• 8.522.560 stemmen

Hans Christian Andersen (1952)

Biografie / Familie | 112 minuten

Genre: Biografie / Familie

Geregisseerd door: Charles Vidor

Met onder meer: Danny Kaye, Farley Granger en Zizi Jeanmaire

Plot Hans Christian Andersen

"The glorious story of the greatest storyteller of them all!"

Verzonnen biografie over de schoenmaker en befaamde Deense sprookjesverteller Hans Christian Andersen (Danny Kaye). De Deense schoenmaker Andersen is populair bij de kinderen in het dorp waar hij woont. Hij vertelt hen namelijk altijd heel mooie verhalen. Maar hierdoor verzuimen de kinderen hun schoolwerk. Nadat Andersen hiervoor door de burgemeester wordt vermaand, trekt hij naar Kopenhagen. Daar levert hij balletschoenen aan sterdanseres Dora. Andersen, die stiekem verliefd is op Dora, schrijft een sprookjesverhaal voor haar, getiteld 'De Kleine Zeemeermin'...

imageimageimageimage

Hans Christian Andersen

Burgomaster

The Hussar - Danced by

The Prince in 'The Little Mermaid' Ballet

Schoolmaster

avatar van hugohei

hugohei

De mensen begrijpen hem niet. Alleen met kinderen heeft hij onmiddellijk contact. De mensen vinden hem onhandig en asociaal... maar gelukkig kan hij altijd wegvluchten in zijn zelfgecreëerde sprookjeswereld. Follow your heart, follow your dream, follow the birds, look at the stars...

Ik lul maar wat. Maar het komt dicht bij de inhoud van de Andersen van Danny Kaye. Totaal afgedreven van de (interessante) werkelijkheid.

avatar van Mischa

Mischa

Voor mij was dit vroeger PURE MAGIE! Hoera voor Danny kaye!

avatar van Moviestar

Moviestar

Blijft leuk om naar te kijken, met een hele goede vertolking van Danny Kaye!

avatar van tsjidde

tsjidde

Danny Kaye is weer sulbiem, maar die ellenlange, strontvervelende balletvoorstelling verpest het jammer genoeg voor mij.

avatar van ewalk

ewalk

Prachtige muziek. Inchworm is een klassieker ook ooit bij de Muppets gedaan.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

zeer aardige film; met een goede schep melacholie. En Danny Kaye is weer uiterst innemend en charmant.

avatar van Dick2008

Dick2008

Een film die me vroeger ook al niks leek, maar nu hij toch weer op de BBC2 was dan toch maar gezien. Die Danny Kaye-films lijken ook wel op mekaar, zeker met dat ballet. De film ziet er erg goedkoop uit met die decors en studio-opnamen, het lijkt vaak meer op een toneelstuk. Ook is het meer een muziek en dansfilm dan een biografie over Andersen.

Wel mooie muziek van Frank Loesser. Het Wonderful Copenhagen werd een grote hit voor Danny Kaye, alleen gek dat Joseph Walsh het grotendeels in de film zingt. Nog een hoop andere liedjes, waarvan sommige ook leuk zijn, maar verder is het een erg saaie film. De film zelf was ook een groot succes, maar lijkt me nu toch meer leuk voor de echte Danny Kaye-fans en niet voor kinderen van nu. Al heb ik ook wel het idee dat het inmiddels een grotendeels vergeten komiek is. 2.0

avatar van Movsin

Movsin

Een sprookje over een sprookjesschrijver en meteen een heerlijke musical met een vertederende Danny Kaye, enig in zijn act van verteller en kindervriend.

Mogelijks zijn de baletten voor de liefhebbers smaakvol, maar het zijn de verhaaltjes en de lekkere songs die de waarde van de film bepalen.

Zag de film vele, vele jaren geleden en verwonderlijk bij dit recentelijk herbekijken waren liedjes als 'Inchworm", "Thumbelina" en vooral "The Ugly Duckling" perfect bijgebleven.

Te appreciëren zijn ook de decors en de costumering en ook de jonge Jogy Walsh.

Onderhond

Kaye en Andersen.

Het is op zich wel interssant dat het geen klassieke biopic is, maar eerder een sprookjesversie van het leven van een sprookjesschrijver. De structuur werk veel beter voor een musical dan een klassieke biopic, die toch eerder leunen op drama en rise & fall gedoe. Allemaal wat te negatief voor een doorgaans erg positief genre.

Kaye doet het wel aardig, maar deze film wijkt verder niet veel af van zovele andere musicals uit die tijd. Een hoop kleurtjes, gezellige mensen en vooral veel liedjes, met af en toe wat dans erdoorheen. Da's in deze film dan vooral ballet, toch iets minder dan wat een Astaire normaal doet.

Maar de vrolijkheid zorgt er in ieder geval voor dat het erg makkelijk wegkijkt. Het is absoluut m'n genre niet, maar dan liever een films als deze dan de zoveelste poverty porn arthouse flick. Die zijn even cliché, alleen slepen die zich tergend traag voort, terwijl hier toch aardig wat tempo inzit.