• 8.302.681 stemmen

Fuglene over Sundet (2016)

Drama | 100 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Across the Waters

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Nicolo Donato

Met onder meer: David Dencik, Danica Curcic en Jakob Cedergren

IMDb beoordeling: 6,3 (743)

Oorspronkelijke taal: Deens

Plot Fuglene over Sundet

Het is 1943 en de geruchten gaan dat de Duitsers op het punt staan om alle Deense Joden te deporteren. De Joodse jazzmuzikant Arne Itkin, zijn vrouw en hun 5-jarige zoontje beseffen dat ze snel naar Zweden moeten vluchten om de verschrikkingen van de concentratiekampen te vermijden. Maar wie kunnen ze vertrouwen als de Gestapo en Deense collaborateurs hen op de hielen zitten en iedereen die het land wil ontvluchten proberen tegen te houden?

image

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Opvallend vind ik dat weinigen deze film hebben gezien of in de filmkast hebben liggen, dus aangekocht.

Het verhaal over dit gezin is echt niet zo afwijkend van andere soortgenoten dat je zou verwachten dat het een aparte film zou zijn. Integendeel, veel is terug te vinden in soortgelijke films, alleen de verhalen over de personen zijn divers. Deze gaat over een Joods gezin met vader, moeder en een zoontje op de vlucht voor de Duitsers die Denemarken hadden bezet in de 2e wereldoorlog.

De Duitse overmacht heeft Denemarken ook bezet in de jaren '40 van de vorige eeuw en Denemarken werd door de Duitsers als een Germaans broedervolk beschouwd. De eerste jaren was het relatief rustig voor de Joden in dit land maar toen veranderde de toon.

Bij een aantal kleine acties worden enkele honderden joden opgepakt en gedeporteerd, maar in oktober 1943 slaagt het Deense verzet erin de bijna voltallige Joodse gemeenschap, zo'n 7000 mensen, per boot naar Zweden te brengen.

En dat zie je ook in deze film terug en hoe het met de Joodse jazzmuzikant Arne Itkin, zijn vrouw en hun 5-jarige zoontje afloopt met hun vlucht door hun vaderland.

Onze waardering is een 7.