• 8.557.502 stemmen

Da Sweet Blood of Jesus (2014)

Komedie / Thriller | 123 minuten

Genre: Komedie / Thriller

Geregisseerd door: Spike Lee

Met onder meer: Stephen Tyrone Williams, Zaraah Abrahams en Rami Malek

Plot Da Sweet Blood of Jesus

Wanneer dokter Hess Green (Stephen Tyrone Williams) door kunstconservator Lafayette Hightower (Elvis Nolasco) in aanraking wordt gebracht met een mysterieus en vervloekt artefact, wordt hij plots overmand door een enorme dorst naar bloed. Hess maakt van Lafayette zijn eerste prooi, waarna diens echtgenote Ganja Hightower (Zaraah Abrahams) naar hem op zoek gaat. Ze raakt echter verwikkeld in een gevaarlijke romance met Hess en hierbij komen zaken als liefde, verslaving, seks en status opeens in een compleet ander daglicht te staan.

image

Ganja Hightower

Seneschal Higginbottom

Lafayette Hightower

Nurse Colquitt

Nurse Royster

avatar van Macmanus

Macmanus

Spike Lee is kennelijk helemaal uit. Toch kan dit project wat zijn. Kickstarter project. Dus geen Hollywood onzin neem ik dan aan. Beetje slome trailer, maar Lee verdient wel weer wat meer aandacht van mij.

avatar van leatherhead

leatherhead

Dit ziet er in ieder geval weer een stuk leuker uit dan Oldboy.

gauke

Ondanks dat de producenten Spike Lee een maximum aan vrijheid lijken te hebben gegeven, zag de op zichzelf gestileerde productie er te goedkoop uit, dus het toegestane budget zal wel minimaal geweest zijn. Bovendien vond ik het onevenwichtige verhaal over liefhebbers van hematologie (de leer van het bloed) teleurstellend saai. De regisseur zorgde voor een combinatie van horror, christelijke mystiek, ras, (vooral lesbische) seks, geweld en Afrikaanse kunst en eigenlijk waren er maar een paar walgelijke beelden, dus shockerend was het allemaal niet zo.

avatar van ghostman

ghostman

Interessante film , doet me sterk denken aan films van Tio Franco (, zelfs de voornaam van Franco is in de titel ) . De film ziet er verzorgd uit met hier en daar enkele prachtige visuele vondsten , soms zijn de dialogen echt geinig ( ' how long is long ' ) , maar voor de rest is de film nergens bijzonder .

Films van Tio Franco zijn veel speelser & spontaner en daarom vind ik zijn films leuker dan Da Sweet Blood of Jesus (2014) . Nu Tio Franco er niet meer is , hoop ik dat Spike Lee doorgaat met het regisseren van dit soort filmpjes …

**** / ***** , ben over het algemeen dol op films van Spike Lee !

avatar van ghostman

ghostman

Heb Ganja & Hess (1973) niet gezien , maar Da Sweet Blood of Jesus (2014) schijnt een remake van die film te zijn : ' filmmaker Bill Gunn’s landmark 1973 indie that used vampirism as an ingenious metaphor for black assimilation, white cultural imperialism and the hypocrisies of organized religion ' ( wikipedia ) .

avatar van yeyo

yeyo

Spike Lee met een hommage aan jaren '70 cult / genre cinema? Ik kan me de verontwaardigde blikken van Tarantino fanboys al voorstellen! (waarna ze terstond hun zak doritos neerleggen en de film op imdb blind een 1 geven). Xgogax haalt wel vaker de invloed van Franco aan, maar in dit geval begrijp ik hem althans. Da Sweet Blood of Jesus heeft echt dat absurde, nonsenicale van Franco (de scène met het hoertje is heel grappig), afgewisseld met een haast hysterische lyriek en overaanwezige soundtrack (maar dan hiphop ipv Nicolai riedeltjes). Lesbische vampieren ook aanwezig. We wisten allemaal al dat Lee niet te categoriseren valt, maar deze keer maakt hij het wel erg bont. Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit werkje moet aanvangen. Dan maar een 3? (het cijfer dat ik altijd geef aan abstracte films die ik niet begrijp).

avatar van mrklm

mrklm

Spike Lee is één van de weinige filmmakers die elementen uit verschillende genres probleemloos lijkt te kunnen verwerken tot een samenhangend en vermakelijk geheel. Ondanks de onderliggende kritiekpunten over de maatschappelijke positie van zwarte Amerikanen, blijkt Lee geen kaas te hebben gegeten van het horrorgenre. Het resultaat is een warrige mix van romantiek, satire en religieus getinte horror, waarbij Lee zijn best heeft gedaan om het geweld aanzienlijk te temperen. De ironie is dat hij daarmee zijn maatschappelijke kritiek verder ondermijnt.