Tarzan the Fearless (1933)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Robert F. Hill
met Buster Crabbe, Julie Bishop en E. Allyn Warren

De vader van Mary Brooks doet onderzoek naar oude volksstammen en komt in de handen terecht van het volk van Zar. Tarzan gaat samen met Mary op zoek, maar kan niet verhinderen dan Mary door de hogepriester van Zar ontvoerd wordt. Tarzan zal nu in zijn eentje iedereen uit de geheime grot van Zar moeten redden.

avatar van Brix
Dit is een heel beroerde Tarzan film, een van de allerslechtsten uit de lange reeks.

Crabbe zet hier een stupide Tarzan neer, kompleet met domme lachjes, die je als kijker doen twijfelen aan zijn verstandelijke vermogens.
Een schande voor de door schrijver Edgar Rice Burroughs geschapen glorieuze held, die vooral zeer intelligent was.
Ook veel andere verfilmingen deden geen recht aan het personage.
Maar deze versie maakt het wel érg bont.
Bovendien is Tarzan's vriendin hier niet Jane, maar ene Mary Brooks.
De befaamde Tarzan kreet lijkt in de versie van Crabbe eerder uiting te geven aan enorme kiespijn dan aan iets anders.
Na het zien van deze film kreeg ik zelf eerlijk gezegd ook een beetje de neiging om een dergelijke kreet te slaken...

avatar van movie acteurs
Ik was van plan om "Tarzan Finds a Son" in te typen. Ik kwam echter bij "Tarzan Fearless" uit.

Wat me al opviel is dat Weissmuller en O'Sullivan er niet in zaten. Maar als je kijkt naar het jaar van Tarzan The Ape Man uit 1932, en dan deze uit 1933 (een jaar erna) dan begin ik het verhaal van Brix (zie Leopard woman) te begrijpen. Want velen hebben blijkbaar Tarzan gespeeld.
Ik dacht altijd dat alleen Weismuller die rol had vertolkt.
Deze film en vooral acteurs voegen echt totaal niets toe. Zeker niet dat hij eeuwig jong zou blijven.
Bij James Bond is dat tenminste beter gelukt.

avatar van Brix
Wat ook niet echt helpt is het verknippen van de oorspronkelijke versie van deze film.
Die was zowat de helft langer, want het was een serial, die dus uit meedere delen bestond.
Wat er overblijft is een brokkelig , onsamenhangend verhaaltje.

Maar een langere film had wellicht nóg meer ellende betekent

avatar van movie acteurs
Bij de Tarzan box staat hij er niet eens in.

Amazon.com: The Tarzan Collection Starring Johnny Weissmuller (Tarzan the Ape Man / Escapes / and His Mate / Finds a Son…

Of dit betekent dat dit niets in de serie toevoegt, of ze hebben de film niet in de box gedaan vanwege Weissmuller.

@ movie acteurs:

Nee, dat is uitsluitend een Weissmuller collectie (deel één van twee)

De film met Buster Crabbe (die ik steevast Buster crap noem ) is ook in Nederland en België uitgebracht.
Los te koop, of in de voordeligere Tarzan collection box, samen met de films 'Tarzan's Revenge'(Glenn Morris) en 'Tarzan's Hidden Jungle'(Gordon Scott)

zie:

Maar alom verkrijgbaar, ook bij Mediamarkt bijvoorbeeld.

Dezelfde Nederlandse uitgever heeft nog meer Tarzan films op stapel staan voor een Nederlandse DVD release.
(Ik heb daar enige tijd geleden een aantal plotbeschrijvingen voor gemaakt)

avatar van movie acteurs
Ik was weer eens benieuwd naar de "Tarzan films". En dan bedoel ik niet de films met Weismuller maar dit keer met andere acteurs als Lex Barker, Herman Brix etc. Als eerste had ik deze op internet gevonden dus deze ging ik dan maar kijken.

Ik vond de film ook matig. Vond het eerste halfuur en het einde wel vermakelijk. Er zaten goede scene's in zoals wanneer Mary het water in gaat terwijl ondertussen een krokodil achter 'r aan zit, maar Tarzan is weer de redder. De rest van de film is best saai. Ook ik vond Buster Crabbe niet geweldig, Hij zette zijn rol inderdaad zeer sullig neer. De muziek vond ik ook erg hinderlijk klinken. De film krijgt van mij een magere 2,0. Hopelijk zijn de films met Lex barker en Herman Brix ook op Internet te vinden.

avatar van Brix
Wel goed om met deze te beginnen m.a., nu heb je het ergste tenminste al gehad
Ik zou zeggen probeer na deze de film met Glenn Morris 'Tarzan's Revenge'.
Ook geen echt goede, maar minder slecht dan deze in ieder geval.

avatar van Phantasm
Was nog een hele zit om deze film uit te zien, niet echt geweldig.

avatar van movie acteurs
Kwam gister pas achter dat dit een film-serial was. Ik vraag me af wat daar mee is gebeurd, want die versie is iets van 200 minuten.

avatar van Brix
De complete versie is helaas verloren gegaan.
Hopelijk duikt hij ooit nog eens op, zoals ook met andere verloren gewaande films al eerder gebeurde.
Ik noem als voorbeeld Tarzan and the Golden Lion, die nog niet zo lang geleden uit een archief in Frankrijk opdook.

Jammer dat de serial er niet meer is, want de overgebleven feature filmversie zelf is waardeloos.

Of het de indruk die je van Buster Crabbe als Tarzan krijgt veel oppeppen zou wanneer je de serial compleet te zien zou krijgen betwijfel ik echter sterk.
Hij speelt de domste Tarzan van allen.
In ' King of the Jungle' ( Kaspa, the Lion Man') zette hij een betere Tarzan-achtige rol neer.

avatar van movie acteurs
Hopelijk komt de film-serial nog tevoorschijn. Al zou de film "The Revenge of Tarzan" uit 1920, ook nog tevoorschijn komen zal dat leuk zijn. Op "Romance of Tarzan" uit 1918 hoef ik niet meer te rekenen.

avatar van Brix
Die zou ik ook graag eens willen zien ja.
Never say never

Zoals gezegd...never say never:
Veel van het verloren gewaande filmmateriaal van de originele 12-delige film serial Tarzan The Fearless is teruggevonden en nu verkrijgbaar op DVD.
Zie > Tarzan the Fearless DVD - serialsquadron.com

Het is nu wel gebleken dat niet Tarzan de centrale figuur in de serial is, maar Mary Wells, en dat het geheel een comedy aanpak heeft.