a la het latere High plains drifter, maar slaagt daar niet in. Het resultaat een tegenvallende film. Jammer, hier had meer in gezeten.