Queen of the Desert (2015)

Verenigde Staten / Marokko
Drama / Biografie

geregisseerd door Werner Herzog
met Nicole Kidman, James Franco en Robert Pattinson

De film vertelt het verhaal van de legendarische Britse cartograaf Gertrude Bell. Gertrude was een diplomatieke ontdekkingsreizigster die onderhandelde met Arabische landen en zo bijgedragen heeft tot de totstandkoming van Irak en Jordanië. Tijdens haar leven was ze zeer gewaardeerd door Britse functionarissen en kreeg ze enorm veel macht voor een vrouw in die tijd.

avatar van xgogax
Mooie ( eerste ) scène : clip !

avatar van DwarreI
Ben benieuwd, heb er goede hoop op dat Herzog hier wat bijzonders van gaat maken.

avatar van VanRippestein
Benieuwd...

avatar van Flavio
Eindelijk weer een speelfilm van Herzog. Een epische biopic kennelijk, verrassend.

avatar van jacobine_rodijk
0% na 6 recensies op Rotten.

avatar van DwarreI
Auw, dit voorspeelt ook totaal geen goeds. Misschien wordt het tijd voor Herzog dat hij zijn camera definitief in de wilgen gaat hangen..

avatar van Flavio
Hoezo dat? De berichten over deze film mogen niet zo positief zijn en wellicht wordt dit een grote tegenvaller- en inderdaad, Herzog´s laatste films zijn niet zo goed als z'n oudere werk, maar ze zijn nog altijd beter dan wat er gemiddeld uitkomt.

avatar van John Milton
Inmiddels 1 fresh review van de 17, jacobine_rodijk, maar poehpoeh, dat belooft inderdaad niet veel goeds. Desondanks wil ik hem alsnog zien. En ik verwacht dat er de komende dagen ook hier wat reviews bij gaan komen (maar nog niet van mij )

avatar van Biosguru
Stem verwijderd. Niet afgezien... De hele film heeft een soort goedkope soap achtige sfeer over zich hangen. Mischien wat te gevoelig voor, maar wat een ontzettend lelijk camerawerk. In mijn geval dus onkijkbaar.

avatar van Northernlight-
Saai saaier saaist. Vrijwel alles aan deze film is het tegengestelde van wat mij aantrekt in cinema. Belabberde dialogen, matig acteerwerk, verhaal dat nergens interesse opwekte , en de opbouw die tergend traag , langdradig en vooral saai is. Het enige wat me een beetje kon bekoren zijn de mooie beelden die af en toe te zien waren.

avatar van xgogax
Mooie film , maar het duurt allemaal een beetje te lang .

Krappe voldoende wat mij betreft. Film ziet er visueel goed uit, is Herzog ook wel toevertrouwd.
Verhaal sleept bij tijd en wijle wat aan, maar dat heb je al vlug bij een film die zich bijna geheel in de woestijn afspeelt. Kidman acteert behoorlijk, maar lijkt me qua leeftijd wat miscast waardoor haar liefdesrelatie met Franco geen moment geloofwaardig overkomt. Patterson met theedoek op zijn hoofd komt lachwekkend over. Al met al een film waarvan je kunt zeggen: interesseert het onderwerp je niet laat hem dan vooral schieten.

avatar van Pazmaster
Een film met een geromantiseerd verhaal over Gertrude Bell. Er wordt prima gespeeld (Kidman ziet er nog steeds goed uit voor haar leeftijd), de aankleding ziet er goed uit met mooie beelden van de woestijn en natuurlijk bijpassende Arabische muziek, het is allemaal prachtig. Waar het een beetje aan schort is het verhaal. Er gebeurt niet al te veel en het tempo is erg laag. Het gaat voornamelijk over haar liefdesleven afgewisseld met haar reizen door de woestijn en bezoeken aan verscheidene stammen. Voor een groot deel horen we de voice-over van Kidman als ze citeerd uit haar dagboek, hierdoor komt de film erg zweverig over. Op zich best een interessant verhaal maar het wordt vrij saai gebracht. Ik had liever iets minder van haar liefdesleven gezien en wat meer over de belangrijke rol die ze heeft gespeeld in de Arabische landen. Jammer.

Dit is eerste keer dat ik wat zeg over een film, ik vond het geweldige film ondanks commentaar over de lengte van de film .
Wat een geweldige beelden en omgeving en wat een kracht had deze vrouw en wat een historisch achtergrond erg mooi !

avatar van Leo1954
Kan de film wel uitkijken, maar het bleef een nietszeggend geheel. Terwijl het gegeven goed is, er het had zoveel meer ingezeten.

avatar van keimpeS
Visueel erg mooi dat kan je wel aan Herzog overlaten, maar de film zelf/het verhaal sleept zich erg langzaam voort. Hier had inderdaad meer in gezeten, zonde...

avatar van SimonV
Mooie verfilming van een levensverhaal. Gelukkig niet helemaal chronologisch. Kidman schittert op bepaalde momenten goed. De scenes zijn mooi maar soms wel heel erg traag. Daardoor verlies je wel eens de aandacht en is de film een lange zit.

Ik vond het een prachtige film. Ik snap dan ook niet zo veel van de kritiek. Oké, het is een biopic, die echter genoeg ruimte laat voor eigen beleving. De fotografie is fenomenaal, en in feite de grote verdienste van deze film. Maar het verhaal is zeker meeslepend, afwisselend, en romantisch. Het is in de lijn van Lawrence of Arabia (1962) of An English Patient (1996); een avonturenfilm die in het verleden speelt. Maar wat is daar mis mee?

Ik vond het tempo niet zo traag. Er is genoeg afwisseling. Het helpt wel als je je een beetje hebt verdiept in wie Gertrude Bell was, een soort evenknie (en tijdgenoot) en misschien zielsverwant van T.E. Lawrence. Het is ook handig als je enig besef hebt van de geschiedenis van het Midden-Oosten, en van het feit wie die idiote grenzen van Syrië en Irak heeft getrokken. En van daaruit snappen we dan ook misschien waar die burgeroorlogen in Syrië en Irak door veroorzaakt zijn. Maar is dat nou zo ingewikkeld?

Zoals gezegd, een prachtige film. Ik vind dat Wim Wenders, een groot filmer, met de hier geuite kritiek onrecht wordt aangedaan.