Rock the Kasbah (2015)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Barry Levinson
met Bill Murray, Kate Hudson en Leem Lubany

Rock the Kasbah gaat over Richie Vance, een aan lager wal geraakte rock-manager die zijn laatste cliënt op een USO-tour door Afghanistan meeneemt. Als Richie in Kabul door omstandigheden al zijn geld en zijn paspoort kwijtraakt, ontdekt hij een jong meisje met een geweldige stem, die hij weet te kwalificeren voor de Afghan Star, de Afghaanse versie van American Idol.

avatar van mikey
Dit is toch een liedje? Tony Soprano draaide hem toen hij Leotardo klemreed.

avatar van HarmJanStegenga
mikey schreef:
Dit is toch een liedje? Tony Soprano draaide hem toen hij Leotardo klemreed.
Dat klopt, alleen gaat het dan over Casbah i.p.v. Kasbah. Van The Clash.

avatar van mikey
Is dat niet hetzelfde? Een markt/ oudstad in het oosten?

avatar van HarmJanStegenga
Geen idee.

Uiteraard.

avatar van Drifter
Film valt niet tegen. Eerste drie kwartier zijn prima, daarna zakt het iets af. Beetje verstand op nul en lekker wegkijken.
Ik snap nog niet of het Afghanistan deel serieus bedoelt is in deze film of dat het gewoon commercie is.
laatste aftiteling alsof het waargebeurd is haalt minimaal punt omlaag

avatar van Pazmaster
Helemaal zo slecht nog niet. Ik had er niet veel van verwacht maar het is me enorm mee gevallen. Een leuke cast (op Willis na dan) die het best leuk doet en ik vond het ook leuk om Murray weer eens te zien spelen. Hij speelt weer als vanouds z'n droge typetje, gewoon zoals hij is eigenlijk. Het verhaal is voorspelbaar en niet al te bijzonder maar er zit wel lekkere droge humor in waar ik om heb gelachen. Ik vond 'm leuk!

Best aardige komedie die de oorlog en levensstijl in Afghanistan belicht van een andere ( vooral luchtige hoek). Toch is het allemaal wat oppervlakkig. Zowel de oorlog en de onderdrukking van vrouwen komen eigenlijk enkel vluchtig in beeld. Hetzelfde geldt voor de auditie van het meisje en de finale. Het is allemaal afgeraffeld. En zo heb je na een uur en drie kwartier nog steeds een matig beeld van wat zich daadwerkelijk afspeelt in de film. Er zijn bijrollen voor Taylor Kinney ( Chicago Fire) en Bruce Willis. Kate Hudson blijft een leuke verschijning en good old Bill Murray doet het nog steeds goed in dit soort komedies. Maar het is het allemaal toch net niet.
2.5*/3*

Slome film, waarin veel te weinig gebeurt. Regisseur Levinson is een routinier die zich eigenlijk niet meer hoef te bewijzen, vandaar wellicht dat zijn latere films toch vaak tegenvallen.
Hij gokt er m.i. te veel op dat Bill Murray deze film in zijn eentje kan dragen, en vergat om deze gedenkwaardige acteur een goed script aan te bieden. Bill stelt zeker niet teleur, maar het verhaal mist scherpe randjes, presenteert geen duidelijke visie op toch een interessant thema(wat doen wij westerlingen in het Midden-Oosten?) en is derhalve uiteindelijk vlees noch vis.
De charme van Murray houd Rock the Kasbah nog enigszins overeind, maar de queeste die hij in deze flim lijkt uit te voeren verloopt moeizaam, is oppervlakkig en kan de interesse van de kijker slechts gedeeltelijk vasthouden.

lezertje
Aardige komedie gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Afghaanse zangers Setara Hussainzada

avatar van Left4Dead
HarmJanStegenga schreef:
Dat klopt, alleen gaat het dan over Casbah i.p.v. Kasbah. Van The Clash.

Casbah of Kasbah zijn hetzelfde. Het liedje gaat over Westerse gelegerde soldaten die rock/popmuziek draaien en daartegen de lokale populatie met hun streng geloof die absoluut tegen de westerse muziek/levensstijl zijn. Tenminste dat is mij vroeger verteld. Het geeft het contrast tussen de "vrije" westerse wereld en het conservatieve midden oosten aan.
The Clash zegt met het nummer rockmuziek als "lijm" te willen gebruiken om mensen in het midden oosten meer vrijheid te geven. Hun oproep is dan ook: Rock the Casbah. Een Casbah is een marktplaats en de ideale plek om de muziek te gaan draaien aangezien men daar bijeen komt.

On topic:
De regisseur en de cast, dat zit wel snor zou je denken. Echter hier op MM en op IMDB krijgt het niet echt een goede ontvangst. Laat hem eerst nog maar even liggen, even afwachten hoe deze het verder zal gaan doen bij het grote publiek.

avatar van keimpeS
De film viel zekers niet tegen, dit is een rol dat we kennen van de typische Bill Murray. Leuke humor maar het wordt op een gegeven moment wel behoorlijk ongeloofwaardig en zoetsappig. Ik wil 'm zekers wel weer eens zien, maar voor nu 2,5 ster.