• 8.227.865 stemmen

Met onder meer: Susan Sarandon, Gil Bellows en Ellen Burstyn

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Calling

"Pray for the Prey"

Rechercheur Hazel Micallef (Sarandon) woont al haar hele leven in Port Dundas, een Canadees stadje waar normaal gesproken nooit iets gebeurt. Wanneer het lichaam van een vermoorde bejaarde vrouw gevonden wordt, neemt rechercheur Hazel de leiding van het onderzoek op zich. Het spoor leidt naar een meedogenloze seriemoordenaar die gedreven wordt door een hogere macht.

imageimage

Grace Batten

Melanie Cartright

Dale Varney

kappeuter (crew films)

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Inger Ash Wolfe.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Interessante trailer. Ben benieuwd. Lijkt me eens weer verrassend.

avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

In The Calling kent Susan Sarandon weinig levensvreugde. In de rol van een fysiek en mentaal gemankeerde rechercheur sleept zij zich door de grauwe dagen op het Canadese platteland. Pijnstillers en whiskey voor ontbijt – dat werk.

Daar op het platteland heeft niemand haast, The Calling aldus evenmin, zo lijkt het. Dat biedt ruimte voor mooie scenes, met name tussen Sarandon en haar inwonende moeder, Ellen Burstyn. Sterk, maar staan echter los van het plot.

Want tja, dat plot. Het soort script dat op papier beduidend beter uit de verf komt, zoals vaak. Eenmaal in een hogere versnelling wordt The Calling ronduit obligaat. Dé getormenteerde seriemoordenaar mét onmiskenbaar seriemoordenaarhoofd – niemand zou hem graag de hand schudden. Dé onvermijdelijke verbanden met moorden elders in het land. De volstrekt irrationele, religeuse motieven niet onvermeld gelaten. Ach, je kent het wel.

En ook Susan Sarandon moet er aan geloven: ze gaat serieus rechercheren. En neemt het soort rol aan die we Al Pacino frequent hebben zien spelen; een lamlendige misantroop die zich desondanks volledig vastbijt in de complex zaak.

In mijn beleving maakt het dit niet zozeer een slechte of vervelende film, hooguit een film die beduidend meer spanning had kunnen bieden. Maar desalniettemin bezienswaardig.

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Leuk kijkvoer maar niet meer dan dit!

avatar van Lyonesse

Lyonesse

Jammer, had veel meer in kunnen zitten. Het word nergens echt spannend. Het recherchewerk ontvouwd zich ook maar simpel, dit had veel spannender gemogen aangezien de opzet wel oké is. Kijkt lekker weg maar meer ook niet. Leuk voor op de bank, zeker niet voor in de bios.

avatar van snarfje5508

snarfje5508

Aardige thriller. De film weet te boeien maar heeft de kans laten liggen de spanning op te bouwen.

Acteerprestaties zijn verder voldoende waardoor het geen goedkope productie wordt. Geen topper maar nog net een voldoende.

avatar van madmax2011

madmax2011

vond deze best wel goed voor en zondagmidagje

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Best een leuk filmpje met een vrij traag verhaal, maar dat me toch wel wist te boeien. Af en toe best mysterieus en een leuk plot. Acteerwerk is ook goed te doen. Het einde valt ietsepietsie tegen hoewel dat allerlaatste moment dan toch wel weer grappig is. Ik neig naar 3,5 ster maar hou het toch op 3 sterren omdat ik iets meer spanning had verwacht aan het eind. Maar wel gewoon een prettig filmpje voor de zondag.

stinissen (crew films & series)

Redelijke thriller met een top cast naast bovengenoemde ook nog rollen van Topher Grace , Donald Sutherland en Christopher Heyerdahl ( The Swede uit Hell on Wheels (TV Series 2011? ) - IMDb

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Het begint met een serieus kille sfeer, setting (plattelandsstadje), droevige kleuren en muziek waardoor ik even aan Fargo dacht (ook knulligheid wordt hier soms even tentoongesteld). Door Sarandon en het verhaal ben ik getriggerd.

Rechercheur Micallef heeft een zwaarmoedig leven en is daardoor een drinkebroer. Het wordt er niet gemakkelijker voor haar op aangezien ze een moordzaak onderzoekt waarbij de moordenaar veel moeite heeft gedaan om de moordscene te situeren. Al snel maken we kennis met een vreemde man die meteen hoge ogen scoort als de killer. Het is aan de rechercheur om met de weinig middelen die ze heeft de moordenaar te vinden die een serialkiller blijkt te zijn.

Het uitstekende acteerwerk (vooral de moordenaar en Sutherland (zoals altijd) en Sarandon zijn geniaal) voelt natuurlijk aan, de casting is goed verlopen. Topher Grace ben ik niet echt een fan van, hoort in komedies thuis en voor mij niet direct in een serieuze verhaal als deze. Maar goed hij heeft dit eerder gedaan (The Double) en het valt me dan niet tegen ook al had ik iemand anders gekozen.

Het is duidelijk een film met een rustig tempo, verwacht geen snelle achtervolgingen op een serialkiller. Nee het tempo is lekker en verveelt niet, je blijft lekker in de film omdat aanwijzingen snel op elkaar volgen. De regie en het camerawerk zorgen ervoor dat je je lekker in de film kunt verdiepen en de aandacht daar is. Vooral waar het zich allemaal afspeelt vind ik geweldig, het plattelandsstadje met al haar eigenzinnige personen maken het vermakelijk. De achtergrond van de moordenaar vond ik gewoon tof!

Ik ben gek op dit soort films, de puzzelstukjes die langzaam naast elkaar gelegd worden om daarna in elkaar gezet te worden, stapje voor stapje zonder haast. Ik heb weer eens vanouds genoten. Had voor deze film Se7en (die is gewoon sterker) weer eens gezien en dit komt in de buurt alleen op haar eigen manier. prima samenwerking door de gehele crew bij deze film en dat voel je.

Voor nu 3.5** en neigt naar 4**.

avatar van blurp194

blurp194

Mystieke shit.

Leuke film, wel. Net als mijn voorganger vind ik dat het ergens wel doet denken aan Se7en. Het verhaal bouwt lekker langzaam op, en komt tot de zowel verrassende als toch ook voor de hand liggende conclusie. Met een paar leuke twists onderweg.

Susan Sarandon speelt een prima rol, en een interessant karakter dat voldoende verdieping krijgt. Maar ook in de bijrollen is er een hoop te zien. Topher Grace, die eigenlijk vooral van komedies bekend is blijkt dit soort bijrollen ook heel goed aan te kunnen. Donald Sutherland heeft ook een erg mooie scene.

Wel een wat slome film. Moet je misschien voor in de stemming zijn, maar dat was ik vandaag.

gauke

Een uiterst trage en nietszeggende mysteriethriller die niet spannend of griezelig was noch mysterieus. Het somber bedoelde plot daagde me geen moment uit, maar was eerder belegen en wel heel gemakkelijk in elkaar gefabriceerd, terwijl de personages niet `echt` overkwamen. Er was maar een simpel parool: snel vergeten!

avatar van clubsport

clubsport

redelijke thriller die echter jammer genoeg wat spanning mist en daardoor niet boven de middelmaat uit weet te komen , acteerwerk is verder prima van bijna iedereen .

avatar van david bohm

david bohm

Een sfeervolle prent die ondanks het koude Alaska iets warms heeft. Verhaaltje is niet indrukwekkend of verrassend maar Sarandon weet de film toch naar een acceptabel niveau te tillen.

Goed kijkbaar.

avatar van james_cameron

james_cameron

Films over seriemoordenaars gaan er bij mij doorgaans in als koek, maar het genre is inmiddels zo overvol dat je als filmmaker van goede huize moet komen om nog positief op te kunnen vallen. Dat lukt regisseur Jason Stone hier helaas slechts gedeeltelijk. De film is niet slecht, maar de uitwerking van de plot is vrij standaard en echt spannend wordt het nergens. De prima cast geeft één en ander gelukkig de nodige meerwaarde en de film steekt visueel netjes in elkaar. Bepaalde plotdetails zijn ook best goed gevonden. Helaas is de film uiteindelijk net niet boeiend genoeg om boven het maaiveld uit te steken.

avatar van canton75

canton75

en deze gaat in de bios komen nou ben benieuwd zal wel geen drol opleveren

avatar van Brabants

Brabants

• 1930 berichten

Typische misdaad thriller waarbij het trage tempo enigszins in het voordeel werkt van een eminent spelende cast en een prachtig Canadees decor. Dit is tevens het enige pluspunt van de hele film, die goed start maar ook snel inzakt. Van echte plotontwikkeling is geen sprake, aangezien de -devotionele- seriemoordenaar en zijn motieven op basis van een oud religieus verhaal vrij snel ontbloot wordt. Het einde van de film is een echte anticlimax, waardoor het verhaal behoorlijk triviaal blijft.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

“The Calling” is een thriller over een religieuze seriemoordenaar. Juist zoals “Frozen ground” speelt zich dit af op Canadees grondgebied. Ondanks de sterrencast die er in meespeelt (Susan Sarandon,Donald Sutherland en Topher Grace) blijkt deze film maar een middelmatig aanvoelend verhaal te zijn die zeker niet de status van “Silence of the lambs” haalt. Hazel Micallef (Susan Sarandon) is een detective in een onooglijk klein dorpje waar misdadigers blijkbaar met een grote boog om heen trekken want op het gebied van misdaad valt er echt niks te beleven. Micallef heeft zo haar eigen persoonlijke problemen waarin drank en pijnstillers een eminente rol spelen en waardoor ze blijkbaar meer tijd spendeert langs haar bed dan erin. Het terugvinden van een oude vrouw met een chirurgisch precies opengesneden keel is de aanvang van een diepgaand onderzoek dat leidt naar een seriemoordenaar die zijn daden baseert op een oud religieus verhaal. Micallef, haar collega Ray (Gil Bellows) en de nieuwkomer Ben Wingate (Topher Grace) bijten zich vast in deze zaak. Topher heeft alweer een dusdanige rol waarbij zijn trieste uitdrukking van pas komt. En Sutherland wordt opgetrommeld om in zijn gekende stijl en als een Kerstman-achtige priester het hele geval uit te leggen. Bijgevolg is de dader al zeer vroeg in deze film bekend en is er van spanning niet echt veel sprake. Al zeer vroeg in de film wordt Simon (Christopher Heyerdahl) geïntroduceerd : een charismatisch en imposant personage die volledig in het zwart en met een perfect getrimde grijze baard rond paradeert. Het is zo’n verschijning waarbij je direct het gevoel krijgt dat het een herboren Jezus-figuur is. Uiteindelijk wordt dit dan ook maar een middelmatig TV-film, met mooie buitenopnames en ronduit geen spanning. Misschien dat de ontknoping nog voor enige beroering kan zorgen bij sommigen. Bij mij kwam het nogal povertjes en voorspelbaar over.

avatar van schumacher

schumacher

Zwakke film + de film begint een beetje goed te worden vanaf minuut 60, zolang duurd het eer het een beetje oke begint te worden.

Ik vond er weinig tot nikske spannends aan.

Er was maar weinig sprake van thriller zijnde.

avatar van hannes64

hannes64

Beetje te rustige thriller, die langzaam voorkabbelde maar me toch wel vasthield.

En wat lijkt Christopher Heyerdahl sprekend op Roy Scheider....dacht voor 1 moment dat `t em ook nog was maar, is logisch, de beste man is al een tijdje weg.

Rustige, matige thriller/drama.

avatar van vier5zes

vier5zes

superfilm, sarandon is (zoals altijd) perfect!

avatar van bjerik76

bjerik76

Susan Sarandon wederom suppergoed in deze film.

ook de seriemoordenaar vond ik behoorlijk ( rustgevend) goed acteren.

Mooi mysterie, het had wel iets meer geheimzinniger mogen zijn, maar al met al een goed filmpje met mooie speelduur.

avatar van umbra

umbra

Zeer pover filmke of gewoon mijn ding niet, vond er amper iets thriller aan, veel te braaf, rustig, niks spanning... max 3/10

scorsese

Goeie film waarin een rechercheur van een klein stadje te maken krijgt met een seriemoordenaar. Een vrij standaard thriller over een seriemoordenaar is zeker niet origineel en het verhaal weet dan ook nergens te verrassen. Wel weet de film de juiste sfeer neer te zetten en heeft een fijn, rustig tempo. Mede door de uitstekende cast een nipte 3.5 sterren.

avatar van Kuwiel

Kuwiel

Een redelijke goede film. Ik verwachtte eigenlijk niet veel van deze film, mede door het "standaard "verhaal , maar dit viel 100 % mee. Weliswaar geen topper, maar film kijkt goed weg.

avatar van Bitbyter

Bitbyter

Saai, voorspelbaar en braaf. Leek meer op een aflevering van een NCRV serie, dan op een bioscoopfilm. Leuk voor in het bejaardentehuis.

avatar van Rodger

Rodger

Trage film,.. ,maar prima om een gezien te hebben,..

Verwacht geen topper bij deze film.

2.5

avatar van ambrosini

ambrosini

net te weinig spanning voor een 3,5, maar zeker niet slecht

avatar van Tiany

Tiany

Zeker geen slechte film, weinig actie maar toch zeer goed en boeiend verhaal.

avatar van fun in acapulco

fun in acapulco

Donald Sutherland heeft slechts een kleine rol, maar schittert weer eens zoals hij veel vaker doet.

avatar van nadrin

nadrin

Goed verhaal misschien wat zoutloos geregisseerd. Goed geacteerd.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(Gezien op 15/11/19)

Een aparte thriller. De seriemoordenaar wordt gedreven door een pseudo religieus motief.

Inspecteur Hazel moet de moordenaar zien te stopen.

Een heerlijk, maar behoorlijk ingewikkeld plot, zorgt voor de spanning.

Zeer aangenaams verrast door Susan Sarandon als Hazel. Zeer eigenzinnig, maar doeltreffend. De whiskyfles is altijd bij de hand.

En dan is er nog de goeie ouwe Donald Sutherland. Hij mag het als Father Price eens goed gaan uitleggen en een pseudo-mysterie verklaren.

Wie graag zijn zinnen eens op iets anders wil zetten, vindt in deze film zijn of haar gading!