Les Compères (1983)

Alternatieve titels: De Handlangers | ComDads

Frankrijk

geregisseerd door Francis Veber
met Pierre Richard, Gérard Depardieu en Anny Duperey

Tristan Martin, een jongen van 17 jaar, loopt weg van huis, tot groot verdriet van zijn moeder Christine. Ten einde raad vraagt ze aan 2 ex-minnaars om haar zoon te zoeken. Zij laat hen geloven dat één van beide heren de echte vader van Tristan is. Ontroerd door hun eventuele plotse vaderschap gaan ze verbeten op zoek.

FisherKing
Met dezelfde karakters heeft Francis Veber 3 jaar later Les Fugitives gemaakt. Een niet geheel geslaagd komisch duo.

Veber is meer scenarioschrijver, hij schreef ook aan La Cage aux Folles.

FisherKing schreef:
Een niet geheel geslaagd komisch duo.

Niet compleet mee eens. De Franse televisie laat ze samen wel jaarlijks een paar keer zien. Nochtans overschot genoeg aan slechte komische duo's

avatar van ewalk
FisherKing schreef:

Ze spelen ook samen in la chevre Later ook nog eens verfilmd als Pure Luck met Martin Short en Danny Glover.
Eind tachtiger jaren zijn twee Francis Veber films geconverteerd naar Amerikaanse versies. (Fugitives en Pure Luck) Beiden met Short als schlemiel.

Uitstekend en schalks, het begin van deze film. Origineel en komisch waardoor veel amusementswaarde. Nadien gaat het wat verwateren, komen de klassieke clichés steeds meer en meer overheersen en schijnt de cineast precies niet te weten hoe het nu eigenlijk moet eindigen. Gelukkig zijn er onze twee artiesten met vooral een Depardieu met het allure van een Ventura maar toch iets charmanter.