Umrika (2015)

India
Komedie / Drama

geregisseerd door Prashant Nair
met Suraj Sharma, Tony Revolori en Prateik

Als jonge jongen ziet Ramakant zijn oudere broer, Udai, hun dorp verlaten. Udai stuurt brieven die Ramakant motiveren om te leren lezen. Na een familiedrama ontdekt hij het lang bewaarde geheim achter Udai’s verblijfplaats. Vastberaden gaat hij op weg naar Bombay om zijn broer te zoeken.

Veel komedie zit er niet in deze film, tenzij misschien de schets van de erg onwetende bevolking van het afgelegen dorpje.
Heel langzaam opgebouwd - waardoor af en toe wat saai - wordt het verhaal gebracht van het verschil tussen twee broers inzake genegenheid en liefde voor de eigen familie.
Umrika, een droomland en een land van dromen, blijkt niets anders dan een middel om een moeder wat geluk te bezorgen. Het is de rode draad en meteen ook het emotioneel accent in deze film.