Tales of Manhattan (1942)

Alternatieve titel: In de Schaduw van het Noodlot

Komedie / Drama

geregisseerd door Julien Duvivier
met Rita Hayworth, Charles Boyer en Henry Fonda

Paul Orman (Charles Boyer), een acteur, wordt per ongeluk verteld dat zijn nieuwe smoking vervloekt is en dat het ongeluk kan brengen. Vervolgens wordt de smoking na elkaar door verschillende heren gedragen.

avatar van Dutchfan
Deze film bestaat uit 5 verschillende verhalen, in elk van de verhalen staat een smoking centraal,die aan het eind van het verhaal aan iemand van het volgende verhaal wordt doorgegeven.

De verhalen en de acteurs die de rollen spelen zijn fantastisch.

In het eerste verhaal vechten twee mannen (Charles Boyer en Thomas Mitchell) om femme fatale Rita Hayworth(Rita op haar mooist).

Het tweede verhaal handelt over een vrouw (Ginger Rogers) die vlak voor haar huwelijk , een liefdesbrief vind van een andere vrouw in de zak van haar verloofde (Cesar Romero), een vriend van haar verloofde (Henry Fonda) probeert zijn vriend te redden en de schuld op zich te nemen en dit loopt anders dan verwacht.

Het derde verhaal gaat over een componist, (Charles Laughton) ,wiens eerste optreden bijna zijn laatste is,todat er iets ongewoons gebeurt.

Het vierde verhaal handelt over een zwerver, (Edward G Robinson) , die een uitnodiging krijgt voor een reunie van zijn universiteit, waar hij eens een topleerling was.

Het vijfde verhaal gaat over een stadje waarin alleen straatarme African Americans wonen,waar het opeens geld regent,als een crimineel zijn jasje met pakken geld uit het vliegtuig laat vallen...Wat gaan ze met dat geld doen?

Er was ook ook nog een zesde verhaal met WC fields in de hoofdrol,maar die werd geschrapt en uit de film geknipt en is pas recent teruggevonden en aan de film toegevoegd, op mijn copie stond dat verhaal (nog ) niet.

Geweldige acteurs, allemaal met Laughton, Rogers en Robinson in het bijzonder.