Virtuosity (1995)

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Brett Leonard
met Denzel Washington, Kelly Lynch en Russell Crowe

Parker (Denzel Washington) is een gewezen politieagent en zit een 17 jaar opgelegde straf uit wegens doodslag op Matthew Grimes; de moordenaar van zijn vrouw en kind. Hij en zijn medegevangene John Donovan worden als proefkonijnen door de overheid gebruikt om een virtual reality systeem te testen dat dienst moet gaan doen als opleidingscentrum voor agenten van Los Angeles. Tijdens een virtual reality sessie gaat het tweetal op zoek naar SID 6.7, een door de computer gegeneerd figuur die uit een compositie van 183 karakters van 's-werelds beroemdste en gevaarlijkste seriemoordenaars bestaat. Echter er is iets vreemds aan de hand en het programma van SID 6.7 (Russell Crowe) lijkt te zijn veranderd. SID weet tijdens een experiment uit de VR wereld te ontsnappen en komt als androïde tot leven in de echte wereld. Niets of niemand lijkt de uit siliconen bestaande man te kunnen doen stoppen want zodra hij in aanraking komt met glas herstelt hij van zijn opgelopen verwondingen.

avatar van newG
Ik zit al eeuwen met die scene in mijn hoofd waar 1 of andere dude uit een groot ei kruipt en vol paarse snottebellen hangt...

EINDELIJK weet ik dus uit welke film die scene komt

Het verhaal sprak me echt aan, maar de uitwerking viel wat tegen...
Ik heb het niet over de special effects (voor die tijd was het best goed) maar over het gefaked acteren van de hele cast... het verhaal dat van de hak op de tak springen en die cliche's uit het verleden...

het verhaal mocht meer een shoot em up adrenalinestoot zijn dan wat ze er nu van gemaakt hebben...

Want als ze beginnen schieten loopt er altijd ene weg :/

gewoon omdat ik de beegee's mega cool vind

avatar van P8rb
Niet erg sterke film, typisch een bfilmpje. Moet het vooral van het wel leuke sfeertje hebben. Het verhaal kon me niet echt boeien maar de actie was wel leuk. Russell Crowe was nogal misplaatst in een rol zoals deze. Special effect waren redelijk. Daarnaast is Denzel zoals gewoonlijk wel goed. 3 hele nipte sterren.

avatar van Fran
Ik vond deze film niet echt om over naar huis te schrijven. Het begin was erg verwarrend met al die nano-cellen en modules en dergelijke. Toen Parker werd vrijgelaten om SID te gaan zoeken begon voor mij de film pas een beetje. Tenminste, toen begon er voor mij een beetje vorm in het verhaal te komen.

Helaas was het middenstuk nou ook niet echt spectaculair. Een goede SciFi film moet voor mij altijd mooie special effects en beeldne hebben. Maar daar ontbrak het in dit geval aan. Eigenlijk was de film een beetje Washington en Crowe onwaardig. Alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat Crowe hier ook niet echt een waanzinnig goede rol neerzet, terwijl hem normaal toch wel een hele goede acteur vind. Washington was wel heel goed.

Het einde was weer superverwarrend. Net als aan het begin. Heel vreemd dat als Parker eindelijk SID te pakken heeft dat je dan van het een op andere moment weer in de virtuele wereld zit. Hoe zijn Parker en die vrouw dan eigenlijk weer in die simulatoren gekomen ? Dat stuk begreep ik niet helemaal. Nou ja ... ik vond het in ieder geval erg verwarrend. Voor ons was deze film een behoorlijke tegenvaller !

avatar van sofripa
Kon beter, kon rotter. 3 sterren

avatar van @quikfit
Heb me wel vermaakt maar had toch iets meer verwacht met deze cast.

Munters schreef:
Wat ik niet snap aan deze film is hoe SID6.7 weer in de virtuele wereld terechtkwam.
Ineens was het gewoon zo. Heeft iemand een idee?

Lijkt me redelijk logisch ze hadden die steen/wat dan ook uit zijn hoofd gehaald, en dat was feitelijk waar het personage Sid uit bestond. Toen hebben ze dmv virtual reality hem weer met hun in de wereld gezet

avatar van DragQueen
Het verhaal heeft veel potentie. Maar de uitwerking is helaas iets minder. Niet dat het een minder genietbare film is daardoor. Crowe en Washington zitten prima in hun rollen, en de special effects kunnen er nog mee door. Verder is er een goede dosis actie aanwezig. 3 Sterren.

avatar van RuudC
Nee, zelfs de potentie van deze film is laag. Ik vind het over het algemeen een te makkelijke spinoff van The Terminator. Het is gewoon mens versus machine (maar dan een vleesgeworden digitaal wezen), maar dan is het gegoten in een misdaadplot dat nergens echt boeiend wordt. De karakters zijn vrij kleurloos. Er zijn gewoon veel te veel films over een ondergewaardeerde held die het wegens omstandigheden moet opnemen tegen een sadistische badguy. Ook Russell Crowe zet hier aan de vooravond van en glansrijke carriere een weinig memorabele rol neer. Virtuosity kijkt dan nog wel redelijk weg, omdat het nergens slecht wordt. Een uitzondering is de CGI die eind jaren negentig al hopeloos verouderd waren. Verder pakt de futuristische setting me niet en de twist aan het eind evenmin. Virtuosity is hooguit leuk voor een keer.

avatar van Roger Thornhill
"Just because I'm carrying around the joy of having killed your family doesn't mean we can't still be friends!"

Indertijd bekeken vanwege Denzel Washington; dat de bad guy niet veel later een ster zou worden wist ik toen nog niet, dus déze keer heb ik hem vanwege Russell Crowe bekeken. Die doet het best aardig en in ieder geval lekker energiek, maar helaas ook nergens echt briljant. Vanwege de fantasierijke ideeën viel hij me nog mee, maar alles aan de produktie schreeuwt voor mij "B-film!", dus ik blijf wiebelen in mijn waardering. Ook nog wel wat redelijke akteurs gestrikt voor de bijrollen, maar die bleven eigenlijk ook zo plat als een dubbeltje (Nurse Ratched?!).

Denzel met dreadlocks?

Na net The Naked Gun op tv gezien te hebben, zat ik wel aardig in de nonsense-flow en deze film valt ook in die categorie, zeker in het begin. Net iets minder scherp in de humor en in de montage en gebeurtenissen, maar zeker raar en regelmatig grappig. Verderop wordt het allemaal wat serieuzer en zwakt het wat af qua intensiteit. Acteren vind ik overtuigend, doch in een min of meer absurde sfeerzetting. Ik hou daar wel van, dus voor mij is het een prima film. Reken ook op gore met bloed, ingewanden etc.

avatar van Glennekeeeee
raar filmpje maar steekt er nergens bovenuit. voelt ook al gedateerd aan. enige wat ik leuk vond was de over the top prestatie van Russel Crowe. het verhaaltje is voorspelbaar en denzel is hier zeker nog niet zo sterk maar al bij al wel amusement

Redelijke SF-actiefilm met toch wel wat grote namen in de cast.
Het verhaal had iets beter gekund, maar al met al toch een spannende film.

Wat Virtuosity zo uniek maakt, is de casting. Regisseur Brett Leonard schrok zich een hoedje toen Denzel Washington instemde om de hoofdrol te vertolken. En eigenlijk had hij daar geen zin in, maar deed dit naar het schijnt om zijn zoontje een plezier te doen. Hierna voegde ook de toen nog nobele onbekende Russell Crowe zich bij de cast, waardoor deze B-film heden ten dage twee supersterren op de affiche heeft staan. Hierdoor is Virtuosity best te bekijken, maar het verhaal te vergezocht om serieus te nemen. Jaren later werken Washington en Crowe opnieuw samen in het veel betere 'American Gangster' van Ridley Scott.

Deze serieus overkomende, maar holle sciencefictionthriller, waarin de spanning en de humor node werd gemist, kon je, anders dan de titel deed vermoeden, bepaald niet virtuoos noemen, eerder teleurstellend. Russell Crowe zette als psychopaat een goede rol neer; Denzel Washington probeerde wat van zijn zwak geportretteerde personage te maken, maar kwam toch verveeld over, terwijl Kelly Lynch volledig door het ijs zakte.