The Other Boleyn Girl (2003)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Philippa Lowthorpe
met Natasha McElhone, Jared Harris en Jodhi May

Een verhaal over sex en koninklijke intrige dat het weinig bekende gegeven onthult over Mary Boleyn, de minnares van Henry VIII. Binnen de familie Boleyn probeerde men betere posities te verwerven door hun dochters met hooggeplaatste figuren te laten trouwen. Mary Boleyn (Natasha McElhone) was de minnares van koning Henry VIII (Jared Harris) voordat hij met haar jongere zus Anne (Jodhi May) trouwde.

Hey Narva, volgens imdb is dit een tv-serie. Kun jij dit even toelichten ?

avatar van narva77
Ja, ik wist dat ik me moest verantwoorden. Het zit zo: deze film kwam gisteravond op BBC2 (wat je ook kan zien op onderstaande link), en ik was er erg op gebrand om een film op Moviemeter te zetten die nog niet op de IMDB stond
Alleen toen ik verder keek zag ik dat er wel iets op IMDB stond, maar geen film, alleen een TV-serie of mini-serie. In de gids staat dat deze van 22:00 tot 23:30 duurde, dus 90 minuten, waaruit ik heb opgemaakt dat het een (TV-)film is. De imdb denkt daar blijkbaar anders over.

Hier de links die ik heb gebruikt:

BBC1
BBC2
BBC3
BBC4

Ik wacht het vonnis wel af

Vooral een interessante film omdat er soms direct op de camera wordt gespeeld en de camera dogma-achtige (sic) bewegingen maakt. Ondanks de historische kostuums en locaties wordt er dus geen moeite gedaan om het echt historisch te maken. Het spel erg goed, vooral van Jodhi May. Het is allemaal erg dramatisch, maar heel goed gedaan.
Aan het einde is de camera bij The Tower of London in de huidige tijd. Dat vond ik allemaal bijzonder intrigerend, hoe dat werd gedaan, qua vorm.
En natuurlijk zo'n Henry VIII. Godsamme. Zo'n bruut, en dan toch steeds weer vrouwen die daar voor vallen...

Ah, ik zie dat imdb dit nu ook als een (tv-) film ziet, en niet langer als tv serie.

In november tijdelijk verkrijgbaar in Blokker hoor ik net van Just Entertainment, kan niet wachten

avatar van Malou85
Best een goede verfilming van het mooie boek. Ik vond de 2008 versie beter, maar die had ook een wat groter budget, dus dat zag er natuurlijk ook wat grootser uit.
Maar dit is zeker een keer kijken waard!

avatar van Aapje81
Als grote fan van McElhone kon ik deze film tegen een zacht prijsje natuurlijk niet laten liggen. De vergelijking met de versie uit 2008 dringt zich natuurlijk snel op maar ik zou niet kunnen zeggen welke ik beter vind. De versie uit 2008 was een stuk extraverter en had een sterrencast maar deze BBC versie is zeker niet minder. Het acteerniveau is vrij hoog , de sfeer beklemmend en ook het verhaal komt heel goed uit de verf. En McElhone blijft natuurlijk prachtig.

Boven gemiddeld.

avatar van J.Ch.
Het was zolang geleden dat ik deze film gezien had, dat ik was vergeten waarom ik 'm destijds zo slecht vond. Nu ik onlangs het boek van Philippa Gregory weer heb gelezen wilde ik deze film toch weer een kans geven.

Helaas wist ik bijna meteen weer waarom ik deze film zo slecht vond. Mijn mening is er niet beter op geworden. Deze versie van The Other Boleyn Girl lijkt meer op een amateuristische documentaire dan op een speelfilm. Het staat raar dat mensen zo de camera in praten. Het beeld is vaak erg slecht. Muziek is vrijwel afwezig. De omgeving heeft niets betoverends, niets dat je het gevoel geeft dat je in het zestiende-eeuwse Engeland bent. De acteurs zijn niet bepaald fantastisch, sommige acteren matig, andere slecht. Bovendien zijn ze bijna allemaal ook niet moeders mooiste - wat voor mij heus niet altijd een probleem hoeft te zijn, ware het niet dat zowel George als Anne als William Stafford heel knap hadden moeten zijn, volgens het verhaal. Mary zag er wel aardig uit, maar duidelijk veel te oud.

Als een film maar 90 minuten duurt, moet er natuurlijk geknipt worden. Toch vind ik dat Henry zich wel heel makkelijk van zijn eerste vrouw ontdoet. Dit terwijl het in feite jarenlang duurde en heel Engeland op de kop zette.

Ik ben met name teleurgesteld in Jodhi May. Ik ken haar uit Emma en daarin speelde ze voortreffelijk, maar de Anne die ze hier speelt staat mijlenver van het beeld dat ik heb van Anne (zowel uit het boek als uit de geschiedenis). Ja, ze flirt, maar ze doet het nogal goedkoop en opzichtig. Ze lijkt nogal een dom gansje dat te onnozel is om te beseffen dat ze helemaal niets te eisen heeft, in plaats van een zelfbewuste, intelligente vrouw die door haar knetterharde ambities ten val werd gebracht. Deze Anne heeft helemaal niets geraffineerds, ze lijkt helemaal niet op het meesterbrein dat Anne moet zijn geweest. Bovendien vind ik de relatie met George ook niet goed neergezet. In het boek waren ze duidelijk dol op elkaar en gaven ze anderen ook wel redenen om aan te nemen dat ze incest pleegden. Hier is het nota bene Mary die het voorstelt! Dat is absoluut in tegenspraak met de Mary uit het boek. Misschien zou ik niet zoveel met het boek mogen vergelijken, maar op de poster staat toch duidelijk Philippa Gregory's The Other Boleyn Girl.

De film uit 2008 wijkt op veel punten helaas ook af van het boek, maar weet op zijn minst de sfeer te vangen, het overdadige van het hof, de zelfzucht van Henry VIII, de bijzondere relatie tussen Anne, Mary en George. Deze versie faalt daarin volkomen. Het raakte me niet. Het deed ook niet aan alsof het ging om wereldschokkende gebeurtenissen - terwijl het, denk ik, toch wel degelijk wereldschokkend was hoe Henry met zijn vrouwen omging.

Ik vind het jammer. Zelden geef ik zo'n laag cijfer voor een film - en dan nog wel voor één van de BBC. Erg jammer.