Around the World in 80 Days (1989)

Verenigde Staten / Italië / West-Duitsland / Joegoslavië
Avontuur
266 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Buzz Kulik
met Pierce Brosnan, Eric Idle en Peter Ustinov

De Bank of England wordt overvallen en op de kaartclub zegt Phileas Fogg dat de overvaller in 80 dagen de wereld om kan vluchten. Hij wedt £30.000 dat hij dat in die tijd zou kunnen. Dezelfde dag nog vertrekt hij met zijn kersverse butler Passepartout. Een bankbediende denkt dat hij dus wel de overvaller moet zijn, waardoor een vervelende detective hen achterna gaat.

Stukken leuker, grappiger en vermakelijker dan de versie uit 1956. 3,5*

Vind ik niet ..geef mijn maar de versie met David Niven.

Vond hem ook erg leuk destijds.

Veel beter dan de oude versie uit 1956.....4*

avatar van catweasel
Erg leuke film, met een overtuigende Brosnan.
Ook Peter Ustinov is erg vermakelijk als de Detective Fix.

De sfeer van de film kwam precies overeen met de sfeer die ik in gedachten had toen ik het boek las.

Een hele leuke film.
Acteerwerk van Pierce Brosnan en Eric Idle is geweldig.
Toch hadden ze Christopher Lee een iets grotere rol mogen geven wat mij betreft.
Goed voor een paar avondjes film kijken!

Zeker 4,0*

neo (crew)
Brosnan bleek uiterst geschikt te zijn als gevoelloze snob die langzaam maar zeker verandert. Daarbij wordt hij bijgestaan door een frans-engels accent van Idle en een overheerlijke Ustinov. En de beeldschone Julia Nickson die sprekend lijkt op de Aouda zoals ik die in het boek voor mij zag. Een uitermate goed verzorgde mini-serie met degelijke decors en op locatie geschoten wereldwijd. Heb er van genoten. 3.5 sterren

avatar van Iketes
Hehe, valt me op dat bij IMDB er een Nederlandse afbeelding staat

Heb de film thuis zelf liggen, moet hem binnenkort toch eens gaan kijken..

Leuke mini-serie, spanning, humor en actie maken het helemaal compleet. Ik geef hem 4,0. Alleen was hij wat langdradig.

avatar van dionj
Echt een super geweldige film, met goede acteurs en veel spanning 4*

Deze heb ik onlangs nog teruggezien. Een toffe mini-serie die niet snel verveelt.

avatar van Ace Hanlon
gotti schreef:
Stukken leuker, grappiger en vermakelijker dan de versie uit 1956. 3,5*

empirekees schreef:
Veel beter dan de oude versie uit 1956.....4*

Zover zou ik niet willen gaan, om dit te beweren. Ik vind ze beide wel beter dan de versie uiot 2004 met Steve Coogan en Jackie Chan.

dominion
Vind deze leuker dan die met Jackie Chan.
Deze deed ook langer daarom zag je ook meer van de wereld.
Alleen wat ik miste was de humor in die met Jackie Chan zat er veel meer in.
En ik vind Pierce Brosnan ook een hele goede acteur.

avatar van aspro
Ace Hanlon schreef:

Zover zou ik niet willen gaan, om dit te beweren. Ik vind ze beide wel beter dan de versie uit 2004 met Steve Coogan en Jackie Chan.

nou,ik vondt die uit 1956 ook zeer goed (beter dan met Jackie Chan)
die uit 1956 doen sterren in mee die alang niet meer onder ons vertoeven.
vooral de hoofd rol van David Niven (en een kleine rol voor marlaine ditrich).
maar de versie met pierce brosnan mag er ook wezen.

Dick2008
Toch een vrij lange zit deze miniserie, die traag verloopt hoewel ze er toch vrij snel doorheen schieten vaak, van het ene in het andere avontuur.

David Niven lijkt me toch een betere Fogg, want die is heel goed in die stijve rollen. En al die andere rollen eigenlijk ook, maar ik geef wel toe dat het alweer lang geleden is dat ik die versie uit 1956 heb gezien en misschien nog maar eens proberen
Pierce Brosnan doet het redelijk, naarmate de serie vordert wordt hij wel beter. Ondanks de bekende acteurs vind ik de andere rollen ook al niet bijster goed ingevuld.

Het geheel begint als een tamelijk saai kostuumdrama, maar wordt toch steeds interessanter. Hoewel het er soms ook wel wat goedkoop uitziet en fantasierijk met die vliegmachine......Verder blijft het toch een knap geschreven verhaal, vooral gezien het einde. Volgens mij is de 1956-versie wel een stuk spannender daarin. De humor is ook wat lauwtjes, hier en daar wat grappigs. Alleen het Amerika-gedeelte is daar sterk in, haha met die conducteur. Ook miste ik wel de mooie muziek van Victor Young.

Wat zeker wel de kracht is (of blijft), is te zien hoe Fogg van het ene in het andere avontuur rolt en steeds met tegenslagen te maken krijgt. Mooi gefilmd en op dat punt gewoon heerlijk om te zien zo'n wereldreis. 4.0

avatar van Beertje45
Een lange filmervaring, maar de film wist me enorm te boeien. Peter Ustinov en Eric Idle speelden het best, Julia Nickson vond ik heel wat minder goed. Eerdere of latere versie's heb ik nooit gezien dus, voorlopig?, spant deze versie voor mij de kroon.

avatar van Roger Thornhill
Ouderwets in zowel de slechte als de goede betekenis van het woord: traag, oubollig en suf voor de één, aandachtig, vriendelijk en charmant voor de ander. Pierce Brosnan zit de rol als gegoten, Eric Idle en Peter Ustinov stelen de show door hun voorspelbare komische rollen gelukkig redelijk klein te houden, en de talloze grote en kleine sterren in bijrolletjes doen hun ding en verdwijnen dan weer zonder al te veel af te leiden. Een lekker breed uitgesponnen klassiek filmavontuur met een zeer bevredigende climax (die grijns van Brosnan!).