Ci Ke Nie Yin Niang (2015)

Alternatieve titels: The Assassin | Cìkè Niè Yinniáng | 刺客聶隱娘

Taiwan / China / Hongkong / Frankrijk

geregisseerd door Hsiao-Hsien Hou
met Qi Shu, Chen Chang en Satoshi Tsumabuki

China in de 9de eeuw. Nie Yinniang, de tienjarige dochter van een generaal, wordt ontvoerd door een non die haar inwijdt in de wereld van de martial arts. Nie Yinniang wordt omgevormd tot een uitzonderlijke huurmoordenaar die wrede en corrupte lokale gouverneurs uitschakelt. Op een dag faalt ze in haar opdracht en wordt ze door haar meesteres teruggestuurd naar haar geboortestreek, met de opdracht om de man te doden aan wie ze was beloofd - een neef die nu de grootste militaire regio in Noord-China leidt. Na 13 jaar ballingschap moet de jonge vrouw de confrontatie aangaan met haar ouders, haar herinneringen en haar lang onderdrukte gevoelens. Nie Yinniang, die de bevelen van haar meesteres slaafs opvolgt, zal nu moeten kiezen: de man van wie ze houdt opofferen of voorgoed breken met het heilige pad der rechtvaardige moordenaars.

avatar van ghostman
Eerste officiële beelden / stills : blogs.indiewire.com .

Ziet er zeer kleurrijk uit , alleen hoop ik niet dat deze film meer dan twee uur duurt . Mocht die het geval zijn dan haal ik hem van mijn ' to see ' lijstje ...

ghostman schreef:

Dan heb ik goed nieuws voor je. Volgens IMDb zou deze film juist 2 uur duren. Dus laat hem er maar op staan zou ik zeggen...

avatar van beavis
ik zie nu al 10x een tien (uit 26 stemmen)!! staat voorlopig dus even bovenaan het Cannes scorelijstje
een eerste review ook:
The Assassin review - enigmatically refined martial arts tale baffles beautifully | Film | The Guardian - theguardian.com

avatar van HALVE TAMME.
Hoppa, zin in!!!

avatar van kevin_vp
Ik ook! en zoals beavis al aanhaalde krijgt deze film hele goede reviews. Sommigen hebben problemen met de traagheid en het verhaal zou niet veel voorstellen ??? Bullshit natuurlijk

Waar wel iedereen het over eens is, is dat dit een visueel hoogstaande film is, dus ik kan niet wachten om m' te zien !

Erg benieuwd naar, al heb ik wel wat schrik voor de moeilijkdoenerij die rond deze film geschapen wordt simpelweg omdat het de nieuwe Hou is.

kevin_vp schreef:
Dus laat hem er maar op staan zou ik zeggen...
Zeker weten amigo . Het verhaal spreekt me aan . Heb enkele scènes en de trailer gezien en die zien er wel erg klassiek ( conventioneel ) uit. De klassieke cinematografie doet me vooral denken aan moderne klassiek geschoten jaren ’'80 Hollywood-meesterwerken als Once Upon a Time in America (1984) , Blade Runner (1982) , Blue Velvet (1986) . Dit kan wel interessant worden ...

teaser trailer

Vooralsnog ziet Nie yin niang (2015) er nog niet echt bijzonder / vernieuwend uit , maar we zullen het zien ...

avatar van kevin_vp
Heeft iemand al enig idee wanneer en waar deze gaat draaien in de BeNeLux of wat de releasedatum is voor de dvd/blu ray?

Bij The Assassin verwachtte ik heerlijke actie maar dit was geheel niet het geval. Hoewel ik vooraf meestal niet veel lees over de film/trailers bekijk, had ik toch verwachtingen die totaal niet ingelost zijn. De cover en de vermelding van "meedogenloze moordmachine" hebben waarschijnlijk bepaalde verwachtingen aangewakkerd. Je legt alvast beter de focus op de 9de eeuw.

Ik heb deze gisteren gezien op filmfestival Gent.

avatar van ghostman
Hsiao-Hsien Hou goes Zhuangzhuang Tian ?

Beter dan verwacht ! De film ziet er prachtig uit en de editing ( pacing & rhythm ) is geniaal ; alles is op een meesterlijk wijze gecomprimeerd en vormgegeven . Elk shot en de framing ( composities ) ervan zijn op een doeltreffende wijze tot uiting gebracht . De hand van de meester is duidelijk voelbaar , puur vakmanschap ! Echter , Hsiao-Hsien Hou neemt hier toch echt een stapje terug in vergelijking met diens voorafgaand werk , zoals Le voyage du ballon rouge (2007) of Qian xi man po (2001) . Deze film is dan ook minder vooruitstrevend .

Desondanks toch nog een klein meesterwerkje , en dat vooral omdat ik Nie yin niang (2015) inhoudelijk erg sterk vind .

***** / ***** , doet me denken aan films van Zhuangzhuang Tian , al vind ik de ' historische ' films van Zhuangzhuang Tian beter ...

Malick
Hou Hsiao-hsien geeft een lesje audiovisueel schilderen met The Assassin. Wonderschoon Meesterwerk. Misschien wel zijn Magnum Opus. En dat zeg ik nadat ik er pas tien heb gezien. Tranen met tuiten.

Ramon K
Beste Wuxia film sinds...... tsja... King Hu. Meesterwerk!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik wist het vooraf niet met deze film. Ik heb nauwelijks Wuxia gezien. Maar wat ik zag vond ik kitscherige onzin (Hero) of gewoon niet zo goed als zijn reputatie (Crouching Tiger). Die ervaringen hielden mij een beetje tegen dieper in het genre te duiken geloof ik. En omdat zowel Zhang Yimou als Ang lee voor mij veel betere films hebben vreesde ik een beetje voor deze film. Hoe hoog ik Hou ook heb zitten (bij elke film die ik zie hoger en het is zeker een van mijn favoriete regisseurs), ik vreesde voor een mindere film. Hoe mis had ik het. Want wat was dit een geweldig mooie film.

Eerst even toekomstige kijkers waarschuwen. Deze film is traag en bevat ongeveer even veel actie in de hele film als een film als Hero in tien minuten.

Ik las her en der dat de film niet te volgen zou zijn. Vind ik best onbegrijpelijk. Wat het basisverhaal is eigenlijk erg eenvoudig. Ook zonder dat je de in en outs van de Chinese geschiedenis kent.

Maar deze film is vooral van zo'n intense, adembenemende en heel zorgvuldige schoonheid. Een film die zijn emoties meer uit beelden haalt dan uit plot. En de actiescènes die er toch zijn voelen als een verstoring van het evenwicht, zoals geweld dat ook echt is. Spanning zit in wat er niet gezegd wordt en niet in wat er wel uitgesproken wordt. Een film die begint met zwart-wit beelden en je bijna overvalt van schoonheid als het ineens kleur wordt en van aspect ratio veranderd.

Gaat dit zien op een zo groot mogelijk doek.

avatar van tattoobob
Ik ben erg benieuwd naar deze.......mooie poster ook.

avatar van John Milton
tattoobob schreef:
Ik ben erg benieuwd naar deze.......mooie poster ook.
me too! No small praise wat ik lees tot nog toe, ook van niet wuxia liefhebbers als Starbright Boy.

Overigens vind ik deze poster nog mooier. Vooral zonder tekst, maar die zie ik even niet.

John Milton schreef:
ook van niet wuxia liefhebbers als Starbright Boy.

Als wél-liefhebber vrees ik er daarom wel een beetje voor. Gelukkig kan ik Hou ook wel hebben, maar ik hou m'n verwachtingen toch iets lager.

Teleurgesteld.

Ik had m'n verwachtingen al niet te hoog gelegd, toch duikt Hou daar nog royaal onder. Het is altijd een beetje tricky wanneer twee weinig met elkaar te maken hebbende werelden elkaar kruisen, jammer genoeg is het voor The Assassin the worst of both worlds geworden.

Verwacht zeker geen klassieke wuxia, in welke zin van het woord ook. Er zit amper actie in deze film en wat er van actie inzit is secundair. Hou bewijst geen talent te hebben voor actiescenes en doet niet eens de moeite om er wat van te maken. Het gaat hem blijkbaar meer om het verhaal en de emotie ... maar we spreken hier over een wuxia gebeuren. Niet bepaald een genre dat bekend staat om geweldig verhalende uithalen. Dat blijkt ook wel.

Maar mijn teleurstelling is toch vooral visueel. Niet dat er af en toe geen mooi plaatje inzit, maar het weet nooit volledig te overtuigen. De buitenopnames zijn wat druilerig, de binnenopnames érg kleurrijk, maar die kleuren lijken af en toe wat met elkaar te vloeken. En als dan toch eens alles mooi samenkomt is er die belachelijke aspect ratio die alles een zeer benauwd en opgesloten gevoel meegeeft. Zwart/wit segment in het begin voegt ook weinig toe en die paar frames die dan wel schermvullend zijn, zijn érg korrelig zonder dat het ook maar iets toevoegt. Camerawerk is ook wat braaf en zoutloos, om van de editing nog maar te zwijgen. Mnee, Hou krijgt het visueel nooit op de rails.

Qua plot is het erg bare bones allemaal, maar wat verwacht je dan? Hou lijkt meer op emoties te mikken, maar het acteerwerk is erg dik aangezet, schijnbaar om te compenseren voor een gebrek aan dialoog. Vreemd want Chen en Qi zijn toch in staat om dat tot een goed einde te brengen. Blijkbaar ligt dat wat anders in de context van een wuxia verfilming. Slecht zijn ze niet, maar hun personages zijn doods en missen charisma.

Blijft over een gefaald experiment. Het aspect ratio geklooi is onnodig en onvergeeflijk, de combinatie van Hou's stijl en het wuxia gebeuren een slechte mix van de verkeerde ingrediënten. Een gebrek aan basiskwaliteit kan je de film niet verwijten, maar da's dan ook alles. Teleurstellend.

avatar van sinterklaas
Pfff, die middeleeuwse thema's uit Azie lopen als diaree!

Aziatische actie/misdaad/horror een beetje dood ofzo?

avatar van vranque
Kwam er ook moeilijk doorheen. Mooie gefilterde beelden redden het niet alleen.

Zeer moeilijk door te komen en absoluut niet mijn ding...

Vanaf 25 februari 2016 in de bioscoop (Lumière)

NL trailer geplaatst

avatar van ghostman
Volgens Sight & Sound met 38 stemmen de beste film van 2015 . Ik kan er wel mee leven ; hij heeft ook een plaats in mijn top 5 . Mijn lievelingsfilm van dat jaar Blackhat (2015) heeft toch nog 6 stemmen gekregen en staat daarmee op de 26ste plaats .

Hier is de volledige lijst : bfi.org.uk

Ramon K

Ik kan niet zo veel met je review (al weet ik wel waar je op doelt). Dit is een auteursfilm. Dit is een Hou film. Verhaal, karakters, emotie en realisme komen op de eerste plaats. Dan legt ie zichzelf nog de restrictie op om op 35 mm te schieten (als uitdaging), eist ie dat de acteurs een oude Chinese taal gebruiken die minder gedetaileerd en verfijnd is (waardoor het gezicht meer expressie moet tonen) en wil ie een actiechoreografie die niet geworteld is (in de conventies van) Chinese wuxia cinema, maar in de realistischere Japanse samoeraicinema; moves die je kunt leren en daadwerkelijk kunt uitvoeren, en geen zwaaretekracht trotserende acrobatiek. En met die 'restricties' begint ie dan aan een wuxiafilm. Maar dat betekent niet dat ie geen moeite doet of geen talent heeft voor de actie. Nee; hij voert de actiescène's uit binnen zijn filmfilosofie. En dat mag je natuurlijk niet mooi vinden.

Maar ik vind deze wuxiafilm juist zo meesterlijk omdat Hou ermee doet wat ie WIL doen ipv zich te houden aan wuxia cinema conventies en zich te focussen op wat het publiek normaal ziet (en schijnbaar wil zien). Hij breekt alle wetten van het wuxia genre en ik heb nog nooit zo'n duidelijke, unieke auteursstempel op dit filmgenre gezien. Ik vind het echt een meesterwerk. Een grote fight in de film laten plaatsvinden ergens op de achtergrond van je beeldkader, achter een stel bomen die je zicht belemmeren, of een duel vastleggen in een prachtig berkenbos en dan de uitkomst van dat duel pas minuten later verklappen; uberhaupt in die scène bijna niets van de choreografie meegekregen want ik heb met open mond naar die prachtige bomen zitten staren. En ik vermoed zelfs dat het Hou's bedoeling was, dat ie de focus van de kijker met opzet van dat duel wegleidt... Binnen het genre baanbrekende cinema. Vind ik.

Het is natuurlijk niet voor het eerst dat auteur en genre clashen en dat een auteur een genre volledig naar z'n hand zet. In zekere zin is ook niet zó bijzonder, want de auteur doet eigenlijk wat hij al z'n hele leven lang gedaan heeft. Ik kan het soms appreciëren, maar vaker bij genres die me niet zo liggen (waarbij ik de deconstructie ook eerder als iets positiefs ervaar).

Dat Hou zichzelf dan maar op andere manieren probeert te challengen moet hij zelf weten, ik vond alleen niet dat hij daar op een positieve manier uitkomt. Visueel schiet hij hier tekort en het is niet omdat je actiescenes binnen een bepaalde redenering probeert te kaderen dat je wél talent hebt. Visie allicht, maar dat moet je dan ook wel kundig uitvoeren. Vond dat hier gewoon niet het geval.

Ik had de film waarschijnlijk anders ervaren als ik wat meer van de visuele schoonheid meegekregen had, maar dat zat er bij deze Assassin gewoon niet in.

Edit: trouwens, karakters, emotie en sfeer kan ik bij Hou als auteur plaatsen, verhaal echter helemaal niet.

avatar van MilanJ
Ik kon het plot totaal niet volgen en dan kan ik niks met de rest van de film.

Ik hield hier gister een beetje dubbel gevoel aan over. Ik hou op zich best van heel langzaam, stille, kale films (want dat is dit) hoewel het in verhaal niet inhoudsloos is. Het is meer in de manier van aangeven wat er gebeurt dat het kaal is: met heel summiere aanwijzingen wordt de kijker uitgenodigd de puntjes door eigen lijntjes te verbinden om zo zelf het geheel te zien. Dat geheel is een niet bijster bijzonder verhaal over wraak, schuld en groei.

De film moet het hebben van de uitvoering. Die is bijzonder in het stille en summiere, zonder op onnodig veel geweld te leunen (integendeel) wat verfrissend is. Maar helaas wordt het ook slechts zelden gezocht in mooie beelden of indrukwekkend acteerwerk. De situaties zijn wel prachtig authentiek overkomend, de sets binnen 'aan het hof' prachtig vormgegeven. Qua omgangsvormen moet je wat kunnen inleven in het zwijgzame, kortaffe hiërarchische gebeuren van die tijd in Azië, wat regelmatig wat gegrinnik opleverde.

Blijft onder de streep de gevoelsmatige vraag over; heb ik genoten? Mwah. Ik kon het duistere stille langzame en barokke waarderen. Maar geen enkel aspect was dusdanig indrukwekkend dat het voor mij de film boven een goed gemiddelde uittilde. Desondanks wel een opvallende film, zeker in de commerciele tak van het wuxia genre.

Jeeminee, The Assassin draait nog t/m overmorgen in Springhaver en is de volgende draaiweek al weg uit Utrecht!! Dat betekent dat hij welgeteld één hele week (en dat ook nog alleen om 17u00) te zien is geweest. Dus dat wordt kunst- en vliegwerk om m nog in de bios te kunnen gaan zien...