Area 51 (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Oren Peli
met Suze Lanier-Bramlett, Sandra Staggs en Roy Abramsohn

Drie jonge complotdenkers proberen de mysteries te ontdekken rondom Area 51, de geheime locatie van de overheid waarvan de geruchten gaan dat er ontmoetingen plaats hebben gevonden met buitenaardse wezens. Wat ze vinden op deze faciliteit onthult gruwelijke en onvoorstelbare geheimen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Met Area 51 heb ik onderhand mijn waslijst aan found footage wel afgewerkt. Wat resteert is veelal simpel cash-in werk van totale Z-regisseurs. Niet dat Peli het hier geweldig doet, maar ik had nog wel enigszins verwachtingen bij dit project. Enerzijds omdat hij met Paranormal Activity toch wel het één en ander in gang heeft gezet EN omdat het hele Area 51 idee, de mythe, genoeg potentie heeft binnen dit format.

Eerste 45 minuten kun je zoals gewoonlijk volledig missen. Gaat nergens over en voor het tweede gedeelte van de film is het nergens van belang om er iets van mee te hebben gekregen. Eenmaal binnen gedrongen heb ik ongeveer 10-15 minuten het gevoel gehad dat ik er eventueel in mee kon gaan, maar eenmaal het achtervolgen begint en de aliens (hoe fucking doorsnee wil je ze hebben) in beeld komen, word je er weer pijnlijk duidelijk aan herinnert dat wild rennen met een camera en hard hijgen gewoon niet werkt. Back to the drawing board..

avatar van Draconian
Zo slecht was deze film niet.

avatar van Caramba
Lieve help!! Ik ging met "open vizier" voor deze film zitten in de verwachting een leuke combi van horror en scifi te zullen gaan zien. Dat bleek al gauw een grote misvatting te zijn, want horror werd het nergens en het scifi element was ook ver te zoeken (tenzij het om de schaarse laboratoriumscènes gaat). Op het moment dat er toch nog een spannende scène kwam, was het allemaal abrupt afgelopen en uit.
De karakters waren flinterdun en volkomen ongeloofwaardig. Het script rammelde aan alle kanten en de editor had hier en daar compleet de logische volgorde van de film uit het oog verloren. Verder stampten de hoofdrolspelers door sommige scènes heen alsof het een kudde dolle olifanten betrof, maar in een setting van een groot complex midden in de verlaten woestijn vielen ze bij niemand op. Kortom, verspilling van mijn tijd en ik ben nu al weer vergeten wat ik heb gezien. Rommel!!

Voor de liefhebbers van dit genre (SF/aliens) is de film zeker wel te pruimen. Gewoon kijken dus. Acteerwerk niet hoogdravend maar door de found footage camerawerk is het te doen.

avatar van james_cameron
Miskleun van de regisseur van het wel effectieve Paranormal Activity. De inmiddels tot vervelens toe gebruikte found footage-aanpak werkt hier voor geen meter. Het eerste uur is dodelijk saai, zonder enige noemenswaardige gebeurtenissen. Het laatste half uur heeft één of twee enge momenten, maar alles is zo rommelig en vooral vaag in beeld gebracht dat de hele film geen enkele impact heeft. Behalve dan op je uithoudingsvermogen.

avatar van knusse stoel
Na meestal negatieve berichten voor ons, hier een positieve opmerking; de film is toch best te pruimen en zelfs nu en dan ook spannend. Een negatief puntje; einde van de film liet ons in "verbijstering" achter.

avatar van jippie2010
De trailer ziet er wel lekker uit, maar het stemgemiddelde liegt er niet om. Toch maar overslaan?

Topniveau is deze film niet. Soft SF en zekerlijk geen horror. Af en toe wat spanning en mystiek. Maar zekerlijk niet saai. Naar einde toe poging tot ontknoping maar wat vlug in elkaar gestoken. Geen aanrader maar voor de liefhebber van Area 51 toestanden toch zeker bekijken waard. Bij einde wat ontredderd achtergebleven. Het geheim van Area 51 kon volgens mij wat beter uitgewerkt zijn. Tip: kijk aftiteling uit. Nog enkele sec beeldmateriaal van de vinder van de footage...

avatar van Lui
Lui (crew)
Area 51 blijft een interessante locatie om een (horror)film over te maken. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen (vooral Amerikanen) die geloven dat daar buitenaardse wezens verborgen gehouden worden.
In zo'n beetje de eerste zestig minuten van de film zien we hoe de niet al te snuggere vrienden een manier vinden om binnen te geraken in de beruchte, meest beveiligde basis ter wereld. Dit was overigens ook hetgeen waar ik het meest benieuwd naar was.
In de laatste vijftien minuten krijgen we af en toe vaag een buitenaards wezentje te zien en dan lig je gegarandeerd naast je bank van het lachen. De eerste deed mij enorm aan E.T. denken.

Het restaurantje, genaamd "Little A'Le'Inn", dat we ongeveer op de helft van te film te zien krijgen, bestaat echt en is een ware trekpleister voor bezoekers en toeristen die zich begeven richting Area 51 in de hoop een glimp van onze buitenaardse vriendjes op te vangen.

avatar van Decec
Een matige horror/SF/Thriller film...
Een matige verhaal, niet spannend...
Te snel en onrustig camerabeweging...
Geen HD, redelijk beeld....
Redelijk achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

Deze Horror / Sciencefiction film (vanuit een handcamera van een groepje jongeren, bestaande uit drie bevriende jonge mannen en een jonge vrouw die ze ontmoeten, is het hele verhaal opgenomen) afgelopen nacht op de televisiezender Film 1 gezien en omdat het verhaal draaide om "Area 51", leek me deze film wel leuk om te kijken. Maar "leuk" is helaas nergens van toepassing, want het verhaal is gewoon tenenkrommend slecht en hetzelfde geldt voor de saaie, rommelige en schokkende (krijg je al snel als alles is opgenomen met een handcamera) uitvoering ervan.

Zo weet het clichematige verhaal eigenlijk niet te boeien, laat staat dat het ergens echt spannend wordt. Sowieso zijn de eerste 60 minuten van het verhaal saai (het beetje bloot in de nachtclub is dan nog het minst saaie) en langdradig en pas in de laatste 25 minuten van het verhaal wordt het pas een beetje interessant (met name in het laboratorium en met name door een paar leuke effecten en natuurlijk de gevonden UFO). Maar daarin is eigenlijk alles behoorlijk vaag en onduidelijk (dat geldt overigens ook voor het begin van het verhaal, waarbij er iets gebeurt met Reid), waardoor het nauwelijks impact heeft. Dat geldt mede voor het achterlijke en eigenlijk ook vrij voorspelbare einde (waarbij de jongeren worden meegenomen door een UFO) en als je je daarna nog door de 4 minuten oersaaie aftiteling (geen geluid) worstelt, krijg je nog een aantal seconden te zien dat iemand de handcamera van het groepje jongeren vindt op de grond (oftewel "found footage" film). Maar dat is ook alles wat je maar te zien krijgt en verder voegt het niets toe.

De cast is in deze film eigenlijk maar beperkt tot vier onbekende personen en het is leuk gedaan dat ze zichzelf spelen, namelijk Reid Warner (in de rol van Reid), Darrin Bragg (in de rol van Darrin), Ben Rovner (in de rol van Ben) en Jelena Nik (in de rol van Jelena). De cast weet helaas nergens te overtuigen en ze speelden eigenlijk best ongeloofwaardig en beroerd (met name hoofdrolspeler Reid Warner). Wel met de kanttekening dat die Jelena Nik er best leuk uitzag. Wat dat betreft hadden de drie jongen mannen beter haar "areas" kunnen onderzoeken en binnentreden i.p.v. Area 51

Al met al gewoon een saaie en slechte Horror / Sciencefiction film, die inderdaad al de zoveelste found footage film is en qua thema zeker ook niet origineel is. Wat dat betreft vond ik de Horror / Sciencefiction film "Alien Abduction (2014)" een stuk vermakelijker. Voor regisseur Oren Peli was dit schijnbaar pas de tweede film die hij heeft geregisseerd na de Thriller / Horror film "Paranormal Activity (2007)". Dus niet bepaald origineel om dan weer een found footage film te maken.

606 ik zie pas nu je berichtje en dat ik nooit gestemd had. Hij is nu op netflix dus ik ga hem herkijken en dan geef ik alsnog mijn stem ??

Doom4 schreef:
Was weer een leuke found footage film. Inderdaad zoals de meesten al zeggen ik had meer verwacht van oren Peli, iets enger. Dit zou zomaar van een onbekende regisseur kunnen komen. Niet dat het slecht was, zeker niet!!!! Maar wil nu toch wel een keer verrast worden met een enge found footage.

hmmm grappig om dit terug te lezen. Ik denk dat als je hem voor de eerste keer ziet dat hij leuker is ook al was het nu 2 jaar geleden maar toch herinnerde ik hem nog eigenlijk wel. Eng? nee, ik had wel meer van die aliens willen zien en het begin van de film vond ik wat minder. Maar nog steeds not bad at all...

Pff, echt zonde van je tijd deze film, de eerste 45 min kun je net zo goed doorspoelen en vervolgens een vaag verhaal, en die found footage hebben we nu wel een keer gezien......

avatar van bjerik76
Wat een Prutselwerk.

De hele film is (slecht) candit gefilmd.
onzinnige scenes, beelden, teksten, en het blijft zo ook nog eens doorgaan.

De acties slaan ook nergens op, en zijn totaal ongeloofwaardig. ( en dan zijn ze nog niet eens op Area 51 !!)
Eenmaal daar, weten ze alle 4 met een plattegrondje hoe het hele doolhof er daar uit ziet, ongemerkt daar alle geheime vertrekken kunnen betreden en nog uitgebreid filmend ook ?

Deed me helemaal niks, ook al was het allemaal waar gebeurt, zou het me totaal niet overtuigen.

avatar van the crook
Wat een vreselijke bagger is dit zeg, jammer genoeg kun je dit voor 80% van het nieuwe filmaanbod van Netflix zeggen...

avatar van mikey
oh wow de film gaat verder na de aftiteling. Anyway, het begint wel leuk wanneer de geniale millenials na wat vage voorbereidingen met hun apparatuur kamp 51 bereiken. Eenmaal ondergronds krijg je een gedateerd Doom-videospel avontuur. Dan gaan de dialogen zo: you hear that? what was that? do you see anything. Oh f*ck lets get the hell outta here, run run run ... etc etc etc .

Ik vond de film langdradig en weeeer een hand-camera werki waar je doodmoe van werd. Eigenlijk heb ik het verhaal niet begrepen. Hebben aliens nou aria 51 onder controle en als uitvalsbasis of houden amerikaanse militairen de aliens gevangen. Ach eigenlijk een flopfilm.

avatar van horizons
Laatste 10 minuten maakt van 0,5 toch nog 2,0 sterren. Opzienbarend. Wat ontzettend jammer dan eigenlijk dat de rest gewoon slecht is. En niet eens omdat het found footage camera gedoe is.

avatar van n00r
horizons schreef:

Voor mij krijgt de film door het einde juist -0,5.
Ik vond het gewoon een spannende film met aardige schrik momentjes.
7/10

Waarom geeft iedereen zulke slechte reviews? Persoonlijk vond ik hem HEEL erg spannend, ook als je houd van het Area 51 principe en een beetje van het buitenaardsleven af weet is dit zeker een aanrader. Over het schuddende camerawerk gesproken, dit is bedoelt om het wat realistischer te maken als je in het echte leven een "alien" zou tegenkomen zou je ook niet eerst rustig filmen en dan pas rennen. Dat de aliens slecht gemaakt waren was bedoelt om een soort van bericht door te geven "Je mag zelf weten hoe je een alien omschrijft". Dus mensen deze film is echt je tijd waard!

9.8/10

avatar van mcdaktari
Net weer eens opnieuw gekeken op Netflix maar ik blijf het toch als één van de weinige een aardige sciencefiction film vinden. Vooral het gedeelte in Area 51 is best spannend en voor een low budget film hebben ze er toch een redelijke film van gemaakt. Maar de meeste denken daar toch anders over. Ik heb me wederom prima vermaakt.

avatar van Roy Glenn
Een hele goede suspense film met veel bestaande items. Niemand weet echt wat er zich afspeelt op Area 51, hetzelfde gebied dat er waarschijnlijk echt zo uitziet ( inclusief ondergrondse gangen) vlakbij Las Vegas dat pas openbaar werd gemaakt door de Amerikaanse overheid in 2013. Janet Airlines bestaat ook echt, net zoals de mannen/bewakers in witte jeeps. Dus al met al, geen klinkklare onzin, misschien zit er meer waarheid in deze film dan je in eerste instantie zou vermoeden...

avatar van Friday the 13 th
Zeer spannende film. Een betere in dit genre.

avatar van danuz
Dat found footage idee is inmiddels zo uitgemolken dat het een goede film meer in de weg zit dan helpt. Ook hier, want zo'n Area 51 stresspass-film vind ik opzich wel spannend. Met een degelijk budget, een goede regisseur en een toffe cinematografie had dit met gemak een topper kunnen zijn.

Vreselijk ongeloofwaardig. De best beveiligde militaire basis waar je zelfs na alarmen kunt ontsnappen? De best beveiligde basis waar geen camera's in de gangen hangen? Aliens met hun spacecraft die gewoon ergens onbewaakt in een kelder staan? Ergens random het terrein verlaten en dat ongezien kunnen doen? Nee sorry hoor, dit is wel erg slecht gemaakt.

Heb Area 51 vaak voorbij zien komen op Netflix, maar vanwege de lage score op IMDB telkens gemeden. Vandaag toch een kans gegeven. Het is een aardige suspense film met een aantal 'fijne' schrikmomenten en hier en daar een klein beetje creepy - het handheld camerawerk draagt hier zeker aan bij. Ik denk dat de lage beoordeling en negatieve reviews te maken hebben met het feit dat mensen er verkeerde verwachtingen van hadden (o.a. het is geen horror) en/of het einde niet bevredigend vinden. Tuurlijk er had vast meer in kunnen zitten, maar voor suspense/science-fiction liefhebbers met sympathie voor het found footage genre is deze film best de moeite waard.

Hieronder een eigen (com)plot theorie voor de kijkers die deze film wél kunnen waarderen (dikke spoiler alert!)
Reid's drang om Area 51 te willen bezoeken was waarschijnlijk niet helemaal toeval. Op het feest in het begin van de film was hij plotseling afwezig en vonden zijn vrienden hem later in een soort trance midden op de weg, een heel eind van het feest vandaan. Wat er met hem is gebeurd weten we niet (abducted?), maar iets heeft hem getriggerd om Area 51 te willen infiltreren. Niet onwaarschijnlijk dat iets, verscholen in Area 51, hem gelokt heeft om (onbewust) te helpen ontsnappen..

avatar van Jimske
de film was te slecht voor woorden, dus bij deze: 1.5*

avatar van mcdaktari
Na de zoveelste keer kijken snap ik die lage waardering eigenlijk niet goed. Ik blijf erbij dat ik het best wel een aardige sf film vind. En dan die flauwekul dat het ongeloofwaardig is????? Kom op zeg, het is sciencefiction. Voor het geval je niet weet waar "fiction" voor staat, zou ik het dan toch maar eens opzoeken. Misschien word de fiction dan een beetje geloofwaardiger.

Decec schreef:
Een matige horror/SF/Thriller film...
Een matige verhaal, niet spannend...
Te snel en onrustig camerabeweging...
Geen HD, redelijk beeld....
Redelijk achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

Hoezo geen HD??

avatar van Decec
mcdaktari schreef:

Hoezo geen HD??

Nee geen scherpe HD kwaliteit breedbeeld.
Andere films hebben wel.

avatar van jippie2010
Found footage: Je houdt er van of je wordt helemaal gek van de schokkende beelden. Ik krijg er altijd een gevoel bij alsof ik er echt bij ben, dus ook als sommige stukken wat onrealistisch zijn blijf ik goed in het verhaal. Ik vond het een aangenaam ritje. *3.0