Intervista (1987)

Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Federico Fellini
met Anita Ekberg, Marcello Mastroianni en Antonella Ponziani

Fellini, die ondervraagd wordt door Japanse journalisten, blikt terug naar de tijd dat hij zelf nog reporter was en de filmstudio's voor het eerst bezocht.

gimli f
Ook wel aardig, dit raar stukje Fellini-verleden.

Intervista is geen speelfilm of documentaire, maar een door Fellini geregisseerde film waarin hij doet alsof hij een film regisseert, een verfilming van Amerika van Franz Kafka. Hierbij wordt hij gevolgd door een Japanse televisieploeg. Een soort film in een film, dus. Een nep-documentaire eigenlijk.

Intervista heeft zeker zijn momenten van magie en pure nostalgie, hoewel niet alles even interessant is. Het is een vrolijke, weemoedige terugblik op een lange filmcarrière door Fellini zelf. Meer nog is Intervista een hommage aan de beruchte filmstudio Cinecittà en vooral aan het fenomeen film zelf, het medium waarop zo mooi dromen geprojecteerd kunnen worden.

In de meest magische scène bezoeken Fellini en Mastroianni Anita Ekberg op haar landhuis, om samen de beruchte dansscène uit La Dolce Vita te herbeleven. Zeker fraai.

Overigens jammer dat die verfilming van Amerika van Kafka niet bestaat of er nooit gekomen is. Fellini heeft veel van zijn dromen waargemaakt (letterlijk), maar dit dan helaas juist niet. Erg jammer, volgens mij passen de leefwerelden van Fellini en Kafka wel bij elkaar. Er zijn weinig kunstenaars naar wie zelfs een woord is vernoemd. Ik had graag het kafkaëske met het fellinieske vermengd willen zien.

Je ziet trouwens wel beelden van die (nep)film, of liever gezegd: beelden van het maken daarvan. Nogmaals: jammer hoor, want het zag er echt fraai en interessant uit. Indianen en olifanten door het Italiaanse platteland wandelend, dat soort dingen. Had vast iets heel moois geworden.

Deze "film" krijgt een 3,25 van mij. Intervista heeft zijn mindere momenten, maar ook een paar staaltjes van liefdevolle magie en een mooie nostalgische sfeer.

avatar van Down_By_Law
Nog zo'n geweldige latere Fellini-film. Ik heb hier een Italiaanse import-DVD van (met engelse ondertitels gelukkig). De al eerder genoemde scene met Masroianni en Ekberg is absoluut het hoogtepunt.