Sora no Daikaijû Radon (1956)

Alternatieve titels: Rodan! The Flying Monster | Radon | Rodan | Radon the Sky Monster

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ishirô Honda
met Kenji Sahara, Yumi Shirakawa en Akihiko Hirata

Als een dorpje overspoeld wordt door duizendpoten gaan de inwoners op de vluvht, maar in de grotten onder hun dorp ontdekken de vluchtelingen nog iets veel gruwelijkers: Rodan, een prehistorische, vliegende dinosaurus. Niet veel later verschijnt er nog een tweede Rodan en samen beginnen de twee monsters aan een vernielingstocht door Japan.

avatar van Ravenstein
Geen al te beste kaiju. Er gebeuren te weinig plezante dingen in om zich mee te amuseren.
Naar het einde toe wordt het leuk (met verrassend goede special effects), maar dan was mijn aandacht al voor het grootste stuk weg en het kan nooit op tegen de betere Gojira-films (van dezelfde maker).

Staat echter wel te boek als een klassieker in het Kaiju-genre en was de eerste monsterfilm van de Toho-studios in kleur.

avatar van namingway24
Voor een fim met de naam "Rodan the Flying Monster" laat het titelkarakter wel erg lang op zich wachten, en als de vliegende dino uiteindelijk in beeld komt wordt hij nooit echt ten volle benut.

Eén echte actiescène met Rodan is niet genoeg om deze film echt interessant te maken. Ik ben helaas nog steeds niet overtuigd of het kaiju-genre echt iets voor mij is; getuige de actiescènes lijkt het me wel wat voor mij, maar een echt geslaagde film moet ik nog zien...

avatar van Sanderkeuh
Eerste film van Ishirô Honda dat in kleur gefilmd is.
Het begint leuk met grote insecten die mijnwerkers aanvallen.
De actie is goed in beeld gebracht en ziet er minder statisch uit dan in Gojira.
De scènes ondergronds en in de lucht zijn het leukst, maar het plot stelt niet veel voor.
Het grootste deel van de film gaat over het onderzoek naar Rodan, en dat hebben we eigenlijk al gezien in de eerste Godzilla film. Wanneer Rodan in beeld komt is het wel genieten, coole kaiju ook.
Opvallend wreed einde overigens, past naar mijn gevoel niet echt bij de rest van de film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dan duurt deze film 80 minuten en moet je tot de helft van de speeltijd wachten voordat Rodan eens erbij komt. Voor die tijd had ik al moeten lachen om die lachwekkende kakkerlak of weet ik wat het wat die in vergrote vorm de bevolking lastig viel. Zag er echt niet uit. Gelukkig is het laatste half uur wel acceptabel, als Rodan de boel gaat terroriseren. De verwoestingen in de stad vond ik wel aardig getoond, al zag je heel opzichtig de schaalmodellen. Maar goed, we praten natuurlijk ook over een film uit 1956. Maar de verhouding verhaal / actie is wel ondermaats in deze film. Bepaald geen aanrader.