
Ci Ke Nie Yin Niang (2015)
Alternatieve titels: The Assassin | Cìkè Niè Yinniáng | 刺客聶隱娘
Taiwan / China / Hongkong / Frankrijk
Drama
105 minuten
geregisseerd door Hsiao-Hsien Hou
met Qi Shu, Chen Chang en Satoshi Tsumabuki
China in de 9de eeuw. Nie Yinniang, de tienjarige dochter van een generaal, wordt ontvoerd door een non die haar inwijdt in de wereld van de martial arts. Nie Yinniang wordt omgevormd tot een uitzonderlijke huurmoordenaar die wrede en corrupte lokale gouverneurs uitschakelt. Op een dag faalt ze in haar opdracht en wordt ze door haar meesteres teruggestuurd naar haar geboortestreek, met de opdracht om de man te doden aan wie ze was beloofd - een neef die nu de grootste militaire regio in Noord-China leidt. Na 13 jaar ballingschap moet de jonge vrouw de confrontatie aangaan met haar ouders, haar herinneringen en haar lang onderdrukte gevoelens. Nie Yinniang, die de bevelen van haar meesteres slaafs opvolgt, zal nu moeten kiezen: de man van wie ze houdt opofferen of voorgoed breken met het heilige pad der rechtvaardige moordenaars.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=WBVsG_utaVU
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,3 / 15656)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 4,99 / huur € 2,99Google Play: € 6,99 / huur € 2,99Ziet er zeer kleurrijk uit , alleen hoop ik niet dat deze film meer dan twee uur duurt . Mocht die het geval zijn dan haal ik hem van mijn ' to see ' lijstje ...
Ziet er zeer kleurrijk uit , alleen hoop ik niet dat deze film meer dan twee uur duurt . Mocht die het geval zijn dan haal ik hem van mijn ' to see ' lijstje ...
Dan heb ik goed nieuws voor je. Volgens IMDb zou deze film juist 2 uur duren. Dus laat hem er maar op staan zou ik zeggen...
een eerste review ook:
The Assassin review - enigmatically refined martial arts tale baffles beautifully | Film | The Guardian - theguardian.com
Waar wel iedereen het over eens is, is dat dit een visueel hoogstaande film is, dus ik kan niet wachten om m' te zien !
Dus laat hem er maar op staan zou ik zeggen...
Vooralsnog ziet Nie yin niang (2015) er nog niet echt bijzonder / vernieuwend uit , maar we zullen het zien ...
Ik heb deze gisteren gezien op filmfestival Gent.
2*
Beter dan verwacht ! De film ziet er prachtig uit en de editing ( pacing & rhythm ) is geniaal ; alles is op een meesterlijk wijze gecomprimeerd en vormgegeven . Elk shot en de framing ( composities ) ervan zijn op een doeltreffende wijze tot uiting gebracht . De hand van de meester is duidelijk voelbaar , puur vakmanschap ! Echter , Hsiao-Hsien Hou neemt hier toch echt een stapje terug in vergelijking met diens voorafgaand werk , zoals Le voyage du ballon rouge (2007) of Qian xi man po (2001) . Deze film is dan ook minder vooruitstrevend .
Desondanks toch nog een klein meesterwerkje , en dat vooral omdat ik Nie yin niang (2015) inhoudelijk erg sterk vind .
***** / ***** , doet me denken aan films van Zhuangzhuang Tian , al vind ik de ' historische ' films van Zhuangzhuang Tian beter ...


Eerst even toekomstige kijkers waarschuwen. Deze film is traag en bevat ongeveer even veel actie in de hele film als een film als Hero in tien minuten.
Ik las her en der dat de film niet te volgen zou zijn. Vind ik best onbegrijpelijk. Wat het basisverhaal is eigenlijk erg eenvoudig. Ook zonder dat je de in en outs van de Chinese geschiedenis kent.
Maar deze film is vooral van zo'n intense, adembenemende en heel zorgvuldige schoonheid. Een film die zijn emoties meer uit beelden haalt dan uit plot. En de actiescènes die er toch zijn voelen als een verstoring van het evenwicht, zoals geweld dat ook echt is. Spanning zit in wat er niet gezegd wordt en niet in wat er wel uitgesproken wordt. Een film die begint met zwart-wit beelden en je bijna overvalt van schoonheid als het ineens kleur wordt en van aspect ratio veranderd.
Gaat dit zien op een zo groot mogelijk doek.
4.5*
Ik ben erg benieuwd naar deze.......mooie poster ook.
Overigens vind ik deze poster nog mooier. Vooral zonder tekst, maar die zie ik even niet.
ook van niet wuxia liefhebbers als Starbright Boy.
Als wél-liefhebber vrees ik er daarom wel een beetje voor. Gelukkig kan ik Hou ook wel hebben, maar ik hou m'n verwachtingen toch iets lager.
Ik had m'n verwachtingen al niet te hoog gelegd, toch duikt Hou daar nog royaal onder. Het is altijd een beetje tricky wanneer twee weinig met elkaar te maken hebbende werelden elkaar kruisen, jammer genoeg is het voor The Assassin the worst of both worlds geworden.
Verwacht zeker geen klassieke wuxia, in welke zin van het woord ook. Er zit amper actie in deze film en wat er van actie inzit is secundair. Hou bewijst geen talent te hebben voor actiescenes en doet niet eens de moeite om er wat van te maken. Het gaat hem blijkbaar meer om het verhaal en de emotie ... maar we spreken hier over een wuxia gebeuren. Niet bepaald een genre dat bekend staat om geweldig verhalende uithalen. Dat blijkt ook wel.
Maar mijn teleurstelling is toch vooral visueel. Niet dat er af en toe geen mooi plaatje inzit, maar het weet nooit volledig te overtuigen. De buitenopnames zijn wat druilerig, de binnenopnames érg kleurrijk, maar die kleuren lijken af en toe wat met elkaar te vloeken. En als dan toch eens alles mooi samenkomt is er die belachelijke aspect ratio die alles een zeer benauwd en opgesloten gevoel meegeeft. Zwart/wit segment in het begin voegt ook weinig toe en die paar frames die dan wel schermvullend zijn, zijn érg korrelig zonder dat het ook maar iets toevoegt. Camerawerk is ook wat braaf en zoutloos, om van de editing nog maar te zwijgen. Mnee, Hou krijgt het visueel nooit op de rails.
Qua plot is het erg bare bones allemaal, maar wat verwacht je dan? Hou lijkt meer op emoties te mikken, maar het acteerwerk is erg dik aangezet, schijnbaar om te compenseren voor een gebrek aan dialoog. Vreemd want Chen en Qi zijn toch in staat om dat tot een goed einde te brengen. Blijkbaar ligt dat wat anders in de context van een wuxia verfilming. Slecht zijn ze niet, maar hun personages zijn doods en missen charisma.
Blijft over een gefaald experiment. Het aspect ratio geklooi is onnodig en onvergeeflijk, de combinatie van Hou's stijl en het wuxia gebeuren een slechte mix van de verkeerde ingrediënten. Een gebrek aan basiskwaliteit kan je de film niet verwijten, maar da's dan ook alles. Teleurstellend.
2.5*

Aziatische actie/misdaad/horror een beetje dood ofzo?
2.5*
Hier is de volledige lijst : bfi.org.uk

Ik kan niet zo veel met je review (al weet ik wel waar je op doelt). Dit is een auteursfilm. Dit is een Hou film. Verhaal, karakters, emotie en realisme komen op de eerste plaats. Dan legt ie zichzelf nog de restrictie op om op 35 mm te schieten (als uitdaging), eist ie dat de acteurs een oude Chinese taal gebruiken die minder gedetaileerd en verfijnd is (waardoor het gezicht meer expressie moet tonen) en wil ie een actiechoreografie die niet geworteld is (in de conventies van) Chinese wuxia cinema, maar in de realistischere Japanse samoeraicinema; moves die je kunt leren en daadwerkelijk kunt uitvoeren, en geen zwaaretekracht trotserende acrobatiek. En met die 'restricties' begint ie dan aan een wuxiafilm. Maar dat betekent niet dat ie geen moeite doet of geen talent heeft voor de actie. Nee; hij voert de actiescène's uit binnen zijn filmfilosofie. En dat mag je natuurlijk niet mooi vinden.
Maar ik vind deze wuxiafilm juist zo meesterlijk omdat Hou ermee doet wat ie WIL doen ipv zich te houden aan wuxia cinema conventies en zich te focussen op wat het publiek normaal ziet (en schijnbaar wil zien). Hij breekt alle wetten van het wuxia genre en ik heb nog nooit zo'n duidelijke, unieke auteursstempel op dit filmgenre gezien. Ik vind het echt een meesterwerk. Een grote fight in de film laten plaatsvinden ergens op de achtergrond van je beeldkader, achter een stel bomen die je zicht belemmeren, of een duel vastleggen in een prachtig berkenbos en dan de uitkomst van dat duel pas minuten later verklappen; uberhaupt in die scène bijna niets van de choreografie meegekregen want ik heb met open mond naar die prachtige bomen zitten staren. En ik vermoed zelfs dat het Hou's bedoeling was, dat ie de focus van de kijker met opzet van dat duel wegleidt... Binnen het genre baanbrekende cinema. Vind ik.
Dat Hou zichzelf dan maar op andere manieren probeert te challengen moet hij zelf weten, ik vond alleen niet dat hij daar op een positieve manier uitkomt. Visueel schiet hij hier tekort en het is niet omdat je actiescenes binnen een bepaalde redenering probeert te kaderen dat je wél talent hebt. Visie allicht, maar dat moet je dan ook wel kundig uitvoeren. Vond dat hier gewoon niet het geval.
Ik had de film waarschijnlijk anders ervaren als ik wat meer van de visuele schoonheid meegekregen had, maar dat zat er bij deze Assassin gewoon niet in.
Edit: trouwens, karakters, emotie en sfeer kan ik bij Hou als auteur plaatsen, verhaal echter helemaal niet.
Meteen kaartjes besteld

De film moet het hebben van de uitvoering. Die is bijzonder in het stille en summiere, zonder op onnodig veel geweld te leunen (integendeel) wat verfrissend is. Maar helaas wordt het ook slechts zelden gezocht in mooie beelden of indrukwekkend acteerwerk. De situaties zijn wel prachtig authentiek overkomend, de sets binnen 'aan het hof' prachtig vormgegeven. Qua omgangsvormen moet je wat kunnen inleven in het zwijgzame, kortaffe hiërarchische gebeuren van die tijd in Azië, wat regelmatig wat gegrinnik opleverde.
Blijft onder de streep de gevoelsmatige vraag over; heb ik genoten? Mwah. Ik kon het duistere stille langzame en barokke waarderen. Maar geen enkel aspect was dusdanig indrukwekkend dat het voor mij de film boven een goed gemiddelde uittilde. Desondanks wel een opvallende film, zeker in de commerciele tak van het wuxia genre.